طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

آثار معروف در معماری مدرن متاخر

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 28 ارديبهشت 1400 در ساعت 13 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معماری مدرن متاخر پس از جنگ جهانی دوم پا به عرصه وجود گذاشت . با پایان یافتن جنگ جهانی دوم ، ویرانی های به جای مانده از جنگ نیازمند بازسازی فوری بودند . لذا معماری مدرن که از سادگی و بی پیرایگی برخوردار بود و به دور از زرق و برق های سایر سبک ها ، تنها به دنبال خلق سازه های کاربردی بود، مورد توجه قرار گرفت .

میس ، رایت ، گروپیوس  و کوربوزیه را می توان آفریینندگان این سبک طراحی معماری دانست . معماری مدرن متاخر یا تندیس گرایی سبکی منحصر به فرد در معماری است که سازه های بی نظیری را ایجاد می کند . سازه هایی که با سبک مدرن متاخر طراحی می شوند ، تداعی گر ایده اولیه معمار آن اثر است . ایده و کانسپت در فرآیند معماری مدرن متاخر بسیار مهم هستند و چنانچه کانسپت اثر متناسب با نیاز کارفرما باشد ، نتایج درخشانی حاصل خواهد شد .

برای آشنایی بیشتر با این سبک طراحی بهتر است نمونه های برجسته طراحی معماری مدرن متاخر مورد مطالعه قرار گیرد . در ادامه برخی از نامی ترین سازه های معماری مدرن معرفی می شود .

موزه گوگنهایم

آثار معروف در معماری مدرن متاخر

موزه گوگنهایم آخرین اثر ماندگار هنرمند معروف ، رایت است . این سازه به شکل تندیسی دوار طراحی و ساخته شده است . رایت به عنوان معروفترین معمار آمریکا برگزیده شده است .

کلیسای نوتردام

آثار معروف در معماری مدرن متاخر

کلیسای نوتردام واقع در کشور فرانسه ، شاهکار هنری کوربوزیه است . این کلیسا از پنجره های خاصی برخوردار است که به صورت تصادفی جایابی شده اند و حالتی گود رفته دارند . لوکوربوزیه این بنا را به صورت قایقی که در مکانی بلند قرار گرفته است ، معرفی نموده . وی تندیس های احساس گرایانه را به جای طرح های معماری صرفا انتزاعی و طراحی مکعب ها برگزیده است . کوربوزیه یکی از اساتید و نظریه پردازان برجسته معماری مدرن است .

سالن اپرای سیدنی

آثار معروف در معماری مدرن متاخر

یورن اتسن معمار دانمارکی در عصر  معاصر است که از تندیس گرایی برای طراحی های مورد نظر خود استفاده می نماید . نمای ساختمان اپرای سیدنی تداعی کننده صدف دریایی است و این سازه تندیس ماندگاری از شکل زیبای صدف هاای دریایی می باشد . نکته ای که در تمام سازه های مدرن متاخر و تندیس گرا مشترک است ، برخورداری از نمای بتی است . در هیچ سازه مدن متاخری طراحی نما مشابه با سبک نمای رومی ، مدرن و یا سایر شیوه های طراحی مشاهده نمی شود .

استادیوم ورزشی توکیو

آثار معروف در معماری مدرن متاخر

کنزو تانگه طراح استادیوم ورزشی شگفت انگیز توکیودر سال 1964 می باشد . در طراحی نمای ساختمان این بنای زیبای ماندگار پشت بامی از جنس بتن و کابل های فلزی طراحی شده است که از نظر ظاهری شبیه به چادر است .

ترمینال T.W.A

آثار معروف در معماری مدرن متاخر

ترمینال T.W.A  توسط یک معمار فنلاندی برای اجرا در فرودگاه نیویورک طراحی شده است . کانسپت و ایده این اثر برگرفته از پرنده در حال پرواز است که کاملا متناسب با کاربری فضا می باشد . منبع الهام این سازه برگرفته از نمادی پویا و جذاب است که به بهترین نحو ممکن توسط بتن اجرا شده است . نمای این اثر متشکل از بتن و شیشه است و طراحی نما و استفاده از سنگ های خاص و سایر متریالی که عرفا جهت اجرای نما استفاده می شود ، در این شاهکار هنری جایی ندارد .

اصول ومبانی سبک تندیس گرایی

همان طور که در نمونه های معرفی شده در بالا نیز کاملا مشهود است ، نحوه به کارگیری بتن در این سبک طراحی ، یادآور خمیر مجسمه سازی است که به فرم دلخواه طراح تبدیل شده است . سازه های طراحی شده در سبک تندیس گرایی با عملکرد فضا متناسب بوده و فرم های نهایی طرح ها منحصر به فرد و یکتا خواهند بود . طراحی و خلق فرم های نوین که پیش از این متداول نبوده اند با این سبک طراحی ممکن شده است .

معماری مدرن متاخر در ایران

در ایران نیز این سبک معماری ، طراحی و اجرا می شود و از نمونه های برجسته سازه هایی که با این سبک طراحی شده اند می توان به پل طبیعت و باغ کتاب تهران اشاره نمود . طراحان و معماران شاغل در شرکت معماری نیز سعی در ورورد در این عرصه و ارائه آثاری خاص و منحصر به فرد داشته اند .

آثار معروف در معماری مدرن متاخر

 

 

آثار معروف در معماری مدرن متاخر

شما می توانید با مراجعه به وبسایت رسمی گروه معماری هیرادانا سایر مقالات مرتبط با طراحی ویلا مدرن و کلاسیک ، طراحی داخلی منزل ، دکوراسیون اداری ، طراحی نمای ساختمان و سایر مقالات در حوزه ی معماری و ساختمان را مطالعه کنید .

5 / 10
از 9 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات