طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

آشنایی با ویژگی ها و اصول نورپردازی نما

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 30 مرداد 1398 در ساعت 13 : 3 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

همه ما به این مسئله واقف هستیم که تا چه میزان نورپردازی در بازسازی ساختمان و فضاهای داخلی و خارجی مانند نمای ساختمان در جلوه و زیبایی یک بنا تاثیر دارد و ارزش ملک را بالا میبرد . لایه های نوری که بر روی نمای ساختمان طراحی و کار میشوند جو و اتمسفر بسیار منحصر به فردی به ساختمان و محله شما میبخشند و هرچقدر شدت و فاصله این لایه های نوری از یک دیگر متفاوت باشد نتیجه ای که در نهایت از نورپردازی خواهید داشت بسیار متفاوت خواهد بود . آیا شما یک طراحی و اجرای نمای ساختمان  با نورپردازی ساده و یکنواخت میخواهید که تمامی بخش های نما به یک میزان روشن شوند و یا لایه های مختلف نوری را بر روی نمای خود ترجیح میدهید .

نور های فلودلایت چیستند ؟

نورهای فلودلایت نورهایی هستند که میتوان به راحتی و طبق نظر ما هدایت شوند . این نورها را بر روی پایه هایی مشخص مانند تیرهای زمینی و یا جعبه هایی مخصوص بر روی محل مورد نظر ما فیکس و ثابت میشوند . فلودلایت ها کمتر بر روی پیچ نصب میشوند و نصب آنها بر روی پایه های جعبه ای و گیره های زمینی رایج تر است زیرا قابلیت جابجایی و هدایت راحت تر و بیشتری دارند .

لایه های نوری زمینی

جدا از نورهای فلودلایت ها یا به اصطلاح نورافکن ها نورهای نقطه ای زمینی هم برای نورپردازی محوطه های خارجی و نما بسیار محبوب و فراگیر هستند . از مزیت های این نوع از نورها میتوان به جابجایی راحت تر و ابعاد کوچکتر که باعث میشود در روز کمتر در معرض دید باشند است ، که نسبت به فلودلایت ها بهتر عمل میکنند . یکی از معایب این نوع از نورها این است که بعد از نصب نمیتوان هدایت نورها را تغییر داد در صورتی که فلودلایت ها هدایت نوری راحت تری دارند .

فاصله مناسب بین نورافکن ها و فلودلایت ها تا نما

فاصله بین نورافکن ها و این نوع از نورها تاثیر بسزایی در چگونگی نورپردازی نما و بازسازی و تعمیرات ساختمان شما دارند . این فاصله بر میزان شدت نور و سایه ای که بر روی نمای شما حاصل میشود تاثیر دارد . اگر فاصله نورافکن و فلودلایت شما از نما زیاد باشد مقدار نور زیادی از بین میرود و یا اگر بسیار نزدیک باشد روشنایی بیش از حد رخ میدهد که باعث از بین رفتن جزییات و زیبایی متریال نمای شما میشود ولی قرار گرفتن جای این منابع نوری شاید زیاد قابل تغییر نباشد به همین دلیل با کم و زیاد کردن زاویه تابش به نور مناسبی میتوان رسید برای مثال در فواصل دور از زاویه های نوری کم و فواصل نزدیک از زاویه های نوری زیاد استفاده میشود . به همین دلیل باید رابطه ای درست بین فاصله و زاویه تابش ایجاد کنید .

اگر یک دیوار از نمای خود را می خواهید به صورت شارپ و رشته ای نورپردازی کنید باید فاصله منبع نوری را به دیوار نزدیک کنید ، در این حالت تمام جزییات و خلل و فرج های نمای شما به خوبی دیده میشود که برای دیوارهایی که دارای متریال های برجسته مانند آجر ، سنگ های سخره ای و مانند این ها هستند بسیار مناسب است زیرا با بوجود آوردن سایه های موضعی نمای شما را بسیار زیبا و برجسته میکنند . در این حالت رشته های نوری هم ممکن است که دیده شوند که این مسئله با توجه به نمای شما ممکن است که زیبایی خاصی به آن بدهد .

ولی اگر میخواهید که بازسازی نما و یا اجرای نمای خود را یک نورپردازی یکنواخت داشته باشد باید فاصله منبع نوری را زیاد کنید . که برای متریال های صاف و صیقلی مانند سنگ های مرمر و گرانیت و امثال این موارد مناسب هستند . در این حالت رشته های نوری محو میشوند و قابلیت دیده شدن ندارند که زیبایی نمای شما را بیشتر تضمین میکند .

با این حال اگر تصمیم به ایجاد نورپردازی رشته ای  و شارپ گرفته اید ، همانطور که گفته شد فاصله های منبع نوری باید به دیوار نزدیک باشد ولی مسئله دیگر برای یک نورپردازی مناسب در این حالت فاصله منابع نوری از یکدیگر است . در صورت نورپردازی شارپ و رشته ای نورافکن ها باید با فاصله دورتری از یکدیگر قرار بگیرند . در این نوع از نورپردازی لامپ های ال ای دی گزینه بسیار مناسبی هستند که علاوه بر مصرف انرژی بسیار کم شدت نوری قوی و زیاد و متمرکزی دارند و هدایت نوری آنها بسیار راحت و تعریف دقیقی دارد این ویژگی ها سبب میشود که بازی بین سایه و نور بسیار شکیل و زیبا شود و به راحتی به یک نورپردازی ایده ال رسید .

همچین توجه به سبک طراحی نما مانند طراحی نمای مدرن و یا  طراحی نمای کلاسیک تاثیر بسزایی در نوع انتخاب نورها و چیدمان آنها دارد به همین دلیل همکاری با یک شرکت طراحی و اجرای نمای ساختمان با تجربه میتواند به شما کمک بسزایی کند.

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات