طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

کاربرد انواع سنگ در طراحی نما را بشناسیم

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 25 مهر 1400 در ساعت 11 : 9 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی نمای ساختمان ها 

اولین چیزی که مخاطب از یک ساختمان می بیند نمای آن ساختمان می باشد و این موضوع بسیار مهم می باشد که در نگاه اول ساختمان و بنای ما چگونه به نظر برسد و مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار بکند . در واقع نمای ساختمان پوشش خارجی ساختمان می باشد و هرچه این پوشش معمارانه تر ، شکیل و متناسب تر باشد علاوه بر کمک بر ایجاد ارتباط بین مخاطبان ، باعث بهتر شدن جلوی بصری شهر نیز می شود .

طراحی نما نیز مانند سایر مسائل مربوط ساختمان دارای اصول و قوائد خاص خود می باشد که این اصول در سبک های مختلف از جمله نمای کلاسیک یا نمای مدرن باید رعایت بشوند . نمای ساختمانی که به درستی و زیبایی طراحی شده است می تواند ساختمان را به یک اثر زیبای هنری متفاوت در بین ساختمان های اطراف تبدیل کند و تعریف کننده و نشان دهنده ی زیبایی های درونی ساختمان نیز باشد .

موارد زیادی مانند سبک طراحی ، مصالح استفاده شده و کیفیت انها ، ضوابط شهرداری ، مقدار بودجه ی کارفرما و ... در زیبا بودن نمای یک ساختمان تاثیر دارند .

مصالح استفاده شده در طراحی نمای ساختمان باید در مقابل عوامل محیطی و جوی مانند نور خورشید ، تغییرات دمایی ، بارندگی ها ، گرد و غبار و ... مقاوم باشند . امروزه مصالح بسیار زیاد و متنوعی مانند کامپوزیت ، شیشه ، اجر ، سنگ ، ترمو وودها و ... برای اجرای نماها در سبک های مختلف وجود دارند . در این جا میخواهیم به بررسی یکی از پر کاربردترین مصالح در اجرای نمای ساختمان یعنی سنگ ها و کاربرد انها در نمای ساختمان ها بپردازیم .

 کاربرد انواع سنگ در طراحی نما را بشناسیم

سنگ ها :

سنگ یکی از مصالحی می باشد که چه در فضای داخلی چه در طراحی نما های خارجی ساختمان ها کاربرد زیادی دارد . سنگ ها به دلیل ماهیت طبیعی و زیبایی ذاتی خود طرفداران زیادی دارند . دوام و استحکام بسیار زیاد سنگ از دیگر عوامل محبوبیت سنگ ها می باشد .

استفاده از هر نوع مصالحی دارای مزیت ها و معایبی میباشد که سنگ ها نیز از این قضیه مستثنی نمی باشند . برخی از این سنگ ها را بررسی خواهیم کرد .

 

دوام و ماندگاری بالا :

سنگ ها یکی از با دوام ترین مصالح ساختمانی می باشند . مقاومت بالای سنگ در برابر اتش ، نفوذ اب ، باد و ...  هم از مزیت های بسیار مهم این نوع از مصالح می باشد . حتی اگر به تاریخ ساخت و ساز و بناهای تاریخی نیز توجه کنیم ، متوجه میشویم که از همان ابتدا انسان به ویژگی پایداری و استحکام بالای سنگ پی برده و از ان استفاده کرده است. در این باره می توان به قلعه های تاریخی ، معابد سنگی و اهرام ثلاثه مصر و دیگر بناهای تاریخی که هنوز بخش زیادی از انها همچنان پایدار و پابرجا می باشند ، اشاره کرد .

 

 

 کمک به عایق بندی :

اکثر سنگ ها دارای موادی مانند کلسیم و سیلیکات می باشند که این مواد در برابر تغییرات شدید اب و هوا واکنش مناسبی نشان می دهند و این موضوع در جهت عایق بندی مناسب و محافظت در برابر عواملی مانند برف و سرما و باران و ... کمک میکند .

 

جلوه ی جذاب و لوکس :

استفاده از سنگ طبیعی جلوه ای لوکس و شیک به ساختمان شما می بخشد و ارزش و بهای خانه ی شما را بالا میبرد .

 

نگهداری و رسیدگی اسان :

نگهداری و رسیدگی به نمای سنگی بسیار اسان می باشد چرا که با استفاده شست و شو با اب می توان تمام کثیفی ها یا الودگی های ناشی از بارندگی ها و یا اب و هوای الوده را از بین برد .

 

معایب نمای سنگی :

 وزن زیاد و سختی در جابجایی ورقه های سنگی

سرعت اجرای پایین

داشتن محدودیت دمایی برای اجرا ( دمای زیر 5 درجه ی سلسیوس برای اجرای نمای سنگی مناسب نمی باشد . )

هزینه زیاد

 

انواع سنگ هایی که قابلیت استفاده در نمای ساختمان را دارند :

 کاربرد انواع سنگ در طراحی نما را بشناسیم

سنگ مرمر :

سنگ مرمر یکی از گران ترین و زیباترین سنگ های مورد استفاده در صنعت ساخت وساز می باشد . این سنگ دارای رنگ های سفید ، سبز و زرد می باشد . از مزمیت های اجرای نما با این سنگ می توان به مقاومت در برابر باران های اسیدی اشاره کرد البته این نوع سنگ ممکن است در طول مدت زمان زیاد و در اثر تغییرات دمایی بالا و شرایط جوی نامناسب کمی کمرنگ شود . ایران یکی از غنی ترین کشورهای دارای معدن های سنگ مرمر جهان می باشد .

 

سنگ گرانیت :

از ویژگی های این سنگ می توان به مقاوم بودن در برابر حرارت ، باران های اسیدی و خوردگی های ناشی از این باران ها ، یک دست بودن سطح ورقه های سنگی ، تنوع رنگی برای سلایق متفاوت ، مقاومت فشاری بالا و ... اشاره کرد . به دلیل تخلخل بالای این سنگ میزان چسبندگی کمتری نسبت به سایر سنگ ها دارد و برای نصب و اجرای سنگ گرانیت و افزایش قدرت چسبندگی از گیره های اسکوپ و یا توری ها استفاده می شود . از دیگر معایب این سنگ می توان به وجود کانی ها و ذرات اهنی در مواد ساختاری گرانیت اشاره کرد که در طولانی مدت اکسید شدن این مواد باعث کم شدن کیفیت و زیبایی ظاهری میشود ، اشاره کرد .

 

سنگ تراورتن :

 

سنگ تراورتن یکی از بهترین انواع سنگ ها برای نمای ساختمان ها می باشد . تنوع  بالا و در بر گرفتن طیف گسترده ای از سلایق ، تنوع رنگی بالا ، وزن نسبتا مناسب نسبت به بقیه ی سنگ ها ، مقاومت در برای شرایط جوی و محیطی و ... از مزیت های این نوع سنگ می باشد البته ساختار متخلخل این نوع سنگ باعث می شود که نتوان از ان در مناطق سردسیری با دمای پایین استفاده کرد .

این نوع سنگ در سطح ها و درجات کیفیتی مختلف مانند ممتاز و سوپر، درجه 1 ، درجه 2 و درجه 3 فراوری و قیمت گذاری می شود .

 از معروف ترین معادن این نوع سنگ در ایران می توان به معادن عباس آباد و حاجی آباد اشاره کرد .

 کاربرد انواع سنگ در طراحی نما را بشناسیم

سبک ها و نوع سنگ های مورد استفاده :

سبک نمای رومی و سبک های برگرفته شده از سبک رنسانس امروزه و در ایران یکی محبوب ترین سبک ها برای طراحی نمای ساختمان ها می باشد . از ویژگی های بارز این نوع سبک ها می توان به طاق های بسیار بزرگ و بلند و جزئیات زیاد اشاره کرد. برای این نوع سبک ها غالبا از سنگ های تراورتن با رنگ های روشن استفاده می شود .

سبک پرطرفدار دیگر در زمینه ی نماهای سنگی ، سبک مدرن می باشد . در طراحی نمای مدرن استفاده از سنگ هایی با طرح هایی ساده در رنگ های روشن و تیره بسیار رایج می باشد . سنگ های مرمر و گرانیت از پرکاربردترین سنگ ها در این سبک می باشند .

 

قیمت سنگ ها :

قیمت سنگ های نما با توجه به درجه ی سختی از استخراج از معادن ، مراحل فراوری ، درجه ی کیفیت و نوع سنگ تعیین و ارزش گذاری می شود .

کلام اخر :

 

انتخاب سنگ ها برای اجرای نمای ساختمان هم از نظر عمر و دوام بالا نسبت به هزینه ی آن مقرون به صرفه می باشند و هم از نظر توجه به موضوع پایداری وتوجه به مسائل زیست محیطی یکی از بهترین گزینه ها می باشد . با انتخاب درست و مناسب نوع سنگ و توجه به طراحی نمای خارجی ساختمان می توان زیبایی و جلوه ای ویژه به ساختمان خود ببخشید اما غیر تخصصی و غیر اوصولی برخورد کردن در این موضوع میتواند نتیجه ای عکس و متفاوت به همراه داشته باشد . شما می توانید برای طراحی نما یا بازسازی نمای ساختمان خود از شرکت های دارای تخصص در این زمینه کمک و مشورت بگیرید. شرکت معماری هیرادانا با سابقه ی درخشان و اجرای پروژه های متعدد در این زمینه می تواند به شما کمک کند تا انچه را که در ذهن و تصور شماست به بهترین حالت طراحی و اجرا شود .

6 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات