طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی نما چوبی ساختمان چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 25 اسفند 1400 در ساعت 8 : 51 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

چوب را می توان از نظر تاریخی از قدیمی ترین متریال هایی دانست که برای ساخت خانه ها مصرف می شده است . چرا که در زمانی که هیچ متریالی وجود نداشت . چوب و سنگ تنها متریال های در دسترسی بودن که می توانستند با آن ها خانه ای بسازند . از طرفی چوب اگر به درستی استفاده شود می تواند مقاومت و شکل خوبی به خانه ها بدهد و به این همین دلیل طرفداران و کاربرد بیشتری نیز داشته است . امروزه نیز در انواع سبک ها چوب جایگاه خوبی را برای خود درست کرده است . در سبک مدرن در طراحی نما و طراحی دکوراسیون داخلی ، در سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی ، در سبک روستیک در جای جای خانه کاربرد دارد و در بسیاری دیگر از سبک های معماری و دکوراسیون نیز دارای استفاده های مختلفی می باشد . چوب به دلیل بافت جذابی که دارد و به دلیل ویژگی های مختلفش مانند شکل پذیری ، موجود بودن در انواع رنگ ها و استحکامی که دارد در طراحی نما به صورت بسیار خلاقانه می تواند استفاده شده و ساختمان هایی با نماهای بسیار جدید و امروزی و زیبا را خلق کند .

نگهداری چوب در نمای ساختمان ها :

چوب ها دارای مزایای زیادی می باشند اما باید به این نکته هم توجه نمود که با اینکه طی سال ها با تلاش های زیادی توانسته اند چوب ها را تا حد زیادی مقاوم تر و مستحکم تر کنند . اما همچنان متریالی آسیب پذیر می باشد و به همین دلیل لازم است که در نگهداری از این متریال کوشا باشیم . برای مثال می توان از موادهای مخصوص که نگهداره و پوشش دهنده ی چوب در برابر عوامل مختلف بیرونی می باشند استفاده نمود . نکته ای که اهمیت دارد این است که از این مواد هر چند وقت یکبار باید استفاده نمود . چرا که بعد از گذشت مدتی خاصیت خود را از دست می دهد .

طراحی-نما-40

مزایای استفاده از چوب در طراحی نما مدرن :

  • استفاده از چوب های ترموود باعث مقاوم تر شدن نما می شود . این ویژگی به این دلیل است که ترموودها در ساختار خود طوری هستند که در برابر تخریب شدن تسوط موریانه ، کپک و حشرات مقاوم می باشند .
  • استفاده از چوب به عنوان یک متریال طبیعی در طراحی نما مدرن سبب می شود تا حس طبیعی بودن و حس آرامش به بیننده ها القا شود .
  • ویژگی ذاتی چوب عایق بودن در برابر صدا می باشد و به همین دلیل استفاده از این متریال در راحی نما مدرن سبب می شود تا صداهای خیابان به داخل ساختمان نرود .
  • هزینه ای که برای اجرای چوب در نما صرف می شود نسبت به دیگر متریال ها و نماها کمتر بوده و این علتی است که این متریال را به صرفه می کند .
  • سرعت اجرای نماهایی که چوبی می باشند در مقایسه با دیگر نماها بیشتر بوده و همچنین نحوه و روش نصب این متریال آسان تر است .
  • در فضاهای سردسیر بیشتر از این متریال استفاده می شود و این به این علت است که چوب در برابر گرما و همچنین سرما از مقاومت خوبی برخوردار می باشد .
  • چوب دارای قابلیت رنگ آمیزی می باشد به همین علت می توان نماهای متفاوت زیادی را با آن طراحی و اجرا نمود .
  • جدا نمودن نماهای چوبی از ساختمان در بازسازی نما نسبت به دیگر متریال ها دردسر کمتری داشته و کاری سریع تر و آسان تر می باشد .
  • تمیز کردن چوب های مخصوص نما آسان می باشد .
  • چوب های ترموودی که برای نما استفاده می شود دارای هیچگونه صمغی نمی باشند .
  • این چوب ها سبک بوده و به همین علت وزن کلی ساختمان را کاهش می دهند .
  • و ...

معایب استفاده از چوب در طراحی نما مدرن :

  • چوب های ترمو که مخصوص طراحی نما می باشند تا 30 درصد در برابر حریق دارای مقاومت می باشند اما به هر حال اشتعال زا بوده و می توانند خطرناک نیز باشند .
  • اگر این چوب ها را به وسیله ی رنگ و یا مواد محافظ پوشش ندهید در مقابل نور خورشید پس از مدتی واکنش خواهد داد و در نتیجه ی این واکنش رنگ خود را تغییر می دهد .
  • مقاومت مکانیکی ای که این چوب ها دارد در مرحله آماده سازی و اجرا کاهش می یابد .
  • استفاده نمودن از چوب هایی که دارای کیفیت بسیاری می باشد برای نما میتواند هزینه ی زیادی را بر کارفرما تحمیل کند .
  • قطع نمودن درختان برای استفاده از چوب آن ها برای طراحی نما می تواند آسیب بسیار زیادی به طبیعت و زمین وارد کند .
  • و ...

طراحی-نما-42

انواع مختلف چوب هایی که برای طراحی نما استفاده می شوند :

برای طراحی نما با توجه به هزینه ای که کارفرما می تواند صرف کند و نوع اقلیمی که ساختمان در آن ساخته شده است می توان از چوب های زیادی استفاده نمود . همچنین سلیقه ی طراح و کارفرما نیز می تواند در رنگ و چگونگی بافت آن تاثیر بگذارد . همانطور که گفتیم چوب هایی که در نما استفاده می شود دارای تنوع زیادی می باشد و از جمله ی این چوب ها می توان به چوب های نرم و چوب هاس سخت اشاره نمود . چوب های نرم شامل چوب درختانی مانند کاج و صنوبر می شود . چوب های سخت نیز شامل چوب درختانی مانند راش و ون می باشند . چوب این درختان به دلیل بافت جذابی که دارند بسیار محبوب و پر استفاده می باشند .

 

روش ترموود نمودن چوب ها :

چوب ها به خودی خود چوب هایی معمولی از درختان متفاوت می باشند اما برای آنکه آن ها را مناسب استفاده در نما و ساختمان کنیم نیاز است که یکسری عملیات ها و کارها روی آن ها انجام شود . به وسیله ی این عملیات که عملیات ترموود کردن نام داد مقاومت چوب در برابر عوامل مختلف مانند تابش نور خورشید ، حشرات ، باد و باران و ... ، موریانه ها ، کپک و دیگر موارد ممکن بالا می رود . البته که این به معنی نیست که مقاوم چوب در برابر تمامی موارد گفته شده صددرصد می شود بلکه به طور کلی بالا می رود تا حد معینی می تواند از خود مقاومت نشان دهد .

  • مرحله ی اول : خشک نمودن چوب ها

در این مرحله چوب ها در دستگاه مخصوصی که خشک کن نام دارد قرار داده و سپس دمای آن را تا 100 درجه سانتیگراد بالا می برند . بعد از آن حرارت به 130 درجه رسیده و چوب سریعا خشک شود . این مرحله مرحله ای است که رطوبت داخل چوب به نزدیکی 0 می رسد .

  • مرحله ی دوم : عملیات های حرارتی روی چوب

مرحله ی دوم بعد از آن که چوب ها کاملا خشک شدن شروع می شود . چوب ها را در این مرحله داخل یکسری کوره های بسیار داغ که دمای آن ها چیزی میان 185 درجه ی سانتیگراد تا 215 درجه ی سانتیگراد می باشند می گذارند و این کار برای چندین ساعت انجام می شود .

  • مرحله ی سوم : رطوبت رساندن به چوب ها

در مرحله ی آخر به وسیله ی پاشیده شدن آب به کوره ها دمای آن پایین می آید . زمانی که دمای کوره به 100 درجه سانتیگراد رسید عملیات رطوبت رساندن به چوب ها آغاز می شود .

 طراحی-نما-43

کلام آخر

شرکت طراحی نما هیرادانا می تواند در زمینه ی طراحی نما و دکوراسیون داخلی به وسیله ی چوب به شما کمک کند و طرح مدرن و خلاقانه ای برای شما طراحی و اجرا نماید . شرکت طراحی نما هیرادانا در زمینه ی استفاده از ترمووود دارای تجربیات زیادی بوده و مهندسین آن به خوبی از ویژگی های چوب ها و سبک مدرن و طراحی نما آگاه می باشند . شما می توانید از شرکت هیرادانا برای انجام پروژه های ساختمانی خود کمک بگیرید .از طریق شماره 09125754921 با ما در ارتباط باشید .

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات