طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معرفی معروف ترین معماران معاصر ایرانی بخش دوم

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 4 ارديبهشت 1400 در ساعت 16 : 59 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
  • عبدالعزیز فرمانفرماییان ، بنیانگذار نظام مهندسی نوین ایران

عبدالعزیز فرمانفرماییان متولد سال ۱۲۹۹ شمسی است . برخی او را موسس نظام مهندسی ایران می‌دانند .

وی ابتدا تحصیلات خود را در دانشگاه هنرهای زیبای پاریس به اتمام رساند و در سال ۱۳۳۳ خورشیدی نخستین دفتر مهندسین مشاور ایران را تاسیس کرد ، افزون بر این مشغول به تدریس در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران نیز بود .

آثار زیادی از وی به یادگار مانده که شاید خاطره انگیز ترین شان ورزشگاه آزادی تهران می باشد .

 او در طراحی‌ داخلی و ساختمان های بی شماری نقش داشته که می توان ساختمان شرکت نفت  ، کاخ مادر سعدآباد ، فرودگاه مهرآباد ، ساختمان وزارت کشاورزی و ساختمان وزارت کار ، ساختمان وزارت پست و تلگراف و تلفن ساختمان اداری صدا و سیما کاخ نیاوران ، ساختمان بورس تهران و موزه فرش تهران را نام برد .

معرفی معروف ترین معماران معاصر ایرانی بخش دوم

طرح ابتدایی فرودگاه بین المللی امام خمینی و نخستین طرح جامع شهری تهران را نیز می ‌توان از آثار او به شمار آورد .

عبدالعزیز فرمانفرمائیان پس از سال ۱۳۵۷ از ایران به مقصد خارج از کشور مهاجرت کرد و در باقی عمر خود که بالغ بر ۳۵ سال بود اثر خاصی از او به ثبت نرسیده . او در سال ۹۲ خورشیدی در سن ۹۳ سالگی در کشور اسپانیا دیده از جهان فرو بست .

  • حسین امانت معمار برجسته و پدید آورنده برج آزادی تهران( شهیاد )

 وی متولد سال ۱۳۲۱ شهر کاشان است در سن ۲۴ سالگی هنگامی که از رشته معماری دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد در مسابقه برای طراحی نمادی ایرانی اسلامی از ایران مدرن شرکت کرد و در این مسابقه نیز مقام نخست را به دست آورد .

برج آزادی حاصل اولین تجربه دوران حرفه‌ ای او بنایی شد که سالهاست به عنوان نمادی از ایران و شهر تهران شناخته می شود .

وی تاکنون پروژه های بسیاری در کشور و خارج از کشور طراحی کرده است  به عنوان مثال از این پروژه ها می توان ساختمان سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ، ساختمان های اولیه دانشگاه صنعتی شریف ،  سفارت ایران در پکن و شهرک تفریحی دریا کنار را نام برد .

معرفی معروف ترین معماران معاصر ایرانی بخش دوم

از خصوصیات آثار حسین امانت پیوند سبک کلاسیک غربی با روح معماری شرقی است اگرچه در مدت فعالیت  حرفه‌ای طراحی های بسیاری داشته ولی معروف ترین آنها همان برج آزادی یا (شهیاد)  تهران است .

  • بهرام شیردل معمار بین المللی

    معرفی معروف ترین معماران معاصر ایرانی بخش دوم

بین المللی ترین معماز ایرانی در بین معماران ایرانی مهندس بهرام شیردل است. در سال ۱۳۳۳ در شهر تهران به دنیا آمده و لیسانس خود را از دانشگاه تورنتو و مدرک ارشدش را از آکادمی هنر کرنبروک میشیگان به دست آورده است .

از معماران برجسته ای است که روابط بین المللی خوبی داشته و نتوانسته پروژه‌هایی را در کلاسی بین المللی طراحی و بازسازی کند و بدین خاطر جوایزی را نیز کسب کرده است .

آثار او را می توان موزه ملی اسکاتلند میدان ژاک کارتیه کانادا ، کتابخانه اسکندریه مصر بازسازی شهری سمرقند ازبکستان ، کتابخانه کانسای ژاپن طراحی شهری مونترال در سال ۲۰۰۰ طرح شهر جدید چانگیلیوی چین نام برد .

وی برای بیشتر پروژه هایی که انجام داده جوایز بین المللی دریافت کرده و همچنین مورد تشویق و تقدیر قرار گرفته است .

پس از بازگشت به ایران طراحی‌های چشم گیری هم در ایران انجام داده از جمله این طراحی ها مجموعه گردشگری پدیده کیش ، توسعه حرم حضرت معصومه در قم ،  ساختمان مرکزی بانک توسعه صادرات ایران ، مرکز تجارت جهانی شیراز و ترمینال مسافری فرودگاه بین المللی امام خمینی هستند .

با وجود اینکه از معماران ایرانی است که در ایران  مشغول به کار است ولی طراحی های موفقی در زمینه ی بین الملل در کارنامه خود دارد .

  • نقاش و معمار علی اکبر صارمی

متولد سال ۱۳۲۲ مدرک لیسانس و فوق لیسانس را از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران اخذ کرده و پس از آن برای ادامه تحصیل راهی آمریکا می شود .

 پس از اخذ مدرک دکتری از دانشگاه پنسیلوانیا به ایران مراجعت کرده اقدام به راه اندازی دفتر مهندسین مشاور می کند .

در کارنامه صارمی تدریس در دانشگاه تهران دانشگاه آزاد اسلامی به چشم می خورد و نقش مهم و اساسی در تربیت نسل جدید معماران ایرانی را به عهده داشته است .

معرفی معروف ترین معماران معاصر ایرانی بخش دوم

صارمی عضو هیئت امنای انجمن مفاخر معماری ایران بود. طراحی ساختمان سفارت ایران در الجزایر و آلبانی ، مجموعه ساختمان های شورای شهر مشهد ، تالار شهر کرمانشاه ، آمفی تئاتر انستیتو پاستور در کارنامه اوست .

مقالات مرتبط با طراحی نمای ساختمان را در بخش مقالات هیرادانا مطالعه کنید

9 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات