طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نورپردازی نما به صورت اصولی و بر اساس سبک طراحی نما

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 7 اسفند 1400 در ساعت 10 : 27 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نما را می توان نخستین قسمت از یک ساختمان دانست که با افراد مختلف به طور خودآگاه یا ناخودآگاه ارتباط برقرار می کند . به همین دلیل لازم است که به چگونگی آن اهمیت داده شود . یکی از عواملی که روی جلوه دادن آن در دیدگاه افراد مختلف تاثیر می گذارد ، نورپردازی ساختمان ها می باشد . نکته ای که در نورپردازی ساختمان در ابتدا دارای اهمیت زیادی می باشد مقدار و شدت نور و رنگ آن است . برای بهتر انجام شدن نورپردازی نمای ساختمان ها و زیبایی بیشتر آن ها باید حتما به یکسری نکات توجه نشان داد و آن ها را رعایت نمود تا نمای حاصله نمایی تاثیرگذار باشد . اگر یک ساختمان از ابتدا دارای نورپردازی درستی نباشد می توان به وسیله ی بازسازی نما این کار را انجام داد و نورپردازی آن را به شیوه ای درست و نوین به بهترین شکل ممکن انجام داد .

همراه شرکت دکوراسیون و معماری هیرادانا با نحوه اصولی نورپردازی نما آشنا شوید .

نورپردازی نما به صورت اصولی و بر اساس سبک طراحی نما

شیوه های مختلف برای نورپردازی نمای ساختمان ها :

  • نورپردازی به شیوه ی خشن

نورپردازی به شیوه ی خشن درواقع به این صورت است که برای نشان دادن بافت ها و قسمت های مختلف مورد نظر در نما انجام می شود . با استفاده از روش خشن نمی توان تمام ساختمان را به طور واضح نشان داد چرا که تجهیزات و وسایلی که برای نورپردازی لازم است تنها روی همان قسمت هایی از ساختمان که مد نظر است قرار گرفته است .

  • نورپردازی به صورت یکدست

نورپردازی به شیوه ی یکدست اصولا از نقطه ای در نزدیکی ساختمان صورت می گیرد . به این شیوه می توان ساختمان را به صورت یکنواخت و در سطحی بزرگ روشن نمود .

  • نورپردازی از خارج و داخل

در این شیوه اغلب از بالکن ها ، نرده ها و پنجره ها و ... برای نورپردازی استفاده می شود . برای مثال می توان گفت به لبه نرده ها و بالکن ها به وسیله فیبرهای نوری و یا حتی لامپ های نئونی جلوه ای نورانی می بخشند . در نتیجه به صورت کلی ساختمان نورانی شده و یک جلوه ی خاص پیدا می کند . البته که باید به این نکته هم دقت نمایید که قرار دادن نورهای مخفی در زیر پنجره ها می واند کاری اشتباه باشد و آن ها را زیادی مورد توجه افراد خارج از ساختمان قرار دهد .

  • نورپردازی تاکیدی

این نوع نورپردازی در واقع به صورتی می باشد که روی قسمت هایی خاص از ساختمان به وسیله ی نورپردازی تاکید می شود . این قسمت ها می توانند ستون های نما ، بالکن ها ، پنجره ها و یا هر قسمتی از آن باشند . این کار باید توسط مهندسین در شرکت طراحی نما صورت بگیرد تا ساختمان بتواند به بهترین شکل خود در نهایت جلوه دهد .

 نورپردازی نما به صورت اصولی و بر اساس سبک طراحی نما

نکات مهم در نورپردازی نمای ساختمان ها :

  • پیدا نبودن منابع نور

پیدا بودن منبع نور در نمای ساختمان تا حد زیادی می تواند باعث بهم ریختگی آن شود . به همین دلیل بهتر است که آن را پنهان نموده و نورپردازی به صورت مخفی روی نما وقسمت های مورد نظر ان صورت بگیرد .

  • هماهنگ بودن نورها با متریال های نما

نورهایی که برای روشن کردن نمای ساختمان و جلوه دادن به آن استفاده می شود باید با سبک طراحی نما از نوع نمای مدرن ، و متریال های آن هماهنگ باشد . برای مثال نورپردازی انجام شده در نمای مدرن نمی تواند شبیه نورپردازی نمای کلاسیک باشد و در نمای مدرن قابلیت ترکیب چند متریال همراه با یک نور پردازی خاص جلوه ای منحصر به فرد خواهد داشت .

  • برجسته نمودن عناصر در نما

اهمیت دادن به قسمت هایی خاص از نما و برجسته نمودن آن ها از اهداف اولیه و مهم نورپردازی در نما می باشد به همین دلیل برای انجام بهتر این کار بای حتما نسبت به متریال ها و نورها شناخت و آگاهی لازم را بدست آورد . با توجه به نوع ساختمان و سبک آن باید بررسی کنید که کدام قسمت های ساختمان بهتر است که مورد توجه قرار بگیرد و سپس نورپردازی را انجام دهید .

نورپردازی نما به صورت اصولی و بر اساس سبک طراحی نما

  • هماهنگ بودن نور ساختمان با ساختمان های اطراف

اگر نورپردازی یک ساختمان با نورپردازی ساختمان های اطراف هماهنگ نباشد ، می تواند جلوهای نازیبا به منطقه و قسمتی که ساختمان قرار دارد بدهد و تاثیر منفی روی ارزش آن بگذارد . به همین دلیل لازم است که حتما در ابتدا نورپردازی ساختمان های اطراف را نیز مورد بررسی قرار دهید .

 نورپردازی نما به صورت اصولی و بر اساس سبک طراحی نما

انواع مختلف چراغ ها در نورپردازی ساختمان ها :

  • چراغ های زمینی

یکی از جمله چراغ هایی که در نورپردازی ساختمان ها بسیار پر استفاده می باشد ، چراغ های زمینی و یا همان چراغ های دفنی می باشند . این نوع از چراغ ها نورها را اصولا به شکل هاله ای به اجسام و ساختمان تابانده و باعث به وجود آمدن سایه روشن هایی زیبا می شوند . از این نوع چراغ ها برای فضاهای عمومی ، نورپردازی های محوطه ، نمای ساختمان ها و حتی دکوراسیون داخلی استفاده می کنند . چراغ های زمینی را در درون زمین جای می گذرانند و به منظور روشن کردن محیط مورد استفاده قرار می گیرند . از جمله چراغ های زمینی می توان به چراغ های LED که دارای نورهای رنگی می باشند اشاره نمود . این چراغ ها دارای این خصوصیت می باشند که میتوان با کنترل های مربوطه از راه دور نیز مدیریتشان نمود و از طرفی دارای عمر زیادی می باشند و به راحتی قابل تعمیر می باشند .

  • لامپ های وال واشر

لامپ های وال واشر را می توان از زیباترین و پرکاربردترین نوع چراغ هایی که در نورپردازی نمای ساختمان ها استفاده می شوند دانست . وال واشرها را می توان به وسیله ی قرار دادن چند لامپ در کنار همدیگر نیز به وجود آورد . این نوع از چراغ ها نورهای یکنواخت و طویلی ایجاد می نمایند به همین دلیل ساختمان هایی که دارای ارتفاع زیادی می باشند را می توان به وسیله ی این نوع از چراغ ها به خوبی نورپردازی نمود . البته که باید دقت نمود میزان نور و لامپ هایی که لازم است در نمای ساختمان استفاده شود ، بنا به ساختمان و نیاز آن می باشد و این نکته ایست که باید توسط مهندسین در شرکت بازسازی نما و طراحی نما بررسی شده و تصمیم گیری شود .

نورپردازی در نمای ساختمان های دو طبقه بهتر است که چگونه باشد ؟

در ساختمان هایی که دو طبقه می باشند ، برای نورپردازی باید در ابتدا به کاربری و عملکردی که آن ساختمان دارد توجه نمود . امروزه اکثر ساختمان هایی که دارای ارتفاع کم می باشند دارای کاربرهایی مانند رستوران ، کافه ، گالری و ... می باشند و به همین دلیل نورپردازی این نماها باید به گونه ای باشد که آن ها را به طور کامل جذاب نموده تا افراد مختلف با دیدن آن ها مشتاق دیدن داخل آن شوند .

نورپردازی در نمای ساختمان های اداری و تجاری بهتر است که چگونه باشد ؟

از آنجایی که این ساختمان ها دارای کاربری هایی می باشند که باید افراد به خود جذب کنند ، بهتر است که روی قسمت های مختلف و جذاب نما و همچنین ورودی ها به وسیله ی نور تاکید شود . البته که باید حجم کلی نما نیز حتی در شب روشن باشد تا همه متوجه آن بشوند . برای روشن کردن این ساختمان ها با توجه به این که ساختمان به سبک مدرن یا کلاسیک و یا ... ساخته شده است می توان از نورهای رنگی نیز برای جلوه بخشیدن به آن ها استفاده نمود .

نورپردازی ها برج ها به چه صورت انجام می شود ؟

از آنجایی که برج ها اغلب ساختمان هایی هستند که به صورت شاخص در شهرهای مختلف شناخته می شوند باید دارای نورپردازی ای حرفه و شاخص نیز می باشند . نورپردازی برج ها باید به گونه ای باشد که شکل کلی برج را از هر طرف و هر کجا نشان دهد .

نورپردازی نما به صورت اصولی و بر اساس سبک طراحی نما

کلام آخر

شرکت طراحی نمای هیرادانا می تواند ساختمان های ختلف با کاربری های گوناگون را به بهترین شکل به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای نورپردازی کند و شما نیز با استفاده از خدمات این شرکت و بهره وری از تجربه ی مهندسین و طراحان آن می توانید به ساختمانی با نورپردازی خاص و شاخص دست پیدا کنید .

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات