طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی نمای ساختمان و نورپردازی شب

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 7 ارديبهشت 1399 در ساعت 16 : 45 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همانگونه که ساختمان ها در طول روز جذابیت و زیبای خود را به نمایش می گذارند در شب هم باید جذابیت خود را نمایان کنند بنابراین بحث نورپردازی به میان می ‌آید. نورپردازی در معماری همیشه مبحث مهم شناخته می شود و می تواند به تنهایی نمای یک فضا را به کلی دگرگون  کند برخی از افراد نورپردازی نما را یک چیز پیش پا افتاده می دانند و توجه لازم را به این مبحث ندارند در حالی که این مبحث ، یک مبحث مهم می باشد که باید با دقت و طراحی حرفه ‌ای انجام شود.

  • اشاره به نکات کلی  نورپردازی نما

    نورپردازی حرفه ای نمای ساختمان

در طراحی نمای ساختمان نورپردازی صرفاً جهت روشن کردن دیوارهای بیرونی نمی باشد و از نورپردازی می توان برای شاخص کردن عناصر بیرونی نیز استفاده کرد به عنوان مثال اگر  ورودی ساختمان شما پله دار می باشد می توانید از نور های مخفی برای نورپردازی پله ها استفاده کنید که البته این کار علاوه بر جلوه زیبایی که ایجاد می‌کند  عملکردی نیز می‌باشد و می‌تواند دید شما را در شب بهتر کند.

در نورپردازی نما هیچ الزامی نیست که تمام بخش های نما را نور پردازی کنید مسلماً نور کنار سایه هویت پیدا کرده و ظاهر زیبا تر پیدا می کند در برخی از موارد دیده شده که در تمام نما بی‌ جهت نورپردازی می شود که این کار، کار چندان جالبی نیست در واقع  شما باید به کمک نورپردازی بین نور و مصالح به کار رفته هماهنگی ایجاد کرده و از نورپردازی در طراحی و اجرای نمای ساختمان در بخش هایی استفاده کنید که زیبای بیشتری را به وجود می‌ آورد مثلاً به کمک نورپردازی روی بخش خاصی از نما تاکید نمایید آن بخش می‌تواند بخشی از نما باشد که دارای متریال یا طراحی متفاوت و خاصی باشد در این صورت می‌توان نورپردازی را به این بخش اختصاص داد و یا برای تاکید بیشتر این بخش ها می توان در سایر قسمتها از  نورپردازی ملایم تر و نور بیشتر را برای این بخش ‌ها در نظر بگیریم.

امروز برای نورپردازی نمای ساختمان های تجاری از نورهای هوشمند بهره می گیرند با استفاده از این روش ها میتوانید نمایی فوق العاده زیبا را به وجود آورید  نورها به وسیله کامپیوتر برنامه ‌ریزی شده و بر اساس برنامه داده شده اجرا می شود و برای نورپردازی ساختمان های تجاری که نیاز به جلب توجه دارند گزینه مناسبی می‌باشد نورپردازی هوشمند می ‌توانند در هر لحظه به یک شکل در بیاید.

  • نورپردازی ورودی و  بازشوها

    نورپردازی حرفه ای نمای ساختمان

مهمترین بخش در طراحی نمای هر ساختمان ورودی ساختمان می باشد و علت آن هم ایجاد حس دعوت کنندگی در افراد و مشخص نمودن محل ورود ساختمان می باشد نورپردازی این بخش باید به گونه‌ ای باشد که کاملا مشخص شود پیشنهاد می ‌شود که نوع نورپردازی این بخش با سایر  پخش های نما متفاوت باشد تا حس تاکید و دعوت کنندگی را در افراد ایجاد کند. علاوه بر ورودی نور پردازی بازشوها نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد اگر چیدمان بازشوها در نمای یک ساختمان منحصر به فرد و زیبا باشند شما می توانید به یک نورپردازی مناسب جلوه بیشتری به آنها بدهید. بازشو هایی که زاویه دار هستن یا فرورفتگی و بیرون زدگی دارند با کمک نور پردازی به ما به ما کمک می کنند تا یک نمای فوق‌العاده جذاب تری را به وجود آوریم.

  • ترکیب متریال با نورپردازی

نوع قرار گرفتن متریال ها هم در طراحی نمای ساختمان در نورپردازی تاثیر زیادی می گذارد به عنوان مثال اگر  متریال ها را به گونه ای قرار دهید که زاویه دار باشند مانند طراحی نمای کلاسیک یا با استفاده از متریال های متفاوت مانند سبک طراحی نمای مدرن فضای پر و خالی به وجود آورید با کمک نورپردازی می‌توانید تاکید بیشتری به این فضاها کرده و نمای فوق العاده زیبا را خلق کنید.

 

  • جلوه دادن به بافت نما

به وسیله نورپردازی می توان روی بافت متریال در اجرای نمای ساختمان تاکید کرد به عنوان مثال اگر در طراحی نما یک ساختمان از سنگ هایی که دارای بافت هستند استفاده شده است میتوان با قرار دادن جهت تابش درست منابع نوری نمای بیشتری به بافت‌ها دهید و برای این بافتها ظاهری زیباتری خلق کنید.

نورپردازی حرفه ای نمای ساختمان

  • خطای دید ایجاد کنید

به کمک نورپردازی حتی می توانید طول و عرض یک نمارا زیاد و کم کنید به عنوان مثال اگر می خواهید یک ساختمانی را که دارای ارتفاع چندان طولانی نیست نورپردازی کنید می ‌توانید از نورهای خطی در فرم عمودی استفاده کنید اما اگر برعکس این موضوع پیش آید و بخواهید یک ساختمان چندین طبقه بلند را نورپردازی کنید باید همان نور های خطی را این بار در فرم افقی استفاده کنید با این کار ارتفاع ساختمان را کم تر کرده  و یک نمای قابل درک را به وجود می آورید در کل به کارگیری نور های خطی به صورت عمودی و افقی در نمای ساختمان هایی که دارای ارتفاع های مختلف می باشند باعث ایجاد خطای دید میشود.

نورپردازی حرفه ای نمای ساختمان

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات