طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

رویکرد متفاوت مدرسه ابتدایی شهر کامیاران

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 30 آذر 1399 در ساعت 13 : 28 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از مسابقات بین المللی معماری مسابقهarchitizer  است که در آمریکا برگزار می­شود. در این مسابقه آثار ارسالی از شهر های مختلف بررسی  و در نهایت دو پروژه برگزیده می شود یکی برگزیده داوران و دیگری برگزیده از نگاه مردمی ، در میان برندگان این مسابقه در سال 2020 طرح­ هایی از معماران ایرانی هم به چشم می­خورد.

برنده­ ی جایزه مردمی در بخش سازه­ های سازمانی ساخته نشده Architizer A + Awards 2020

مدرسه­ ی ابتدایی شهر کامیاران

شرکت طراح : استودیو کات

معماران مسئول و طراحی : مهدی کامبوزیا

معمار و مدیر پروژه : هلنا قندبری

عضو تیم: امیر صابریان پور، پیمان نوذری، علی محمدزاده

نوع: آموزشی- دبستان

وضعیت: مفهومی

سال: 2022

مساحت: 3000 متر مربع

این پروژه در شهرستان کامیاران در استان کردستان واقع شده است که یکی از استانهای مرزی غربی ایران است و علاوه بر این یکی از مهمترین مرزهای ترانزیتی ایران محسوب می شود . مردم محلی فرهنگ و سبک زندگی متفاوتی با ساکنان سایر شهرهای ایران دارند که بسیار شیرین و دلنشین است . علاوه بر این ، این شهر در منطقه­ ای واقع شده است که از امکانات مدرن محروم است . این شرکت در پی وقوع زلزله در استان، با همکاری "سازمان گردشگری استان کردستان" با هدف بهبود سطح روابط اجتماعی ساکنان و بهبود روحیه آنها، با دو موضوع کلی روبرو شد: 1. طراحی و بازسازی ساختمان یک مدرسه ابتدایی 2. طراحی فضایی برای معاشرت مردم با یکدیگر و در جایی که رویدادهای مهم شهری رخ می­دهد .

مدرسه ی کامیاران

شرکت در مواجهه با این دو مسئله به این مهم دست یافته است که به جای طراحی دو پروژه مختلف در دو سایت جداگانه ، با توجه به رفتار ساکنان شهر در این منطقه، می­توان این دو را با هم ادغام کرد . بعلاوه ، ارائه مفهوم جدیدی از ارتباطات مدرسه به شهر یا شهر به مدرسه نیز امكان پذیر خواهد بود .

در نیمه اول روز (صبح تا ظهر) این پروژه به طور مستقل نقش یک مدرسه را دارد، دارای یک حیاط (که در وسط ساختمان واقع شده است) و یک زمین بازی برای دانش آموزان است و با آستانی از شهر جدا می­شود . در نیمه دوم روز حیاط فضایی برای جلسات رهبران محلی یا تشریفات و حتی یک پارک عمومی است و برای شهر باز است. ما   پروژه را به گونه­ ای انجام داده ایم كه وقتی از انتهای پروژه به دیوار مجاور می­رویم ، كاربری ها از آموزشی به عمومی تبدیل می­شود . کلاس تئوری و عملی در انتهای سایت واقع شده است، سپس کاربری هایی که به عنوان موقت عمل می­کنند، شامل یک آزمایشگاه، کارگاه­ ها و کتابخانه­ ها و یک سایت رایانه­ ای و در نهایت فضاهای عمومی مانند آمفی تئاتر و سالن بدن­سازی است.

این نوع رویکرد نه تنها باعث کاهش هزینه ها و استفاده کمتر از زمین منطقه شده است بلکه پروژه را از عملکرد موقت که فقط نیمی از روز فعال است به یک فضای شهری پرتحرک و پر از فعالیت و حرکت در تمام روز تبدیل کرده است.

مدرسه ی کامیاران

شما میتوانید با مراجعه به سایت شرکت بازسازی و دکوراسیون داخلی هیرادانا مقالات بیشتری را در زمینه ی پروژه های شاخص معمارهای ایرانی و برندگان جوایز در زمینه ی ساخت و ساز و ... را مطلعه کنید .

هم چنین مقالات بسیاری در زمینه دکوراسیون لوکس و بازسازی منزل ، طراحی نمای مدرن یا کلاسیک در این سایت منتشر شده اس که میتوانید مطالعه کنید .

6 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات