طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ژوژمان چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 30 مهر 1401 در ساعت 14 : 8 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ژوژمان چیست ؟

ژوژمان را به طور کلی می توان کلمه ای فرانسوی دانست که در لغت به معنای قضاوت کردن می باشد. این کلمه اصولا توسط دانشجویان انواع رشته های هنری و معماری به کار می رود و زمانی که از آن استفاده می کنند به این معنا می باشد که کارهایی که آن ها در طول ترم و یا پایان ترم انجام داده اند و حاصل یک ترم تلاش آن ها در تحصیل و یادگیری می باشد را در روزی مشخص در جایی معین شده به نمایش گذاشته تا اساتید مربوطه به قضاوت آن ها بپردازند. می توان به طور کلی اینطور بیان کرد که ژوژمان به نوعی یک امتحان پایان ترم به شمار می رود. اما از آنجایی که به نمایش آثار هنری در آن پرداخته می شود دارای حس و حالی متفاوت بوده و روز ژوژمان اغلب روزی پر استرس ولی لذت بخش برای دانشجویان هنر و معماری به شمار می رود. در ادامه برای اطلاعات دقیق تر با هیرادانا همراه باشید.

ژوژمان معماری

معماری نیز یکی از جمله رشته هایی می باشد که دارای بعدهای هنری بوده و به همین دلیل با ژوژمان و ویژگی های مختلف آن سر و کار دارد. ژوژمان در رشته ی معماری شامل درس ها و واحدهایی بوده که بخش طراحی و عملی داشته و برای آن ها نیاز است که آلبوم، ماکت و ... به اساتید خود تحویل داده تا مورد قضاوت قرار بگیرند که از جمله ی این درس ها می توان به بیان معماری، مقدمات طراحی، طرح و ... اشاره نمود.

از جمله مواردی که در ژوژمان برای اساتید معماری بسیار قابل اهمیت است این است که در ابتدا دانشجو در روز مشخص شده پروژه ی خود را برای قضاوت به نمایش بگذارد و یا تحویل دهد و هر چقدر که مدارک پروژه، آلبوم و ... کامل تر و دارای جزییات معمارانه ی بیشتری باشد امتیاز بیشتری را نصیب دانشجو می کند. از طرفی تمیز و حرفه ای ساخته شدن ماکت نیز دارای امتیازهای زیادی می باشد.

نکات مهم در طراحی معماری و ژوژمان آن

  • آرامش در حین انجام طراحی

یکی از مواردی که می تواند روی کیفیت کار شما از ابتدا تا آخر تاثیر زیادی بگذارد میزان آرامش و تسلط شما روی طراحی داخلی می باشد. به همین دلیل بهتر است مکانی را برای انجام طراحی خود انتخاب کنید که هم راحت بوده و بتوانید طولانی مدت در آن به انجام فعالیت بپردازید و هم دارای نور و تجهیزات کافی باشد. درواقع راحت بودن شما در انجام طراحی به صورت دستی و یا دیجیتالی می تواند باعث آرامش ذهنی شما بشود که در نتیجه شما می تواند با خیالی راحت تر و ذهنی بازتر به انجام آن بپردازید. درواقع وجود آرامش این توانایی را به شما می دهد که بتوانید از دانسته های خود بهترین استفاده را نموده و اطلاعات لازمه را به بهترین شکل ممکن روی طرح خود پیاده نمایید که این کار در نهایت طراحی شما برای روز ژوژمان با کیفیت تر کرده و احتمال رضایت اساتید را نسبت به کار شما را بیشتر می کند.

ژوژمان_چیست_؟

  • خلاقیت در طراحی

یکی از مواردی که در انواع رشته های هنری و به طور کلی هنر دارای اهمیت بسیار می باشد خلاقیت است. خلاقیت به صورت سودمند و حرفه ای می تواند کار شما را با کیفیت تر و متمایز و به یادماندنی تر از کار دیگر افراد جلوه دهد و به همین دلیل می توان آن را امتیازی مثبت به شمار آورد. در طراحی های معماری نیز استفاده از خلاقیت در ابعاد مختلف مانند استفاده از متریال، طراحی فضای داخلی، طراحی نما، طراحی پلان و ... می تواند تاثیر زیادی روی طرح بگذارد . نکته ای که در این میان حائز اهمیت است این است که خلاقیت استفاده شده نباید به گونه ای باشد که ارزش های مربوط به معماری و نیازهای ساختمان را زیر سوال ببرد. همچنین به طور کلی می توان ادعا نمود که امروزه در سرتاسر دنیا آن دسته از معمارانی که کارهایی خلاقانه با فرم هایی امروزی به شکلی حرفه ای ارائه می دهد معمارانی محبوب تر و معروف تر در این رشته به شمار می روند و با توجه به تمامی این موارد می توان گفت خلاقیت در طراحی معماری از جمله موارد پر اهمیت برای اساتید و قضاوتگران این رشته در روز ژوژمان به شمار می رود.

  • توجه به اصل تقارن در طراحی

همانطور که گفته شد امروزه معمارانی که کارهای خلاقانه با فرم هایی خاص ارائه می دهند از معروفیت و محبوبیت بیشتری برخوردار می باشند اما باید توجه نمود که حتی در بی نظم ترین فرم ها هم نوعی نظم دیده می شود. درواقع می توان گفت نظم یکی از اصلی ترین مواردی است که در طراحی معماری اهمیت زیادی دارد. به طور کلی همچنین طراحی فضا و ساختمان به صورت متقارن و منظم و متعادل نیز از جمله محبوب ترین ارزش های طراحی در انواع سبک ها در سرتاسر دنیا به شمار می رود به طوری که این تقارن و نظم را هم می توان در سبک هایی با تاریخچه ی طولانی مانند سبک دکوراسیون کلاسیک و باروک و هم در سبک های امروزی تر مانند سبک مدرن و مینیمال مشاهده نمود.

  • پاکیزگی و کامل بودن مدارک هنگام تحویل

همانطور که گفتیم در ژوژمان معماری مدارکی مانند آلبومی از طراحی های مربوطه، ماکت و ... به نمایش گذاشته می شود که اساتید معماری هنگام مشاهده ی آن ها و قضاوتشان به پاکیزگی و جزییات آن ها اهمیت بسیاری می دهند. اگر شما کار خود را به صورت دستی شیت بندی کرده و تحویل دهد یا تمامی جزییات ماکت پروژه تان را خودتان ساخته باشد می تواند با بی دقتی های شب ژوژمان و یا عجله برای اتمام آن باعث عدم تمیزی و یکدستی کار شد به همین دلیل بهتر است که در ابتدا آرامش خود را حفظ نموده و سپس به انجام کارهای نهایی بپردازید و تمام تلاش خود را بکنید که مدارک مربوطه را در بهترین حالت خود به استادان تحویل داده و به نمایش بگذارید.

همچنین کامل بودن مدارک از جمله ی دیگر مواردی است که به بیشتر شدن امتیاز شما نزداستادان کمک می کند. هر چقدر که مدارک کامل تر بوده و به جزییات معمارانه در تحویل آن ها اهمیت بیشتری داده باشید دید اساتید را نسبت به پروژه ی خود در ژوژمان مثبت تر می کنید.

  • پرزانته ی حرفه ای مدارک

یک حقیقت انکار ناپذیر در رشته های هنری این است که ظاهر پروژه ی تحویل داده شده اهمیت بسیاری دارد. ممکن است کار شما از نظر کیفیت با کار همکار و یا همکلاسیتان یکی باشد اما از آنجایی که شما به ظاهر پروژه ی خود توجه بیشتری نشان داده اید و آن را زیباتر و حرفه ای تر پرزانته کرده اید، دید افراد را نسبت به خود و پروژه تان مثبت تر می کنید. در رشته ی معماری اصولا در روز ژوژمان در کنار ماکت و آلبوم، پوستری شیت بندی شده از مدارک مختلفی که در آلبوم موجود می باشد و تصاویر سه بعدی ماکت و ساختمان و یا پروژه نیز به نمایش گذاشته می شود که چگونگی شیت بندی و ترکیب رنگ و دیگر موارد این پوستر می تواند تاثیر مستقیمی روی نمره و امتیاز نهایی شما بگذارد چرا که اولین چیزی که از کار شما توسط اساتید دیده شده و ارزیابی می شود همین مورد می باشد.

نتیجه گیری

به طور کلی باید به این نکته توجه نمود که هنر می تواند ابعاد مختلفی داشته باشد و هر کس از یک اثر هنری برداشت های مختلفی بکند و به همین دلیل اگر به کار شما انتقادهایی وارد شود لزوما به معنای بد و بی فایده بودن آن نیست. همچنین ایرادها و انتقادهایی که اساتید در روز ژوژمان مربوطه به کار شما وارد می نمایند هم می تواند پشتوانه ی علمی داشته باشد و هم می تواند از روی تجربه ، نیازهای روز در زمینه ی رشته ی شما، سلیقه ی شخصی و ... باشد و بهتر است که شما از این انتقادها در جهت پیشرفت کار خود با توجه به سلیقه و سبک خود استفاده نمایید.

با هیرادانا از طریق شماره 09125754921 در تماس باشید.

8 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات