طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

تفاوت معماری گوتیک و رنسانس چیست

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 2 مهر 1399 در ساعت 14 : 50 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

زندگی هر شخص تحت تاثیر معماری قرار میگیرد و یکی از مواردی که به زندگی هرکسی می تواند زیبایی ببخشد وجود سبک هایی  متنوع میباشد که در معماری است.افراد هرو روز با محل زندگی خود سرو کار دارند و مهم است که وارد چه محیطی میشوند.این یعنی معماری یعنی نوع سبک ،پس باید پیشینه هر سبک را بدانید تا دلیل انتخاب هایتان را در طراحی نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی بدانید.

در این مقاله قصد داریم که سبک های معماری مانند گوتیک و رنسانس را مورد بررسی قرار دهیم و تفاوت بین آنها را ذکر کنیم در ابتدا می خواهیم هر سبک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و شناخت کافی درباره آن را به دست بیاوریم.

تفاوت معماری گوتیک و رنسانس چیست؟

  معماری گوتیک چیست؟

 یکی از زیباترین و پرطرفدارترین سبک‌های عصر کنونی به شمار می‌رود که در کشور ایتالیا شروع شده است .این نوع معماری دارای مناره های مخروطی و طاق های نوک تیز می باشند که ریشه آن ها از روم و یونان آمده است. اوج معماری در این سبک به نقش روی شیشه و پیکر تراشی ها معروف می باشد زیرا در هیچ دوره‌ای مهارت کار روی شیشه به این صورت وجود نداشته است .همانطور که در تصاویر های مختلف در سایت های معتبر مشاهده می کنید شیشه های کلیسا رنگی هستند و برای تزیین از سبک معماری گوتیک در آنها استفاده شده است.

تفاوت معماری گوتیک و رنسانس چیست؟

 این سبک دستاورد اروپایی ها بوده که تغییر اساسی روی ساخت و ساز به وجود آورده ایتالیایی ها با ساختن بناهای بلند خودنمایی را در طرح هایشان نشان دادند و با استفاده از طاق های نوک تیز در کلیساها عجیب بودن این سبک را به مردم نشان داده اند. از بناهایی که به این سبک ساخته شده می‌توان به کلیسا های معروفی مانند نوتردام در پاریس وست مینستر لندن و کلیسای جامع کلن در آلمان اشاره کرد.

 یکی از ویژگی‌های این معماری و طراحی داخلی کلاسیک گوتیک قوس نوک‌تیز مناره ها و ساختمان ها است و معمولاً در کلیساها دیده می‌شود. یکی از نکات حائز اهمیت به وجود آوردن طاق ها در ساختمانهای مذهبی است که در ابتدا در خاورمیانه و کشورهای اسلامی یافت می شده و پس از آن ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها از این سبک الهام گرفتند که در ساخت و ساز از آن استفاده می کردند. یکی از زیبایی‌های دیگر این سبک قوس های نوک تیز است که به صورت گسترده در کل بنا پخش شدند که در تعیین گذرگاه ساختمان‌های عمومی استفاده شده است و به علاوه قوس‌های نیم دایره مانند یک الگوی تزیینی ساده همدیگر را پوشانده است.

تفاوت معماری گوتیک و رنسانس چیست؟

معماری رنسانس چیست؟

 این معماری در عصر دوم و یونان باستان مورد بررسی قرار گرفته کلمه رنسانس در لغت به معنی زایش  و جنبش می‌باشد که شروع‌کننده دورانی از انقلاب علمی در اروپا بوده است . در واقع میتوان گفت سبک رنسانس از شهر فلورانس بود که در قم در سراسر اروپا منتشر شده و بعد از آن به انگلستان رسیده است دورانی که رنسانس که برای اروپایی‌ها عصر جدیدی به حساب می آمد که کلیساها در آن دوره تفاوت‌های زیادی  در طراحی نمای کلاسیک داشته‌اند پیچیدگی و غیر متقارن بودن معماران رنسانس جایگاهی نداشت و به دنبال ابعادی دقیق و متقارن بودند. آنها دوره دنبال سبکهای بودند که از ریاضیات تبعیت می‌کنند و همه چیز بر یک نظم واحدی شکل میگرفت.

 تفاوت معماری رنسانس و گوتیک

تفاوت معماری گوتیک و رنسانس چیست؟

 یکی از تفاوت هایی که این دو سبک معماری و دکوراسیون داخلی کلاسیک با یکدیگر دارند زمان پیدایش آنها است. هنر رنسانس در قرن ۱۵ تا ۱۶ میلادی به وجود آمد اما هنر گوتیک در قرن ۱۲ تا ۱۶ میلادی وارد عرصه معماری شد. از دیگر تفاوت‌های این دو سبک با یکدیگر این می باشد که معماری گوتیک در ارتباط با طراحی های کلیسا و مکان های مذهبی بوده ولی رنسانس معماری برای احیای عصر کلاسیک و از بین بردن معماری گوتیک بوده است که معماران رنسانس برخلاف معماران گوتیک کسانی بودند که از پیچیدگی و غیر متقارن بودن بنا و طراحی نما در معماری استفاده نمی کردند و آنرا نمی پسندیدند و در مقابل آثاری را خلق میکردند که بسیار ساده اما در عین حال دقیق و متقارن بود.

 

5 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات