طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

بازسازی ویلا مدرن

مشخصات کلی

پروژه بازسازی ویلا مدرن دوبلکس در محمد شهر کرج

موقعیت: محمد شهر  

آرشیتکت: میر مرتضی موسوی 

کارفرما: آقای روحیه

این پروژه که به منظور بازسازی و دکوراسیون داخلی به شرکت بازسازی ساختمان هیرادانا سپرده شد، ویلایی 2 طبقه واقع در محمد شهر کرج است که با یک بنای سنتی  که از متریال ها و حجم ها و توده های سنتی تشکیل شده و دارای سقف شیبدار (شیروانی) است، در پی طراحی و به خواست کارفرما و پیشنهادات شرکت معماری هیرادانا سبک مدرن برای بازسازی ویلا در نظر گرفته شد.

در طی طراحی سعی کردیم که از ترکیب احجام کوچک و بزرگ موجود با بدنه سفید و بازشوهای یکپارچه و بزرگ به حجم و طرحی یکپارچه دست بیابیم که علاوه بر انسجام به طرحی با قابلیت های کشف و جزییات فراوان ولی با حفظ هارمونی که باعث کنجکاوی بیننده و جذب او میشود برسیم.

فضای اصلی و در واقع نقطه عطف این پروژه فضای نشیمن واقع در پشت بام ( طراحی روف گاردن ) ویلا است که از طراحی نما منحصر به فرد برخوردار است و دید کاملی به تمام حیاط ویلا و بلاخص استخر دارد، در این روف گاردن و فضای نشیمن از یک ردیف باغچه و گیاهان استفاده شده است که باعث سرزندگی و نشاط آن میشود و با توجه  به اهمیت این فضای نشیمن ما دسترسی های عمودی بی واسطه ای از حیاط به پشت بام در نظر گرفته ایم تا از این طریق کاربر را از اتفاقاتی که در پشت بام می افتد آگاه کنیم، در نتیجه ایده پروژه در این قالب مطرح شد:

"فضای جمعی پویا"

منظور از فضای جمعی، فضای نشیمن واقع در پشت بام است، واژه پویا هم بر اساس شکل کلی بنا که علاوه بر پویایی که در خودش وجود دارد باعث تحرک و پویایی بیننده و مهمانان خود می شود. بطوری که آنها را به دنبال خود میکشد.

از دیگر مزیت های این پروژه واقع شدنش در محیطی در نزدیکی طبیعت و به دور از تنش و شلوغی شهر است که قابلیت های زیادی را برای معماران هیرادانا فراهم میکند و ما هم سعی کردیم از این پتانسیل های بلقوه نهایت استفاده را کنیم.

آسمان آبی بی نظیر و ملایم منطقه و آفتاب مناسب باعث شد تا از این قابلیت ها استفاده بکینم و بتوانیم این پتانسیل های طبیعی را به داخل ویلا بکشانیم، استفاده از پنجره های بزرگ و مستطیلی که خود از شاخصه های معماری و نما مدرن هستند باعث میشود که از داخل ویلا به راحتی بشود آسمان بکر را دید و نور آفتاب را به داخل هدایت کرد. علاوه بر این ها با خالی و پر کردن حجم دیواره ها و سقف توانستیم بازی های خوبی با نور انجام دهیم و سایه روشن های متنوع و جالبی را در حیاط ویلا ایجاد کنیم.

با توجه به طبیعت اطراف ویلا طراحی به شکلی صورت گرفت که ساختمان کاملا منطبق با طبیعت اطراف خودش باشد و در همین رابطه ارتباط قوی بین زمین و حیاط و شکل خارجی بنا ایجاد شد و طراحی ترکیب اجسام و فضاها به طوری شکل گرفته است که هارمونی و انسجام محیط حفظ شود علاوه بر شکل خارجی بنا بر فضاهای داخلی هم بسیار تاکید شده و ترکیب آنها و نحوه ارتباطشان با هم به نحوی بوده است که فضای داخلی منفک و جدا از فضاهای بیرونی نباشد و حس طبیعت بکر اطراف ویلا در فضاهای داخلی کاملا احساس شود.

حیاط یک عضو جدانشدنی در خانه های ایرانی است در این پروژه سعی شده است که خاطره یک حیاط ایرانی که در ذهن ها وجود دارد را به شکلی کاملا مدرن ایجاد کنیم و قرار گرفتن استخر در جبهه اصلی این پروژه بازسازی ساختمان را با یک کفسازی مناسب با بنای ویلا ارتباط دهیم تا استخر جدا و منفصل از ویلا و مجموعه به نظر نرسد و کاملا با هارمونی حیاط و بنای ویلا منطبق شود .

جزییات بکار رفته در شکل بنا از پله هایی که به سمت پشت بام میروند که به شکل مکعبی هستند و باعث ایجاد یک ریتم خوب و گیرا شده اند تا شکل پنجره ها که در عین داشتن هارمونی دارای تنوع هستند و از موارد دیگر به ترکیب حجم ها کنارهم که باعث پویایی بنا شده است و نرده های چوبی که در بین این بیرون آمدگی ها  قرار گرفته اند تنوع و گیرای خاص و منحصر به فردی به حجم و شکل کار بخشده است.

در مورد مصالح و متریال های بکار رفته سعی شده نهایت دقت انجام شود و استفاده از متریال چوب با توجه به قرار گرفتن ویلا در دل طبیعت باعث وحدت و انطباقی خوب بین بنا با محیط اطراف شده و جدا از محیط پیرامونی بنظر نمیرسد، متریال های سفید و بتن خاکستری هم علاوه بر این که هماهنگی خوبی با چوب دارند، کنتراست خوبی به بنا داده است و باعث شده است که جزییات به کار رفته بهتر دیده شوند.

بخش سازه

طبق طراحی ویلا انجام گرفته شده، سقف ها به صورت مسطح میباشد که به این منظور سقف شیبدار شیروانی جمع آوری و با تیرریزی مجدد و بتن ریزی سقف جدید با تراز ارتفاعی لازم برای هر فضا انجام میگردد.

در گام اول سقف ساختمان به همراه سازه موجود تخریب و جمع آوری گردید و در مرحله بعد دیوارهای پیرامونی طبق پلان نهایی تخریب گردید که پس از تخریب، مشخص گردید سازه ساختمان در بسیاری از مقاطع بسیار ضعیف است و نیاز به مقاوم سازی دارد.

تقویت سازه به شکل زیر انجام میپذیرد:

در قسمت سالن اصلی ضلع جنوبی به دلیل عدم مقاومت ستونهای بتنی، دو عدد صفحه ستون به ابعاد 20*400*400 میلیمتر با 4 عدد بولت نمره 22 به ارتفاع 40 سانتیمتر اجرا و جهت ستون گزاری از یک باکس با ابعاد  140*140 که با دو عدد ناودانی 160 تقویت شده استفاده میگردد.

جهت فضای اضافه شده به بنا در قسمت ضلع غربی سه عدد صفحه ستون به ابعاد 20*400*400 میلیمتر کار گذاشته شده که در این قسمت از یک عدد باکس 140 جهت ستون و دیوارها وال پست به صورت قاب شکل با نبشی 80 در فاصله 20سانتیمتر اجرا میگردد. تیر ریزی این فضا از یک سمت بر روی تیر اصلی ساختمان و از سمت دیگر بر روی وال پست اجرا میگردد که بار سقف بر روی وال پست توزیع میگردد.

در قسمت فضای ناهار خوری که به بنا اضافه شده یک عدد صفحه ستون به ابعاد 20*400*400 میلیمتر کار گذاشته شده که در این قسمت از یک عدد باکس 140 جهت ستون و دیوارها وال پست به صورت قاب شکل با نبشی 80 در فاصله 20 سانتیمتر اجرا میگردد. تیر ریزی این فضا از یک سمت بر روی تیر اصلی ساختمان و از سمت دیگر بر روی وال پست اجرا میگردد که بار سقف بر روی وال پست توزیع میگردد. در ضلع شمالی این فضا وسط دهانه یک عدد ستون بتنی به ابعاد 200*200 اجرا شده که جهت بهینه کردن مساحت این فضا و ارتباط مناست با فضای آشپزخانه نظر به حذف این ستون گرفته شد. با حذف این ستون مقاومت سازه کاهش پیدا کرده که جهت تقویت این قسمت یک عدد تیر آهن IPE180 به ستون موجود در ضلع شرقی نصب میگردد.

در قسمت سالن بیلیارد در ضلع غربی مجاور سالن اصلی، پس از تخریب دیوار اتاق و نمایان شدن تیر اصلی فضا مشخص شد تیر به شکل مرکب بتنی 30*30 و پل فلزی IPE270 تشکیل شده که اتصال نامناسب و متخلخلی دارد که جهت تقویت سازه با نصب یک عدد صفحه ستون به ابعاد 20*400*400 میلیمتر در این قسمت و یک عدد باکس 140 جهت ستون تقویت لازم صورت میپذیرد.

سقف کلیه فضاها مسطح میباشد به همین خاطر تیرریزی مجدد و بتن سقف با ترازهای ارتفاعی لازم (سالن اصلی، ورودی اصلی، اتاق شمال غربی با تراز 4.20 متر و سالن بیلیارد، فضای ناهار خوری اتاق های طبقات بالا با تراز 3.80 متر) اجرا میگردد.

شرکت طراحی دکوراسیون داخلی هیرادانا متخصص در بازسازی منزل و تعمیرات ساختمان

8 / 10
از 514 کاربر