طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نکات مهم طراحی محوطه باغ ویلا

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 9 خرداد 1400 در ساعت 10 : 22 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

زیبایی اصلی یک باغ ویلا مدیون محوطه و فضای باز آن است . برای داشتن یک باغ دلنشین بهتر است کار محوطه سازی آن به معماران زبردست شرکت معماری و دکوراسیون واگذار گردد . انتخاب و کاشت گیاهان نیز باید با مشورت کارشناسان خبره کشاورزی صورت گرفته و توسط افراد حرفه ای اجرا شود . به طور کلی می توان گفت که طراحی باغ ویلا امری بسیار حرفه ای و دقیق است که باید آن را به فرد کاردان محول نمود .

مراحل طرح ریزی و محوطه سازی باغ ویلا

نکات مهم طراحی محوطه باغ ویلا

برای ارائه طراحی باغ ویلای حرفه ای و خوشایند ، مراحلی تعریف شده است که در تمامی طراحی ها از آن پیروی می شود . در گام نخست باید ابعاد فضای در اختیار به درستی اندازه گیری شود . دسترسی به اندازه های دقیق ، منجر به ارائه طرح اولیه درستی می گردد که در آن جایگری تمامی اجزای مورد نظر برای باغ و حتی گل ها و گیاهان نیز مشخص شده است . در اندازه گیری ابعاد باغ ویلا نباید از اندازه گیری زاویه ها غافل شد تا بتوان از فضای موجود ، حداکثر استفاده را نمود .

نکات مهم طراحی محوطه باغ ویلا

در مرحله بعد باید عناصر مناسب برای طراحی داخلی ویلا انتخاب شود . آلاچیق ها ، آب نماها و استخرها ، نوع گیاهان و گلها در این مرحله مشخص می شوند و جنس و متریال متناسب نیز مورد گزینش قرار می گیرد . نکته مهم در این مرحله توجه به ابعاد المان های مورد استفاده در باغ است که باید حتما از نظر اندازه با مساحت باغ تناسب داشته باشند .

نکات مهم طراحی محوطه باغ ویلا

مرحله سوم اختصاص به طراحی مسیر و راه ها در باغ ویلا دارد . در باغ های بزرگ باید مسیر پر پیچ و خمی برای تردد و پیاده روی افراد در نظر گرفته شود و همچنین یک مسیر اختصاصی برای ورود اتومبیل به داخل باغ نیز لحاظ گردد . در باغ ویلاهای نقلی و جمع و جور ، امکان ورود اتومبیل به داخل باغ وجود ندارد ، در نتیجه طراحی مسیر ماشین رو نیز حذف شده و تنها مسیر قابل مشاهده در باغ ، اختصاص به مسیر آمد و شد کاربران دارد .

در مرحله چهارم ، سیستم آبیاری باغ  طراحی شده و محل قرارگیری استخر آماده می شود . همچنین عناصر تزیینی برای ایجاد فضایی نشاط انگیز و گیرا برای کاربران انتخاب می شود . در این لحظه مراحل طراحی پروژه پایان یافته و فاز اجرایی آغاز خواهد شد.

نکات مهم در طراحی و محوطه سازی باغ ویلا

نکات مهم طراحی محوطه باغ ویلا

توصیه می شود در طراحی ویلا مدرن یا کلاسیک به نکات زیر توجه ویژه شود و از پیاده سازی آنها اطمینان کامل حاصل گردد .

  1. با توجه به اینکه برخی از کاربران باغ ویلاها را کودکان تشکیل می دهند ، باید در تعبیه نمودن مسیرهای پیاده روی ، رفت و آمد کودکان لحاظ شود و طراحی به گونه ای صورت گیرد که محیطی امن برای کودکان ایجاد گردد .
  2. در انتخاب و نصب تجهیزات موجود در باغ ویلا باید به نکات ایمنی به دقت توجه شود تا بتوان ریسک ناشی از سقوط و حوادث ناگوار دیگر را به حداقل رسانید .
  3. در طراحی محوطه باید از سبکی استفاده شود که با ساختمان ویلا همخوانی و تناسب داشته باشد . طراحی محوطه مدرن تنها در صورتی ایده آل خواهد بود که طراحی ویلا نیز از این سبک تبعیت نموده باشد .
  4. استفاده از یک سیستم آبیاری هوشمند برای رشد گیاهان و حفظ حیات آنان کاملا ضروری است و باید از یک سیستم آبیاری قطره ای بسیار حرفه ای در محوطه باغ ویلا استفاده شود .

نکات مهم طراحی محوطه باغ ویلا

 

اشتباهات متداول در طراحی و محوطه سازی ویلا باغ

چنانچه در طراحی  ویلا یکی از اشتباهات زیر رخ دهد ، نتیجه حاصل با نتیجه مورد انتظار فاصله زیادی خواهد داشت .

  1. الگوبرداری از طراحی ویلاهایی که عناصر پایه آنان با فضای در اختیار تفاوت دارد .
  2. عدم توجه به موقعیت جغرافیایی و شرایط جوی و آب و هوا
  3. عدم توجه به تناسب ابعاد فضای در اختیار و مساحت ساختمان ویلا
  4. عدم به کار گیری تجهیزات تکمیلی از قبیل آلاچیق ، استخر ، زمین بازی و ...

طراحی و محوطه سازی باغ بخشی از ساخت یک ویلا باغ است که فضایی نشاط آور و آرامش بخش را برای کاربران به ارمغان می آورد .

 

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات