طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

فلز در دکوراسیون داخلی

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 16 بهمن 1401 در ساعت 15 : 32 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

استفاده از فلز در دکوراسیون داخلی چرا ترند شده است؟

فلزات در دکوراسیون داخلی جلوه و درخشندگی خانه را چندین برابر میکنند. امروزه بسیاری از طراحان و کارفرمایان علاقه دارند تا طراحی داخلی منزل درخشنده تر باشد و به همین علت در تلاش برای استفاده از متریال هایی درخشان مانند فلز و شیشه در قسمت های مختلف دکوراسیون می باشند. حال در این میان فلز به دلیل منعطف بودن در طراحی و آسیب پذیری کمتر، محبوبیت بیشتری دارد. درواقع می توان ادعا کرد که می توان از فلز و ترکیب فلز با دیگر متریال ها در ساخت بسیاری از عناصر و وسایل خانه استفاده نمود و به همین دلیل فلز متریالی پر کاربرد به شمار می رود.

درواقع فلز به عنوان متریالی شناخته می شود که در صورت صیقل داده شدن می تواند نور را بازتاب داده و با توجه به همین نکته باعث نورانی تر و درخشان تر شدن فضا می شود. از طرفی این متریال در دسته ی متریال های لوکس نیز قرار گرفته و استفاده از آن حس و حالی شیک و امروزی به فضا می بخشد. در ادامه مبحت فلز در دکوراسیون و فلزات ساختمانی با شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا همراه باشید. 

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-1

استفاده از فلزات در شکل های مختلف در دکوراسیون داخلی خانه

استفاده از فلز در طراحی دکوراسیون داخلی رشد چشم گیری نسبت به گذشته داشته است. به کارگیری عناصر فلزی در دکوراسیون مدرن مورد توجه معماران و کارفرمایان قرار گرفته و اغلب افراد تمایل به استفاده از اکسسوری های فلزی در دکوراسیون داخلی منزل خویش دارند.

فلزات در طراحی سبک مدرن جایگاه ویژه ای دارند و باعث ایجاد حس شادابی و طراوت در فضا می شوند. البته بهتر است در به کارگیری المان های فلزی در طراحی با احتیاط رفتار شود. زیرا استفاده از انواع گوناگون فلزات در طراحی یک فضا و یا استفاده زیاد از لوازم فلزی، نتیجه معکوس به دنبال خواهد داشت.

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-2

روش های به کارگیری فلز در دکوراسیون داخلی

به روش های گوناگونی می توان فلز و فلزات را به طرح دکور یک فضا اضافه کرد. بهترین راه برای افزودن فلز در دکور عبارتند از:

استفاده از فلز در طراحی پله

یکی از جمله مواردی که در ترکیب آن ها می توان از فلز استفاده نمود پله ها می باشند. پله ها می توانند دارای قاب هایی فلزی برای کف بوده و یا نرده های آن ها با فلز ساخته شده اند. اصولا از فلز در طراحی پله گرد استفاده شده چرا که این متریال ظریف بوده و جای زیادی را نمی گیرد و از طرفی می تواند بسیار شیک و لوکس بنظر برسد. نکته ای که راجع به استفاده از فلزات در طراحی پله وجود دارد این است که یا می توان از آهن و دیگر فلزات به صورت مقطعی استفاده نمود و یا می توان از ترکیب فلز و شیشه و یا دیگر متریال ها بهره برد که این امروزه از جمله ترندهای معماری در استفاده از فلزات می باشد.

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-3

دسته ها و پایه های فلزی برای مبلمان یا مبلمان فلزی

مبلمان فلزی و استیل را می توان از شیک ترین نمونه های مبلمان مدرن دانست. بسته به نوع و فرمی که از این فلزات در مبلمان استفاده می شود می توان مبلمان را در انواع سبک ها مانند سبک مدرن، فرانسوی، صنعتی و ... استفاده نمود. البته که به طور کلی می توان گفت مبلمانی با دسته ها و پایه های فلزی از محبوب ترین مبلمان در سبک فرانسوی و همچنین صنعتی می باشند. تنها تفاوت این دو سبک در نوع فلزی که برای مبلمان استفاده می کنند در این است که در سبک صنعتی بیشتر از فلزاتی با رنگ تیره و یا به صورت طبیعی استفاده می شود در حالی که در دکور به سبک فرانسوی اصولا از فلزات درخشان به رنگ طلایی و یا نقره ای استفاده می کنند.

استفاده از میزهای فلزی

امروزه استفاده از میزهای فلزی در منزل بسیار متداول شده است. جلای منحصر به فرد متریال به کار رفته در این میزها، سبب افزایش تمایل مصرف کنندگان و طراحان به سمت این نوع از مبلمان در دکوراسیون مدرن شده است. میزهای فلزی را می توان از جمله عناصری دانست که در بسیاری از خانه های لوکس می توان مشاهده نمود. این میزها با انواع فرم ها مانند مربع، چندضلعی، دایره و ... ساخته شده و به عنوان میز عسلی برای مبلمان و پذیرایی و ... مورد استفاده قرار می گیرند. این میزها نیز مانند مبلمان فلزی در سبک های مدرن، صنعتی و فرانسوی بسیار محبوب و پرکاربرد می باشند. میزهای فلزی در کنار کفپوش سنگی و مبلمان روشن می توانند تصویری زیبا را در خانه پدید آورده و باعث لوکس و لاکچری بنظر رسیدن دکور خانه شوند. 

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-4

قاب های فلزی

از جمله دیگر روش هایی که می توان از فلزات استفاده نمود، استفاده از قاب های فلزی است. این قاب ها می توانند برای تابلوهای عکس و نقاشی و یا آینه باشند. به هر حال استفاده از این نوع قاب ها می تواند درخشندگی و زیبایی خاصی به فضای داخلی شما بدهد.

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-5

طراحی قفسه های فلزی و جدا کننده های فلزی

قفسه ها دارای انواع مختلفی می باشند که از جمله ی آن ها می توان به قفسه های دیواری و قفسه های زمینی اشاره نمود. هر دوی این قفسه ها را می توان با فلز ساخت اما به طور کلی قفسه های زمینی فلزی محبوبیت بیشتری دارند. شما می تواند قفسه هایی چند طبقه از فلز ساخته و برای قرار دادن کتاب و یا عناصر دکوراتیو روی آن از آن استفاده کنید. این قفسه ها می توانند در فضای نشیمن کنار مبلمان و یا اتاق خواب مورد استفاده قرار بگیرند. به طور کلی به دلیل ظرافتی که دارند جای زیادی نگرفته و به همین دلیل استفاده از آن ها علاوه بر زیبایی می تواند بسیار کاربردی نیز باشد.

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-6

گلدان های فلزی

در شکل ها و فرم های مختلف می توان با زیرکی تمام از فلزات در دکوراسیون داخلی استفاده نمود. یکی از ترفندهایی که می توان فلز را به فضای داخلی کشاند استفاده از گلدان هایی با قاب های فلزی می باشد. ترکیب فلز و سفال و گیاهان رنگارنگ می توانید ترکیبی جسورانه و در عین حال شیک باشد.

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-7

مجسمه های فلزی

با ظهور مدرنیته هنر پیشرفت خارق العاده ای کرد و به دنبال همین نکته می توان آثار هنری متفاوت و خاص زیادی را در گالری ها و فروشگاه های مختلف مشاهده کرد. مجسمه های فلزی امروزه از جمله ی پرطرفدارترین نوع مجسمه ها برای هنردوستان و افرادی که دارای استایل های خاص و سلیقه های منحصر به فرد می باشند، می باشد.

استفاده از شلف ها و کتابخانه های فلزی

در دکوراسیون مدرن، شلف ها و کتابخانه های فلزی نقش پر رنگی را در طراحی داخلی ایفا می نمایند. بهتر است در هر فضا تنها از یکی از این دو المان استفاده شود. استفاده بیش از حد از فلزات، گیرایی آن را از بین می برد. از ترند های دیگر امروزی خصوصا در سبک مدرن، کتابخانه های فلزی هستند که امروزه در اکثر مغازه های اکسسوری چشمک میزنند و جای بوفه های قدیمی در خانه ها را گرفته اند.

به کار گیری پارتیشن فلزی یا دیوارک های فلزی

در برخی از پروژه ها برای تفکیک نمودن فضاهای داخلی، از پارتیشن یا دیوارک استفاده می شود. پارتیشن ها علاوه بر داشتن نقش کاربردی برای بخش بندی فضا، نوعی عامل دکوراتیو نیز محسوب می شوند. پارتیشن های فلزی به دلیل ظرافت و دوام بالا، باعث ایجاد جلوه بصری در محیط می شوند.

از آنجایی که در دکور امروزی استفاده از دیوار محبوبیت زیادی ندارد بسیاری از طراحان از انواع پارتیشن ها برای جداسازی فضاها استفاده می کنند که چگونگی این پارتیشن ها بستگی به سبک دکور و بودجه کارفرما دارد. از انواع پارتیشن ها می توان به پارتیشن آلومینیومی اشاره نمود که اصولا در ترکیب با شیشه مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل می توان گفت استفاده از فلز در دیزاین می توان به شکل پارتیشن های جدا کننده فضا نیز باشد.

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-8

استفاده از اکسسوری هایی از جنس فلز

گلدان ها و مجسمه های فلزی باعث ایجاد بعد در محیط می شوند و نگاه بیننده را به خود جلب می نمایند. لوسترهای فلزی نیز که مدتی در دیزاین جایگاه خود را از دست داده بودند دوباره در منازل به کار گرفته می شوند و استفاده از آنها اولویت اول طراحان و مصرف کنندگان شده است.

استفاده از عناصر دکوراتیو فلزی می تواند یکی از بهترین شیوه ها برای اضافه کردن فلزات به فضای داخلی و بیشتر کردن درخشندگی فضای خانه باشد. از جمله عناصر فلزی می توان به قاب ها، مجسمه ها، چراغ های فلزی و ... اشاره نمود. از آنجایی که تغییر دکور به طور کلی می تواند هزینه بر باشد برای رو به مد بودن و استفاده از ترندهای سال می توانید به استفاده از این عناصر روی بیاورید که هم هزینه ی زیادی را به شما تحمیل نمی کند و هم تاثیر زیادی روی فضا می گذارد.

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-9 

استفاده از فلز در کنار دیگر متریال ها و ترکیب فلز با آنها

مسلما استفاده از فلز به تنهایی باعث نامتعادل شدن فضا از نظر انرژی شده و به همی علت حتما باید از آن در کنار دیگر متریال ها بهره برد. بعضی از متریال ها که در کنار فلزات می توانند باعث ایجاد سبکی خاص و زیبا شوند عبارتند از:

ترکیب فلز با بتن

استفاده از بتن در کنار فلزاتی با رنگ های تیره می تواند باعث خلق فضایی منحصر به فرد با دکوراسیونی خاص شود. این ترکیب در طراحی کافه ها و رستوران ها و حتی گالری های هنری می تواند بسیار پرطرفدار جلوه کند. در سبک هایی مانند سبک صنعتی از این ترکیب به وفور استفاده شده و بیشتر عناصر و فضاها با استفاده از ترکیب فلزات و بتن طراحی می شوند. استفاده از بتن و فلزات در کنار هم می تواند فضایی سرد و تاریک را پدید بیاورد و به همین علت می تواند گفت این ترکیب اصولا جسورانه بوده و منحصر به افرادی با سلیقه های خاص می باشد.

ترکیب فلز با چوب

ترکیب چوب و فلز از زیباترین ترکیبات می باشد. این ترکیب نیز در کافه و رستوران بسیار مورد استقبال قرار گرفته و در آشپزخانه ویلا نیز می تواند بسیار محبوب باشد و باعث زیبایی فضا شود. چوب سردی فلز را از بین برده و حسی متعادل به فضا می بخشد و به همین دلیل بسیاری از افراد در خانه های خود نیز تمایل به ترکیب این متریال ها با هم دارند. برای مثال می توان گفت استفاده از میزهایی چوبی که دارای صندلی هایی با پایه های فلزی می باشند برای فضای آشپزخانه و یا غذاخوری می تواند انتخابی شیک و امروزی از ترکیب این متریال ها با یکدیگر باشد.

ترکیب فلز با شیشه

همانطور که پیش تر نیز گفته شد طراحان امروزی به استفاده از فلز و شیشه در کنار هم علاقه ی بسیاری دارند چرا که باعث درخشان تر و لوکس تر بنظر رسیدن خانه می شود. ساخت میزهای عسلی با این متریال ها، میزهای غذاخوری، عناصر تزیینی و ... می تواند از جمله ی مواردی باشد که شیشه را در کنار فلز قرار می دهد.

ترکیب آینه و فلز

آینه ها موجب افزایش جلوه اکسسوری ها خصوصا فلزات و انعکاس بیشتر آنها میشوند. خصوصا در سبک مدرن که از آینه ها زیاد استفاده میشود، میتوان جلوه فلزات را بسیار بیشتر کرد. در کل ترکیب آینه های تزیینی و فلزات براق ایده ای فوق العاده چشم گیر است. خصوصا در آینه کنسول های امروزی که جایگزین بوفه ها و کمد های قدیمی شدند.

انواع آلیاژ های فلزی مستعمل در دکوراسیون داخلی

آلیاژهای فلزی که از آنها در خانه استفاده می شود، پر تعداد هستند. استیل، مس، چدن، برنج و آلومینیوم برخی از انواع آلیاژهای مهمی هستند که در طراحی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. برای آشنایی بیشتر با این آلیاژها و انواع فلزات گرم در دکوراسیون و فلزات سرد در دیزاین در ادامه به معرفی مختصر آن ها پرداخته می شود.

  • آلیاژ استیل

آلیاژ استیل فلز آشنایی برای عموم مردم است و در سبک مدرن بسیار پرکاربرد است. این فلز نقره ای رنگ علاوه بر استحکام بالا، به خوبی فرم گرفته و ضد زنگ می باشد. بسیاری از المان های هر ساختمان از جنس استیل طراحی و ساخته می شوند.

  • آلیاژ مس

ظروف مسی از دیرباز در خانه های ایرانیان حضوری قوی و پر رنگ داشته اند. اخیرا نیز استفاده از لوازمی از جنس مس رواج یافته است. رنگ اصلی مس قرمز است و دوام بالایی نیز دارد.

  • آلیاژ چدن

چدن آلیاژی با رنگ تیره است که استفاده از آنها محدود به لوازم آشپزخانه و پایه مبلمان و ... می گردد. این آلیاژ در ساخت لوازم دکوراتیو کاربردی ندارد.

  • آلیاژ برنج

آلیاژ برنج به دلیل داشتن تنالیته رنگی جذاب زیبا در دکور جایگاه ویژه ای دارد. از برنج در ساخت انواع آیینه ها و آباژور و سایر لوازم دکوراتیو استفاده می شود. این آلیاژ علاوه بر استحکام بالا، رسانای برق و گرما نیز می باشد. استفاده از برنج به اندازه سایر آلیاژ ها متداول نیست، به همین دلیل به کارگیری آن در فضا می تواند ایده جالبی باشد. 

  • آلیاژ آلومینیوم

ظاهر آلیاژ آلومینیوم شباهت زیادی با استیل دارد. اما برخلاف آن سبک تر است و استحکام آن نیز نسبت به آلیاژ استیل کمتر است. یکی از ویژگی های مهم این آلیاژ این است که جاذب صدا و ارتعاشات است و مشخصه دیگر آلومینیوم این است که ضد ایجاد جرقه است. بیشترین کاربرد آلومینیوم در ساختمان ها برای ساخت پنجره ها است. به علاوه در ساخت برخی قسمت های مبلمان و بعضی از لوازم دکوراتیو نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای کاربرد فلزات در دیزاین داخلی

  • زیبایی در دیزاین منزل
  • جلوه دار شدن بیشتر اکسسوری ها
  • مدرن تر کردن فضا
  • افزایش سطح بهداشت و نظافت
  • برجسته تر کردن نور و رنگ ها
  • بزرگ تر نشان دادن فضا
  • افزایش انرژی محیط

پالت رنگی مناسب در ترکیب فلزات مختلف

بسته به رنگ غالب فضا و سایر اکسسوری ها میتوان رنگ فلز مورد نظر را انتخاب کرد. برای مثال اگر خانه دارای رنگ های گرم و روشن مانند کرم، نسکافه ای و قهوه ای بود بیشتر از فلزات طلایی و شامپاینی رنگ استفاده شود و فلزات نقره ای به عنوان مکمل استفاده شود. اگر هم رنگ ها بیشتر سرد و خنثی بودند از فلزات نقره ای به عنوان رنگ اصلی و از فلزات طلایی و شامپاینی به عنوان مکمل برای جلوه بیشتر استفاده شود. در دکوراسیون کلاسیک بیشتر از فلزات گرم و طلایی رنگ و در سبک مدرن بیشتر از فلزات نقره ای رنگ استفاده میشود. در سبک آرت دکو نیز بیشتر از ترکیبات این دو به علاوه رنگ شامپاینی استفاده میکنند. در کل شایسته تر است که علاقه مندان به فلزات از ترکیب چندین فلز متفاوت با هم بهره ببرند.

یک فلز را به عنوان فلز غالب و اصلی انتخاب کنید

فلزاتی همچون استیل، فلز چدن یا فلز برنج و ... از جمله فلز های رایج هستند که بهتر است برای شکل گرفتن بیشتر فضا و ایجاد تعادل یکی را به عنوان فلز غالب بیشتر از بقیه به کار ببرید ولی در کل پاسخ به سوال آیا میشود از ترکیب فلزات با هم در دکوراسیون استفاده کرد بله میباشد.

طلا، یک فلز در دکوراسیون های گران قیمت

طلا از جمله فلزات در دکوراسیون داخلی است که در اماکن مذهبی و ساختمان های لوکس و لاکچری، جلال و شکوه و ابهت خاصی به ساختمان میدهد و چون فلزی گران قیمت است ارزش ساختمان را بالا میبرد.

آشپزخانه و سطوحی که میتوانند فلزی باشند

میز ها، سینک، پایه های صندلی ها و میز ناهار خوری، اکسسوری های تزیینی و ... در آشپزخانه میتوانند فلزی باشند.

فلز-در-دکوراسیون-داخلی-10

سبک دکوراسیون متال چیست؟

نوعی سبک دکور خانه که در آن فلز های مختلف مثل فلز طلا، فلز نقره، فلز استیل، فلز چدن، فلز برنج، فلز آهن و سایر فلزات به عنوان متریال غالب است را متال میگویند.

طراحی سبک متال با فلز و سایر سبک ها با کاربرد فلز در دکوراسیون با هیرادانا با مشاوره و بازدید رایگان: 09125754921

7 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات