طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

مکان های دیدنی در تهران برج میلاد قسمت اول

بازگشت به لیست مقالات » | پنجشنبه 4 دی 1399 در ساعت 15 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

برج میلاد تهران همچون نگینی در پایتخت می درخشد و به عنوان یکی از نمادهای شهر تهران شناخته شده است . این برج ۴۳۵ متری نتیجه تلاش ۱۱ ساله مهندسان ایرانی می باشد و هم از لحاظ معماری , و طراحی نما و هم از لحاظ امکانات تفریحی و رفاهی بنایی منحصر به فرد و کامل می باشد .

  • تاریخچه ساخت بلندترین برج ایران

ابتدا پیشنهاد ساخت یک برج چند منظوره در سال ۱۳۷۰ مطرح شد و پس از سه سال در سال ۱۳۷۳ مطالعات لازم جهت یافت موقعیت و محل مناسب برای ساخت این برج آغاز گردید و پس از عملیات تحقیق یک گروه چند نفره که شامل شهرسازی ، راه و ساختمان، مخابرات ، معماری ، اقتصادی ، هواشناسی ، تیم مطالعات مبحث ترافیک و ژئوتکنیک بررسی و مطالعات لازم را انجام دادند و سرانجام از میان۱۷ نقطه پیشنهادی ، نقطه ای به نام کوی‌ نصر مناسب شناخته شد .

پروژه ساخت این برج در سال ۱۳۷۶ با نام برج یادمان به طور رسمی کلید خورد اما پس از چهار سال به مناسبت صدمین سالروز تولد امام خمینی نام آن به نام برج میلاد تغییر دادند .

 اهداف اصلی ساخت برج میلاد تسهیل و همچنین گسترش ارتباطات بی سیم ایجاد زیر ساختهای تلویزیون دیجیتال بهینه سازی و گسترش پوشش تلوزیون و رادیو کنترل ترافیک و هواشناسی می باشد پس از ۱۱ سال سرانجام کار طراحی داخلی این برج در مهر ۱۳۸۷ به پایان رسید.

مجموعه برج میلاد با شعار ، آسمان نزدیک است ،در حضور شهردار تهران و نمایندگان مجلس در سال ۱۳۸۷ افتتاح و درب  آن به روی  مردم باز شد ‌. مجموعه این برج در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ هکتار و ارتفاع ۱۴۴۴ متر از دریا بنا شده است .

 

  • معماری برج میلاد

شکل کلی این برج از یک هشت ضلعی تشکیل شده که تعدادی دیواره داخلی و ۴ باله  که فرمی ذوزنقه ای شکل دارند به آن وصل شده .

 به طور کلی بنای برج میلاد این بخش ها را در دل خود جای داده است :

۱_ساختمان  پای برج

ساختمان پای برج دارای ۶ طبقه است که شامل دو طبقه زیرزمین یک طبقه در همکف و دو طبقه در بالای همکف می باشد . سقف قوسی شکل یکپارچه بتنی منحصر و فرد این بنا از برجسته‌ ترین آثار بتنی معماری معاصر  محسوب می شود .

۲_ شفت

این قسمت یک سازه بتنی می باشد که کاربرد عمومی نداشته و تنها به عنوان محل عبور تاسیسات و آسانسورهای پرسرعت از آن به کار گرفته می شود. 

با سرعتی بالغ بر ۷ متر بر ثانیه،  ۶ اسانسور در سه ضلع این شفت وجود دارد که در کمتر از ۵۰ ثانیه بازدیدکنندگان را به راس برج منتقل می کنند.

۳_ ساختمان راس

 اصلی ترین بخش بهره برداری برج میلاد  ساختمان به شمار می‌ رود که  با زیربنای تقریبی ۱۲ هزار متر مربع در ۱۲ طبقه بنا شده است . بدنه بیرونی ساختمان و طراحی نما مدرن آن شیشه ای است .

 در طبقات مختلف ساختمان برج رستوران گردان با ظرفیت حدود ۴۰۰ نفر ،سکوی دید باز و بسته، گنبد آسمان، رستوران ویژه ،تریا ،موزه مشاهیر ،گالری های هنری و  طبقات مخصوص  تلویزیون و مخابرات  طراحی شده است .

۴_ دکل آنتن

برج میلاد تهران

  دکل آنتن برج  سازه ای از جنس فولاد خواص ضد خوردگی می باشد که دارای وزنی حدود ۳۵۰ تن و ارتفاع  ۱۲۰ متری است. در بالاترین قسمت شکل آن به صورت یک مربع ۶۰ سانتی متری و در پایین ترین قسمت مانند ۱۶ ضلعی به قطر ۶ متر می باشد .

یک آسانسور دو نفره در داخل دکل نصب شده است و تا ارتفاع ۷۰ متری کاربران تخصصی را منتقل می کند. پس از ان نیز ارتباط تا ارتفاع بالاتر از ۷۰ متر از طریق پله های استخری امکان پذیر است .

این برج بلندترین برج در ایران،ششمین برج مخابراتی جهان ،بیستمین بنای بلند نامتکی، مقام اول از نظر وسعت کاربری سازه راس برج با زیربنای ۱۳ هزار متری را به خود اختصاص داده است .

 شما میتوانید با مراجعه به سایت شرکت معماری هیرادانا مقالات منتشر شده در رابطه با  بازسازی منزل ، طراحی داخلی منزل ، دکوراسیون لوکس ، برندگان جوایز معماری و سایر مقالات را مطالعه کنید .

7 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات