طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

از طراحی نمای کامپوزیت چه میدانیم ؟

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 18 : 39 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همانطور که در گذشته و در مقالات قبلی شرکت طراحی و اجرای نمای ساختمان هیرادانا به آنها اشاره کردیم کانسپت ها و سبک های طراحی نما ساختمان زیادی وجود دارد به مانند طراحی و اجرای نمای کلاسیک و یا طراحی نمای مدرن که از شاخه های اصلی در طراحی و اجرای نمای ساختمان میباشند  و به اختصار در مورد سبک های نما صحبت کردیم در این مقاله میخواهیم به طراحی و اجرای نمای ساختمانی با استفاده از متریال کامپوزیت بپردازیم .

ورق کامپوزیت چیست ؟

ورق های کامپوزیتی که طی فرایند های شیمیایی از نفت تولید میشوند زمانی بوجود آمدند که نیازهایی در صنعت ساختمانی احساس شد و صنعت ساخت و ساز به یک خلاقیت و متریالی جدید و کار آمدتر که با نیازهای روز دنیا بیشتر همخوانی داشته باشد نیاز پیدا کرد. طراحی و اجرای نمای ساختمان با استفاده از کامپوزیت اولین بار در کشور آلمان ساخته و اجرا شد و در مدت اندکی به کشورهای دیگر راه پیدا کرد . و تا به امروز استفاده از کامپوزیت برای طراحی نما و جداره بیرونی ساختمان در حال افزایش است . یکی از مسائلی که ورق های کامپوزیت را محبوب کرده است عدم نارضایتی مصرف کنندگان این متریال است و تاکنون شکایت خاص  و جدی برای این متریال مطرح نشده است .

در گذشته هنر معماری به شکل سنتی طراحی و اجرا میشدند و شکل و هنر ساخت و ساز نسل به نسل از اوستا به شاگرد انتقال میافت و احساس نیازی در بین معماران و مردم دیده نمیشد ولی با تاسیس دانشگاه ها و آکادمیک شدن رشته معماری و ساخت و ساز و آمدن معماران آکادمیک به صنعت ساختمانی و درست همزمانی ایم مسئله با مدرنیسم در اروپا نیازها و خواسته های جدیدی مطرح شد که بیشتر این ایدولوژی ها از کشور های اروپایی و مخصوصا آلمان وارد کشور شدند . یکی از متریال ها و مصالحی که در طی زمان و به مرور  وارد ایران شد ورق های کامپوزیتی بودند که برای طراحی و اجرای نمای ساختمانی استفاده میشدند . و معماران ایرانی با استفاده از این متریال ساختمانی توانستند نماهایی با تکنولوژی روز دنیا در کشور طراحی و اجرا کنند . معماران ایرانی توانستند با این متریال جدید نماهای بدون اشکال و خوبی را اجرا کنند که نقص و ایرادات مصالح قدیمی و سنتی را نداشت و به همین دلیل این نما در بین مردم و کارفرمایان به مرور زمان محبوب شد و استفاده از نما کاپوزیت برای جداره بیرونی ساختمان و همچنین بازسازی نمای ساختمان فراگیرتر شد.

ویژگی و خصوصیات ورق های کامپوزیت :

وزن کم و سبکی

شاید ویژگی اصلی ورق های کامپوزیت وزن کم و سبک بودن این متریال باشد .  به همین دلیل بار مرده بسیار کمی را بر ساختمان تحمیل میکند و دیگر نیاز به محاسبات دقیق برای طراحی و اجرای این نما وجود ندارد . این مشخصه ای است که در نماهای سنتی دیگر مثل نما آجری و نما کلاسیک سنگی و یا نما رومی سنگی وجود ندارد .

خصوصیت آکوستیکی

خاصیت آکوستیکی یا به معنای ساده تر عایق بودن از خصوصیات بارز این نما بحساب می آید ، متریال و ورق های کامپوزیتی در برابر حرارت و صدا عایق هستند به این معنا که به شدت هدر رفت انرژی را کاهش میدهند و از ورود آلودگی های صوتی به داخل محیط ساختمان جلوگیری میکنند . به همین دلیل میتوان از این متریال برای ساختمان هایی که در کنار اتوبان ها و خیابان های پر سر و صدا است استفاده کرد تا آلودگی صوتی ناشی از این معابر را به حداقل رساند .

توانایی ساخت در اشکال مختلف

یکی از ویژگی های بسیار عالی متریال کامپوزیت شکل پذیری بالای آن است که میتوان آن را تا 135 درجه خم کرد که این توانایی را به معماران و طراحان میدهد که برای طراحی و بازسازی نما دچار محدودیت نشوند و بتوانند از شکل های دایره ای و گرد در طراحی نمای ساختمان استفاده کنند بدون اینکه در اجرای این فرم ها به مشکل بخورند .

رنگ های متنوع

تاکنون بسیار بر متریال هایی که برای نما استفاده میشود تحقیق کرده اند که یکی از زمینه های اصلی تحقیقات رنگ پذیری این متریال ها بوده است ، تحقیقات نشان میدهد که متریال کامپوزیت و ورق های کامپوزیتی بیشترین و بهترین خاصیت رنگ پذیری را دارند و رنگ بر روی این متریال از دوام بالایی برخوردار است و در مقابل شرایط جوی مثل باد و باران صدمه نمیبیند . ورقه های کامپوزیتی را میتوان با هر رنگ و طرحی تولید کرد که با توجه به سلیقه و خلاقیت معمار طراح نما و خواسته های کارفرما انتخاب میشود .

مقاوم در برابر حریق

نمای کامپوزیتی در بسیاری از کشورها به نمای ضدآتش  و ضد حریق معروف است و برای اماکنی که نیازمند ایمنی بالا هستند استفاده میشود . وقتی از نمای کامپوزیت استفاده میشود آتش و حریق توانایی ورود به ساختمان را ندارد و این باعث میشود درجه ایمنی ساختمان بالا برود .

10 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات