طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نمای خشک چیست قسمت اول

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 29 فروردین 1400 در ساعت 13 : 14 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همانطور که می دانید در بازسازی و ساخت یک بنا ، طراحی نما مبحث بسیار پر اهمیت می باشد در واقع طراحی نما یکی از مهمترین و اصلی ترین بخشها در ساختمان سازی به شمار می رود .

 در طراحی و انتخاب یک نمای اصولی باید موارد بسیار زیادی را در نظر داشته باشیم از جمله زیبایی نما هزینه های پروژه پایداری و دوام مصالح مورد نیاز ، نحوه و زمان اجرا و غیره امروزه با پیشرفت تکنولوژی صنعت طراحی اجرای ساختمان ، طراحی نمای ساختمان و روش های اجرای آن نیز تغییراتی ایجاد شده است از جمله این تغییرات می توان به رایج شدن استفاد از نمای خشک در طراحی نمای ساختمان ها اشاره کرد این روش به دلیل ویژگی‌هایی که دارد بسیار محبوب و پرطرفدار شده است در ادامه این مقاله از شرکت معماری هیرادانا به بررسی این نوع از نما می‌ پردازیم با ما همراه باشید ؛

نمای خشک چیست؟

نمای خشک چیست قسمت اول

در این سیستم بر خلاف روش های سنتی برای اجرای نما هیچ خبری از ملات نمی باشد و در واقع به جای ملات از نوعی سیستم نسبت به اتصالات مکانیکی استفاده می کنند .

 این نما از لایه های متعددی که شامل فضای داخلی تهویه پذیر ، پوسته بیرونی ، لایه عایق حرارتی و دیواره داخلی بنا می باشد تشکیل شده است بنابراین میان دیواره اصلی بنا و مصالحی که برای پوسته ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد فاصله ای تعیین شده وجود دارد. تمام لایه های نمای خشک با به کارگیری سازه‌های از جنس آلومینیوم و فولاد به سازه اصلی و اسکلت بنا نصب می شود .

  • انواع نمای خشک

در نمای خشک بر اساس شیوه نصب و نحوه قرارگیری اتصالات این نما را به دو دسته نمایان یا مشهود و غیر نمایان و یا نامشهود تقسیم بندی می کنند؛

_سیستم نمای خشک مشهود

 

در سیستم‌های نمای خشک نمایان یا مشهود بخشی از بسته هایی که جهت نگهداری سرامیک استفاده می شوند از بیرون بنا نیز قابل مشاهده می باشد البته برای کاهش جلب توجه این ها راه هایی وجود دارد از جمله رنگ‌کردن بخش‌های نمایان بست یه رنگ رویه نما .

 در صورت انجام این کار باید حتما از رنگ‌های پایدار در برابر عوامل جوی استفاده کنید زیرا این بست ها در معرض آسیب دیدگی قرار می گیرند .

_ سیستم نمای خشک نامشهود

نمای خشک چیست قسمت اول

در طراحی نما در سیستم‌های نمای خشک غیر نمایان یا نامشهود پس از نصب نما بست های به کار رفته مشاهده نمی شود در حقیقت پیش از آنکه نما نصب شود روی سطح رویه عملیاتی صورت می‌گیرد که بسته به نوع سیستم ممکن است به صورت سوراخ و یا شیارهایی  در لبه های روی یا  پشت باشند.

نمای خشک چیست قسمت اول

  • مزایای نمای خشک

 نمای خشک به دلیل مزایای متعدد و ویژگی‌های مثبت که دارد بسیار پرکاربرد و رایج می باشد در ادامه معرفی مزایا و ویژگی های این نوع نما می‌پردازیم با ما باشید .

۱- سرعت اجرا

به دلیل اینکه در نمای خشک چهارچوب های فلزی برای قالب و الگوی اجرای نما استفاده می شود می توان آن را بدون استفاده از داربست  اجرا کرد ، این روند باعث می‌شود که سرعت اجرای نمای خشک به اندازه چشم گیری افزایش یابد و تقریباً ۵۰ درصد در زمان اجرای پروژه صرفه جویی می شود .

۲- کیفیت بالا

 

یکی از ویژگی‌های استفاده از نمای خشک در طراحی نمای کلاسیک یا مدرن این است که می توان جهت اجرای آن از هر نوع مصالحی همچون سنگ ، آجر ، سرامیک ، چوب ترموود ، چوب پلاست ، کامپوزیت اچ پی ال و غیره به روش صنعتی استفاده کرد . این ویژگی از نمای خشک باعث شده است که بسیاری از مشکلاتی که مهندسان و طراحان با آن روبرو بودند برطرف شود و با به کارگیری از این مساله در هر اندازه ضخامت و رنگی که مورد نیاز است به بالا رفتن کیفیت نما و همچنین اجرای کامل طرح مورد نظر در طراحی نما دست یابند .

لازم به ذکر است که با تولید صنعتی مصالح لازم برای مقاطع زیرسازی نما و همچنین روی این نما از جمله پروفیل های آهنی گالوانیزه یا آلومینیومی و استیل با کاهش خطاهای انسانی و در نتیجه افزایش کیفیت نهایی مواجه می شویم .

 

۳- کاهش اتلاف انرژی

در سیستم این نما  به دلیل استفاده از عایق حرارتی می توان گفت که سیستم نمای خشک به گونه ای است که جلوی اتلاف انرژی ساختمان را می گیرد و باعث کاهش هزینه ها می گردد در این سیستم ابتدا به صورت مستمر و با به کار گیری چسب و یا اتصالات مکانیکی به بدنه ساختمان یک لایه عایق حرارتی متصل می گردد پس از این اتصال چهارچوب یا اسکلت نگهدارنده که از جنس فولاد ، آلومینیوم و یا چوب می باشد روی ساختمان نصب می شود و به این ترتیب فاصله ای مشخص میان عایق حرارتی و نمای خشک ایجاد می‌شود که خود این فضای خالی نیز عایقی در برابر اتلاف انرژی می باشد .

 

 

9 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات