طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری و نمای شهری

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 12 آبان 1398 در ساعت 16 : 0 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با رشد سریع جمعیت و افزایش شهر نشینی نیاز به ساخت مسکن برای اسکان دادن این جمعیت بیشتر شده است . در ادامه ی این روند سازندگان ساختمان ها برای این که بتوانند هر چه سریع تر بازسازی و دکوراسیون و بازسازی منزل خود را به پایان برسانند و در اسرع وقت آن را بفروشند به سمت طراحی نماهایی برجسته و متمایز از دیگر نماهای آن منطقه هستند تا بیشتر در چشم مشتری خود را نشان دهد . متاسفانه به دلیل نبود مقررات و ضوابط سفت و سخت برای این مقوله ، در کلان شهر تهران شاهد نماهای نامناسب با کالبد شهری هستیم .

برای این که با مبحث کالبد شهری در شرکت طراحی و اجرای نما ساختمان هیرادانا آشنا شویم باید اینگونه بیان کنیم که نما و بنای ساختمان به صورت تکی در نظر گرفته نمیشود و در کنار نماهای دیگر جزئی از بدنه ی شهری می باشند و یک کل را می سازند و این کل در تمام شهر در معرض دید قرار میگرد و کالبد شهری را تعریف میکند .

در شهر تهران مسئله ی نمای ساختمان ها و نمای شهری بسیار ضعف دارد و باید گفت ما دارای یک نمای شهری مناسب نیستیم . برای این منظور کافی است بالای یک ساختمان بلند رفته و از آنجا شهر تهران را مشاهده کنید سپس خواهید دید که چقدر بی نظمی در طراحی نماهای شهری قابل مشاهده هست .

حال برای دستیابی به یک نمای شهری و دکوراسیون لوکس چه کارهایی میتوان انجام داد ؟

خط آسمان در طراحی نما

برای دستیابی به این منظور باید توجه داشت که طراحی ساختمان ما باید به گونه ای باشد که در یک منطقه یا یک خیابان با ارتفاع های مختلف ساختمان های همجوار مواجه نشویم . مکان هایی که ساختمان ها در آن با اختلاف ارتفاع های مختلف یک نمای شهری نامنظم را ایجاد میکنند که هیج هماهنگی و تعادلی با محیط اطرافش ندارد . این قضیه ضمن این که یک فضای بی هویت را میسازد باعث میشود به دلیل ارتفاع های نامتوازن ساختمان ها ، سایه اندازی ساختمان ها بر روی یکدیگر بیشتر شود و در طراحی دکوراسیون داخلی منازل با عدم ورود نور طبیعی در طول روز مواجه خواهند شد .

رعایت تناسبات در طراحی نما

برای طراحی یک نمای شهری مناسب باید به تناسبات موجود در نمای ساختمان توجه کرد . مثلا ابعاد بازشوها ، ورودی ساختمان ، ابعاد متریال های استفاده شده در نما و انتهای نمای ساختمان که به خر پشته و پشت بام میرسد باید با ساختمان های مجاور در تعادل باشد و تفاوت های زیادی این تناسبات باعث بر هم زدن نمای شهری میشود .

رسیدن به تعادل در طراحی نما

گاهی ممکن است ایجاد نماهای مشابه و در یک سبک مانند طراحی نمای مدرن و یا طراحی نمای کلاسیک در یک محله با متریال های مشخص باعث یکنواختی نماها و بی روح و خسته کننده شدن آنها شود . از طرف دیگر نیز تمایز و تفاوت بیش از حد نمای ساختمان ها با نماهای دیگر باعث میشود هویت کالبد شهری از آن گرفته شود و نماهای بی هویت و بدون قاعده ای شکل بگیرد .

رنگ و متریال در طراحی نما

مسئله ای که حائر اهمیت است این است که برای مصالحی که در طراحی و اجرای نما به کار میبریم مهم است که از مصالح متناسب با ویژگی های اقلیمی ، بومی و محلی یک شهر یا منطقه استفاده کنیم . این کار ضمن اینکه میتواند نمای شهری مناسبی را ایجاد کند میتواند مصالح را با شرایط اقلیمی و بومی هماهنگ کند تا از اتفاقات و خسارات های ناشی از خرابی و فرسودگی متریال های به کار رفته در نما جلوگیری کرد .

رنگ نیز جز عواملی است که نقش تاثیر گذاری در طراحی یک نمای ساختمان مناسب دارد . پرهیز از رنگ های نامتعارف و زننده در نما بسیار ضروری است . استفاده از رنگ در نمای ساختمان یک منطقه و محله باید هماهنگ با دیگر نماها باشد و این گونه نباشد که هر ساختمان بخواهد مستقل از دیگر ساختمان ها از رنگ های دلخواه خود استفاده کند بلکه باید این رنگ ها در یک منطقه و با یک دید کلی طراحی شوند تا به یک نمای شهری مناسب در کالبد شهری دست پیدا کنیم .

10 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات