طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

هفت نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی قسمت اول

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 7 ارديبهشت 1400 در ساعت 15 : 27 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله از گروه معماری هیرادانا در رابطه با طراحی نقشه های ساختمان مسکونی می پردازیم.

شاخص های موثر زیادی در طراحی نقشه ساختمان مسکونی وجود دارد که باید در زمان طراحی نقشه معماری به آن توجه کرد . از عواملی که می توان به آن اشاره کرد محدودیت های زمین ، ضوابط و مقررات شهرداری و نکات دیگری که باید در پلان ساختمان مسکونی مطابق با نیازها و خواسته های کارفرما به بهترین شکل ممکن طراحی شود .

۱- لکه گذاری و جانمایی فضاهای داخلی پلان

هفت نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی قسمت اول

توجه به لکه گذاری پلان و جانمایی آن در فضاهایی که می تواند عمومی ، نیمه عمومی و خصوصی باشد اولین و شاید مهمترین نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی است . به عنوان یک نکته مهم باید توجه داشته باشیم که نحوه لکه گذاری پلان معماری در ساختمان های جنوبی و شمالی با هم فرق دارند .

  • لکه گذاری پلان معماری در زمین های جنوبی

در ساختمان های جنوبی از هر دو جبهه شمال و جنوب نورگیری کامل و بدون مزاحمت انجام می شود و این از مهمترین مزیت های زمین جنوبی نسبت به زمین شمالی است . نکته مهم اینکه در طراحی نقشه ساختمان جنوبی باید توجه کرد که در این ساختمان نور جنوب از سمت حیاط به بنا تابیده می شود پس باید فضای اصلی ساختمان مثل آشپزخانه و پذیرایی را در طراحی دکوراسیون داخلی در انتهای سطح و مشرف به حیاط طراحی کرد تا در در طول روز نورگیری بهتر و مطلوب تری داشته باشند . پر واضح است که در این صورت اتاق خواب ها باید مشرف به خیابان و در ضلع جنوبی طراحی شوند . 

به دلیل اینکه مفیدترین و مهمترین مورد در طول روز ، نور جنوب بوده و این نور در ساختمان جنوبی از سمت حیاط تامین می شود ، باید توجه کرد که فضاهای داخلی در پلان معماری به گونه‌ای جانمایی شوند که فضای عمومی و آشپزخانه به سمت حیاط و اتاق خواب ها مشرف به خیابان طراحی شوند و اگر در طراحی داخلی لکه گذاری پلان معماری رعایت نشود فضای اصلی ساختمان از نور پرسود جنوب محروم بوده و اتاق خواب ها دارای نور ورودی به ساختمان خواهد بود  که اصلاً  فایده‌ای نخواهد داشت .

  • لکه گذاری پلان معماری در زمین شمالی

لکه گذاری در این نوع پلان نیز مانند ساختمان جنوبی تقریبا مشخص است به این صورت که فضاهای عمومی اصلی مانند آشپزخانه و پذیرایی و گاهی هم نشیمن خصوصی به سمت حیاط طراحی شوند که از نور جنوب برخوردار باشند و همچنین اتاق خوابها و فضاهای خصوصی ساختمان در انتهای زمین طراحی شوند . فقط باید در نظر داشت که برای اتاق خواب ها حتما یک تهویه طبیعی و یک نورگیر تعبیه شود .

۲- کنترل کردن نور طبیعی

با وجود اینکه نورطبیعی نقش تعیین‌کننده‌ای در معماری فضا ها دارد ولی این نور طبیعی در بعضی از اوقات  بیش از حد می‌شود و می‌تواند باعث ایجاد مزاحمت و کاهش کیفیت فضای داخلی ساختمان گردد . نکته بسیار مهمی که نباید فراموش کرد این است که پنجره ها نباید به گونه ای طراحی شوند که حداکثر سطح نورگیری را داشته باشند .

  شاید این موضوع در مورد پذیرایی صدق نکند ولی برای بیشتر فضاهای داخلی این طور نیست به طوری که شدت نور ورودی به داخل ساختمان باید کنترل شده باشد تا مزاحمت ایجاد نکند . به عنوان یک نکته باید اضافه کرد که میزان و شدت نور طبیعی وارد شده به محیط باید متناسب با نوع کاربری و مساحت آن فضا باشد .

هفت نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی قسمت اول

در مورد نشیمن خصوصی و جایی که تلویزیون مشاهده می کنید این مسئله کاملا خود را نشان میدهد که باید شدت نور ورودی کنترل شده باشد تا محیطی استاندارد ایجاد کند .

یکی از مکان های مهم در محیط خانه ، آشپزخانه است که زمان بسیار زیادی در آن گذرانده می شود .

 به همین دلیل باید نورگیری و تهویه آشپزخانه به عنوان مسئله های مهم و حیاتی در نظر گرفته می شود . اما وجود وسایل گرمازا اجاق ، پکیج و حتی گرمایی که از یخچال به داخل آشپزخانه وارد می شود و انجام فعالیت های روزانه در آشپزخانه می تواند خسته کننده هم باشد باعث آزردگی و ناراحتی شخص در طول فصول گرم سال خواهد شد و به همین دلیل باید فضای آشپزخانه از تابش نور شدید آفتاب محافظت گردد .

هفت نکته در طراحی نقشه ساختمان مسکونی قسمت اول

اصولاً بهترین حالت در طراحی داخلی آشپزخانه زمانی است که آشپزخانه با فاصله از جداره اصلی و با کمی عقب‌نشینی طراحی شود تا علاوه بر اینکه از نور و تهویه طبیعی برخوردار است از تابش مستقیم و گرم شدن بیش از حد خانه در امان باشد .

برای مطالعه ی سایر مقالات در خصوص بازسازی ساختمان ، طراحی و اجرای نمای ساختمان ، طراحی داخلی منزل و سایر مقالات به وبسایت رسمی هیرادانا مراجعه کنید .

 

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات