طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

انواع متریال و مصالح رایج در طراحی نمای ساختمان

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 18 : 38 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نمای یک ساختمان که از خیابان و محیط اطراف دیده میشود نقش مهمی در جذابیت و زیبایی منطقه خود دارد. زیبایی یک ساختمان وابسته به نمای بیرونی آن است و طراحی و اجرای نمای ساختمان است که نشان دهنده شخصیت و پرستیژ ساختمان میباشد و از ارکان مهم در معماری یک ساختمان بحساب می آید . به همین منضور طراحی نما ، بازسازی نما و طراحی و اجرای نما بسیار حائز اهمیت است و باید به درستی انجام پذیرد . نما باید به درستی طراحی شود و دارای مقیاس و ظاهر خوب ، نسبت های دقیق ، ریتم ، رابطه مناسب بین قسمت های سلب و شفاف و متریال های مناسب باشد. در طراحی نما باید به این موارد کاملا اشراف داشت و آنها را رعایت کرد تا ساختمان چه از فاصله نزدیک و چه از فاصله دور باعث جلب توجه بیننده شود و نقطه عطفی در منطقه خود باشد. این نکته بسیار ضروری است که تمام نماهای یک ساختمان به طوری طراحی و اجرا شود که بخش جدایی ناپذیر از ساختمان باشد.

ما در شرکت طراحی و اجرای نمای ساختمان هیرادانا مقالات زیادی را در باب شناخت سبک های طراحی نما مانند نما کلاسیک و نمای مدرن برای شما گردآوری کرده ایم ولی در این مطلب سعی در شناخت کلی متریال های نما در سبک های مختلف طراحی و اجرای نمای ساختمانی و همچنین بازسازی نما داریم .

در ساختمان های قدیمی که شرایط جوی و فشارهای مختلف ساختمانی باعث از بین رفتن سیمای ظاهری آنها شده و زیبایی خود را از دست داده اند و از طرفی خوردگی و از بین رفتن مقاومت نما ساختمان باعث ریزش مصالح میشود که بسیار میتواند خطرناک باشد بازسازی نما امری اجتناب ناپذیر است . برای بازسازی نما و تعمیرات نما روش و متدهای مختلفی وجود دارد که با پیشرفت تکنولوژی و روش های بروز و مصالح مقاوم و جدید میتوان نمای ساختمان را بازسازی کرد . در انتخاب و نوع روش بازسازی نما میزان بودجه و سرعت عملیات بسیار مهم و تاثیر گذار است .

در اینجا به بررسی چند مورد از مصالح رایج در نمای ساختمان میپردازیم :

نمای ترمو وود TERMO WOOD

در ساخت چوب های ترمو وود فرایندهای دقیقی را در کارخانه ها و لابراتورها بر روی چوب انجام میدهند که مقاومت و طول عمر چوب ها را به شکل چشم گیری افزایش میدهد . به طور خیلی کوتاه اگر بخواهیم فرایند شکل گیری چوبهای ترمو وود را بیان کنیم ساخت این متریال طی سه مرحله انجام میشود .

  1. به طور کامل چوب را با دمای بالا و بخار آب خشک میکنند ، در این مرحله رطوبت چوب بطور کامل از بین میرود .
  2. حرارت دهی ، در این مرحله چوب ها را در کوره ها تا دمای 270 درجه سلسیوس به مدت 3 ساعت حرارت میدهند .
  3. رطوبت دهی و خنک سازی ، در این مرحله خنک سازی به منظور پایین آوردن دمای چوب صورت می گیرد و رطوبت دهی میزان رطوبت مورد نیاز چوب را تامین میکند .

در طی این فرایند 36 ساعته تمام باکتری ها و مواردی که باعث از بین رفتن چوب در طی زمان و پایین آوردن مقاومت آن میشود از بین میرود .

نمای چوب پلاست

چوب پلاست ها که از دیگر محصولات چوبی جدید تر هستند از خرده های چوب و پلاستیک های بازیافتی تولید میشوند . برای ساخت چوب پلاست روش های بسیاری وجود دارد که هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارا هستند و استفاده های گوناگونی دارند ، پنج روش اصلی ساخت چوب پلاست عبارتند از :

1. اکستروژن    2.قالبگیری صفحه ای    3.قالبگیری تزریقی     4.قالبگیری فشاری     5.پالتروژن

روش اکستروژن متداول ترین روش تولید چوب پلاست است که مقاومت و طول عمر بالاتری نسبت به دیگر روش ها دارد .

نمای کامپوزیت

مواد کامپوزیتی از مصالح جدید در صنعت ساختمان هستند که از مشتقات نفت خام بوجود می آیند در ساخت کامپوزیت مواد با هم ترکیب نمیشوند و به صورت لایه ای بر روی هم قرار میگیرند .

نمای سنگ

سنگ از دیرباز نماد و نشان دهنده شکوه و استقامت بوده است و به ساختمان زیبایی و عظمتی خاص میبخشد ، در انتخاب نوع و جنس سنگ باید بسیار دقت کرد تا با شرایط اقلیمی و سبک نما همخوانی کامل داشته باشد .

نمای آجر

آجر از مصالح سنتی و کلاسیک معماری ایرانی بحساب می آید و به ساختمان حسی نوستالژیک و اصیل میبخشد در انتخاب آجر باید به میزان جذب رطوبت ، مقاومت و یکدستی آن توجه کرد و ملاتی که برای اتصال آجرها استفاده میشود باید دارای مقاومتی مناسب باشد.

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات