پروژه ای که در حال مشاهده آن میباشید مربوط به طراحی نمای ساختمان 5 طبقه مهندس کیهانی در پاسداران تهران میباشد که با علاوه بر نما بخش های طراحی دکوراسیون داخلی واحد دوبلکس این ملک هم توسط شرکت معماری هیرادانا بوده است و توضیحات آن را در مقالات قبلی بررسی کردیم ، طی جلسات و مشاوره های انجام شده بین کارفرما و مهندسین شرکت معماری هیرادانا سبک کلی طراحی نما و بازسازی ساختمان به صورت کلاسیک و نئوکلاسیک در نظر گرفته شده است که با هم به بررسی جزییات آن میپردازیم .
در ابتدای امر طراحی نمای کلاسیک به بررسی نواقص و پتانسیل های نقشه های معماری و نمای طراحی شده پرداختیم که در نگاه اول باید اشاره داشت که برای رسیدن به یک طراحی نمای کلاسیک مناسب باید مهم اصلی سبک کلاسیک را که اصل تقارن در طراحی و اجرای نمای ساختمان میباشد را رعایت کنیم که در نقشه های معماری این مورد اصلا رعایت نشده بوده است و هر یک از پنجره ها دارای ابعادی متفاوت به یکدیگر بودند و تنها فاصله بین آنها بوده است که رعایت شده است ، در همین راستا برای رسیدن و حداقل کردن عدم تقارن در نمای ساختمان تیپ بندی پنجره ها و بازشوها را تغییر دادیم تا به یک چیدمان مناسب و متقارن در نما برسیم ، البته با کوچک کردن طول اندازه پنجره های شرقی با ارتفاع تمامی پنجره ها افزودیم که کاهش میزان نور طبیعی که در اثر کاهش مساحت پنجره ها ایجاد شده بود را جبران کنیم . ولی در ادامه بیشتر با روند طراحی و جزییاتی که در طراحی نمای ساختمان این ملک درنظر داشتیم میپردازیم .
طراحی نمای ساختمان کلاسیک
ما در طراحی نمای ساختمان بنا را به سه بخش ارتفاعی و دو بخش عرضی تقسیم بندی نمودیم که هرکدام از این بخش ها به گونه ای از هم جدا میشوند و در عین حال هارمونی کامل و موثری با یکدیگر دارند . در طراحی بخش های عمودی ما از دو ستون کلاسیک با ابزارهای کلاسیک برجسته استفاده کردیم که توجه خاصی را به این بخش از طراحی نمای ما جلب میکند و در اصل بخش کانونی فضای طراحی نمای ما این بخش مرکزی میباشد . البته با توجه به شرایط شهرداری ها و ممنوعیت نماهای کلاسیک از جزییات فراوانی که در نماهای بسیار لوکس استفاده میشود پرهیز کردیم که این خود چالش بزرگی میباشد که زیبایی را در عین سادگی در نماهای کلاسیک ایجاد کرد .
در ادامه طراحی نما ما هر طبقه را با ابزارهای بزرگی از یکدیگر جداسازی کردیم البته این ابزارها به شکلی طراحی و جانمایی شده اند که علاوه بر حجیم سازی نما و زیبایی که دارند به شکلی جلوه گری میکنند که در کلیات نما و با بخش های دیگر ارتباطی مناسب را ایجاد میکنند و با آنها ادغام میشوند .
در جدا سازی دو بخش عرضی ما در طراحی نما بخش طبقه همکف را از طبقه های مسکونی و بالایی با یک طراحی متفاوت جداسازی کرده ایم که این خود یکی از اصول طراحی نما میباشد که باید طراحی نما در فضاهای ورودی و طبقات پایینی متفاوت از طبقات فوقانی باشد ولی این تفاوت در طراحی نباید هارمونی کلی طراحی و اجرای نمای ساختمان را از بین ببرد . ما در طراحی طبقه همکف بسیار ساده تر عمل کردیم و تنها بخشی از این طبقه که به دلیل جانمایی پارکینگ ها به شکلی جلو آمده بوده است را با یک قاب بندی کلاسیک و یک موتیف بزرگ کلاسیک به نقطه عطف طراحی این بخش از طراحی نما تبدیل کردیم . همچنین درب ورودی چوبی خود با متریالی متفاوت کنتراستی جذابی را ایجاد کرده است .
طراحی بالکن ها در نما
با توجه به این موضوع که ما در طراحی داخلی طبقات اول و دوم دارای بالکن هایی بودیم که تقارن نمای ما را از بین میبردند باید طراحی را به شکلی انجام میدادیم که بتوانیم هارمونی و تقارنی مناسب را در این دو طبقه ایجاد کنیم ، به همین دلیل با توجه به سادگی که در قسمت مقابل همین بخش وجود دارد طراحی بالکن ها را بسیار ساده انجام دادیم و تنها با استفاده از ابزارهای کلاسیک بسیار ساده به صورت مستطیلی که جانپناه ها را معرفی میکند طراحی فضای بالکن ها را طراحی کردیم .
تاج و دیوار بیرونی
تاج ساختمان در طراحی نمای کلاسیک بسیار مهم میباشد و قسمت اعظمی از زیبایی و جذابیت نما وابسته به طراحی تاج آن است ، به همین دلیل هم ما در طراحی تاج از ترکیب موتیف هایی که در بخش جانپناه بالکن ها وجود داشت برای بخش مرکزی و همچنین موتیف های بسیار زیبا و ساده ای در دو بخش میانی استفاده کردیم که علاوه بر ایجاد یک هارمونی مناسب بین بخش های مختلف نما برجستگی خاصی هم به نمای ما میبخشد . در طراحی دیواره بیرونی حیاط هم از همان کلیات طراحی نمای بهره بردیم ، ولی درب های آهنی کلاسیک و بزرگی که برای ورودی ها درنظر گرفتیم نوعی شکوه و عظمتی خاص را برای ما در بدو ورود ایجاد کرده اند .
نورپردازی نما در شب
یکی از مسائلی که باعث جذابیت بیشتر و زیبایی یک طراحی نمای کلاسیک میشود نورپردازی آن در شب میباشد ، با توجه به چهارستون اصلی که ما در طراحی نما جانمایی کرده ایم نورپردازی اصلی ما بر روی این ستون ها جانمایی میشود که علاوه بر روشن سازی نما باعث بهتر دیده شدن بخش ها و دیتیل هایی هستند که بر روی این ستون ها بکار رفته است میشود ، همچنین نورهای نقطه ای و تکمیل کننده دیگری هم برای پوشش بخش های دیگر طراحی نما استفاده شده اند که نورپردازی نمای ما را تکمیل میکنند .