طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

مقالات دنیای طراحی معماری

1مجموع 9 مقاله
1مجموع 9 مقاله

طراحی معماری چیست؟

طراحی معماری را می توان هنری دانست که با مهندسی یکی شده و باعث به وجود آمدن کالبدی به شکل ساختمان می شود. این روند طی چندین فاز به روش های مختلف صورت گرفته و نکته ای که در آن اهمیت دارد این است که ساختمانی که طراحی معماری می شود، باید هم از نظر مهندسی و شهرسازی استانداردهای لازمه را داشته و هم از نظر زیبایی شناسی مقبول باشد تا در نهایت به تایید کارفرما برسد و بتواند که ساخته شود. به همین دلیل در روند طراحی معماری اصولا به دلیل وجود یکسری محدودیت ها مانند قوانین شهرداری و ضوابط طراحی معماری، سلیقه مشتری و ... تغییراتی در مراحل و روند کار پیش می آید که مسئله ای طبیعی بوده و اصولا طراح چندین مورد را پیشنهاد داده و در صورت تایید روی آن به صورت دقیق تر کار می کند. در ادامه با شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا طراح و مجری خدمات ساختمانی همراه باشید.

طراحی-معماری-داخلی-1

روند طراحی معماری و روش های آن چیست؟

در واقع روش های مختلفی در مراحل و روند طراحی معماری و سازه وجود دارد که هر کدام از این روش ها برای ساختمان های مختلفی کاربرد دارند. این دو روش طراحی معماری عبارتند از:

  • طراحی معماری طبق فرم: در این روش طراح ابتدا فرم را به دست آورده و سپس فضاهای مختلف را در دل آن جای می دهد. این روش اصولا برای فضاهایی مانند نمایشگاه، تاتر، سینما و ... مورد استفاده قرار می گیرد.
  • طراحی معماری طبق عملکرد: در این روش طراح ابتدا نیازهای فضایی ساختمانی که می خواهد طراحی کند را به دست آورده و طبق اصول و استاندارد آن ها را در کنار هم قرار داده و به فرم نهایی می رسد. از این روش برای ساختمان های مسکونی، ویلا، بیمارستان و ... می توان استفاده نمود.

طراحی-معماری-داخلی-2

مراحل مختلف در طراحی معماری

طراحی معماری به طور کلی دارای یک روند مشخص می باشد که این روند ترتیبی برای خود دارد و برای آنکه کارها به صورت حرفه ای تر و دقیق تر جلو رود لازم است که این ترتیب رعایت شود. این مراحل از طراحی معماری و سازه عبارتند از:

  • بررسی زمین و تهیه ی یک گزارش و مشخص نمودن استراژی برای انجام کار

در این مرحله نیاز است که طراح و معمار مورد نظر زمین را بررسی کرده و نیازهای کارفرما از ساختمان مد نظر و نیازهای فضایی خود ساختمان را با توجه به عملکرد به دست آورد. از طرفی اقلیم و دیگر شرایطی که می تواند روی روند طراحی معماری تاثیر بگذارد نیز در این مرحله باید بررسی شود.

  • ابتدایی و کلی

در این قسمت نیز طراح های کلی و ابتدایی از شکل کلی ساختمان و فضاهای آن باید صورت بگیرد تا به کارفرما نشان داده شود و در صورت تایید وی به ادامه ی کار پرداخته شود.

  • سازه و فنی ساختمان

طراحی معماری و سازه را می توان از مهمترین مراحل دانست. در این مرحله تمامی پلان ها، طرح های سه بعدی، جزییات سازه و نما و ... مشخص می شود.

طراحی-معماری-داخلی-3

  • دریافت مجوز و تایید از سازمان ها و اورگان های مربوطه

برای آنکه بتوان یک طرح را به اجرا درآورد حتما باید تاییدیه ی لازم را از سازمان های مرتبط دریافت نمود و در این مرحله نیز به سراغ همین کار باید رفت و با نشان دادن مدارک پروژه به سازمان ها و مامورین مربوطه، مجوز و گواهی ساخت دریافت شود.

  • شروع ساخت ساختمان

پس از آنکه تمامی مراحل بالا انجام شد و به تایید رسید ساخت و ساز که نهایی ترین قسمت هر پروژه می باشد شروع می شود.

طراحی-معماری-داخلی-4

فازهای طراحی معماری کدامند؟

همانطور که پیش تر نیز گفته شد این پروسه دارای فازهای مختلفی می باشد که در هر فاز قسمت و بخش مختلفی از پروژه بررسی می شود. این فازها عبارتند از:

  • فاز صفر معماری

در این فاز به بررسی زمین، نوع خاک، چگونگی آب و هوا، تاثیر این موارد روی پروژه پرداخته می شود. درواقع این فاز می تواند در نهایت تعیین کننده ی کیفیت طرح ها و تاثیری که روی رفاه افراد می گذارد باشد. همچنین اگر این قسمت به خوبی بررسی شود و به آن اهمیت داده شود در نهایت ساختمانی مستحکم و مقاوم در برابر انواع عوامل ساخته خواهد شد.

  • فاز یک معماری

در فاز یک طراحی معماری که از اهمیت زیادی نیز برخوردار می باشد تمامی پلان ها و قسمت های پروژه از نما تا جزییات درون ساختمان به صورت ابتدایی و کلی آماده شده تا به تایید نهایی کارفرما برسد. درواقع می توان گفت فاز یک معماری تمامی اطلاعاتی که در فاز صفر معماری به دست آمده در طرح ها دخیل می شود و طراح تمام تلاش خود را می کند که هم استانداردها و موارد لازم و هم سلیقه ی کارفرما را در طرح ها دخیل نماید.

  • فاز دو معماری

در فاز دو معماری تمامی پلان ها از جمله پلان ساختمان، نما، سازه ها و ... به شکل نهایی و حرفه ای با جزییات کامل آماده می شود. می توان گفت که در فاز دو معماری بافت ها، متریال ها، ابعاد دقیق تمامی فضاها و جزییات آن ها، تاسیسات و سازه و ... همه و همه نهایی می شود.

دقت و تمرکز لازم در آماده سازی فاز صفر معماری، فاز یک معماری و فاز دو، منجر به افزایش سرعت پروژه و خلق پروژه ای فاخر میشود.

طراحی-معماری-داخلی-5

طراحی معماری شامل چه مواردی می باشد؟

طراحی معماری ساختمان شامل بخش های مختلفی می باشد که از جمله ی آن ها می توان به این موارد اشاره نمود:

نما به عنوان بیرونی ترین بخش یک ساختمان تاثیر زیادی روی ارزش ساختمان و کیفیت آن و همچنین رفاه افراد داخل ساختمان خواهد گذاشت. درواقع با توجه به نما می توان موارد مختلفی که از جمله ی مهمترین آن ها می توان به کاربری ساختمان اشاره کرد را حدس زد. به همین علت در طراحی معماری به طراحی نما ساختمان توجه زیادی می شود.

طراحی-معماری-داخلی-6

  • طراحی معماری پلان

آماده سازی پلان به طور کلی یعنی قرار دادن تمامی فضاها در کنار هم به شکلی که باعث بهبود کیفیت فضاها و استفاده از آن ها شود. برای مثال در هر نوع ساختمان با کاربری های مختلف مواردی در آماده سازی پلان اهمیت دارد که از جمله ی این موارد می توان به محرمیت و جدا کردن بخش های خصوصی و عمومی در خانه اشاره نمود. هر چقدر که یک پلان به شکلی حرفه ای تر باشد ساختمان در نهایت زیباتر و ارزشمندتر خواهد بود.

فضاهای داخلی از ابعاد مختلفی دارای اهمیت می باشد. برای مثال می توان گفت که در چگونگی سبک یک ساختمان باید به نمای آن دقت نمود. برای مثال اگر یک ساختمان دارای نمای کلاسیک می باشد پس فضاهای داخلی آن نیز باید به صورت دکوراسیون کلاسیک و با المان های مخصوص به این سبک صورت بگیرد.

طراحی-معماری-داخلی-7

  • طراحی محوطه

محوطه یکی دیگر از بخش ها است و همانطور که مشخص است یعنی طراحی حیاط و یا باغ یک ساختمان که در آن محل تمامی المان هایی که در محوطه قرار دارد و ابعاد آن ها مشخص می شود. برای مثال در کشیدن طرح های محوطه ی یک ویلا محل قرار گیری استخر، آلاچیق، باغچه ها، چگونگی مسیر و ... همه و همه مشخص می شود.

طراحی-معماری-داخلی-8

  • ورودی و سردر

در این پروسه مشخص نمودن ورودی و شاخص کردن آن اهمیت بسیاری دارد چرا که اعتقاد بر این است که ساختمان ها باید حس دعوت شوندگی داشته باشند و این حس با ورودی صورت می گیرد. در ساختمان های با شکوه و یا ساختمان هایی با محوطه های بزرگ به آماده سازی سردر به شکلی حرفه ای و شاخص پرداخته می شود و در غیر این صورت اغلب طراحان با نورپردازی ورودی و متفاوت کردن آن با دیگر قسمت های نما آن را شاخص و قابل توجه می کنند.

فرم در معماری چه جایگاهی دارد و به چه معناست؟

فرم را می توان یکی از مهمترین قسمت ها دانست. درواقع فرم و فضاها در کنار یکدیگر یک ساختمان را پدید می آورند. می توان گفت فضاها در کنار هم قرار گرفته و در نهایت باعث ایجاد یک فرم می شوند که هر چقدر معمار و طراح این پروژه حرفه ای تر باشد فرم به دست آمده در نهایت زیباتر نیز خواهد بود. فرم ها به طور کلی نشان دهنده ی هنر و خلاقیت معمار می باشند و به همین دلیل به آن اهمیت ویژه ای داده می شود.

معماری داخلی چه اهمیتی دارد؟

طراحی معماری داخلی را می توان هنری دانست که باعث طراحی انسانی فضاها شده به طوری که باعث شود افراد بتوانند از یک فضا به بهترین شکل ممکن بهره برده و از طرفی معماری داخلی علاوه بر بهبود فضا از نظر عملکرد باعث زیبایی آن نیز می شود. نحوه ی قرارگیری فضاها کنار هم، چگونگی سطوح و جزییات داخل فضا را می توان در دسته ی طراحی داخلی قرار داد. امروزه در سرتاسر دنیا معماری داخلی از اهمیت زیادی برخوردار می باشد چرا که به کمک آن می توان حتی کوچکترین فضاها را نیز به فضاهایی مرغوب، باکیفیت، کاربردی و زیبا تبدیل نمود.

تفاوت های دکوراسیون و طراحی

طراحی داخلی همانطور که گفته شد به قرار گیری فضاها در کنار هم و چگونگی آن ها اطلاق می شود در صورتی که دکوراسیون داخلی شامل اجزای مختلف فضاها مانند مبلمان، عناصر دکوراتیو، نورپردازی و ... می شود. برای مثال می توان گفت تغییر و بازسازی ساختمان در طراحی داخلی هزینه ی بیشتری را تحمیل خواهد نمود چرا که بازسازی در این بخش همواره همراه با تخریب خواهد بود.

در ادامه با شرکت هیرادانا، طراح و مجری صفر تا صد پروژه های مسکونی، اداری تجاری و ویلایی همراه باشید و از صفر و پایه با مفاهیم مختلف این حوزه و دنیای طراحی معماری و سازه، فاز صفر، فاز یک و فاز دو و تمامی سوالات خود در این زمینه آشنا شوید.

از طریق شماره 09125754921 با هیرادانا همراه باشید و به پاسخ سوالات خود برسید.

ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :