طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

سبک بوهو چیست

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 18 تير 1402 در ساعت 16 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

سبک بوهو یا بوهو دیزاین چیست؟

سبک بوهو یا بوهو دیزاین (boho - boho style) را می توان یکی دیگر از سبک های معماری دانست که با نام های دیگری مانند دکوراسیون بوهمیان (bohemian) و یا بوهمین (bohamin) نیز شناخته می شود. سبک بوهو در دکوراسیون را بدون اغراق می توان یکی از سبک های هنری و خاص به شمار آورد که در آن خلاقیت زیادی موج می زند. در سبک طراحی بوهو هنر و فرهنگ نقش بسیاری دارد و به همین علت این سبک طرفداران مخصوص به خود را دارا می باشد. بوهمیان درواقع قبلیه ای در کشور چک می باشند که بیشتر از هنر در زندگی خود استفاده کرده و از مدرنینته دور می باشند.

بوهو دیزاین و اجرای سبک بوهو دارای المان ها و ویژگی های منحصر به فردی می باشد. برای مثال در طراحی بوهو می توان گلدان هایی را مشاهده نمود که دارای گل هایی با برگ پهن می باشند و یا مکرومه های بافته شده، شال ها و پارچه های پر نقش و نگار تزیینی، لوستره و چراغ های چوبی، مبل و صندلی های راحت، ترکیب سبک بوهو و حصیر یا سبک بوهو و مکرومه و ... همه و همه از المان های سبک بوهو در خانه می باشند. از این رو گزینه جالبی برای سبک دکور خانه پس از یک بازسازی ساختمان تخصصی میباشد.
به طور کلی خیلی از افراد سبک بوهمیان را به عنوان سبک کولی ها معرفی می کنند چرا که این سبک شباهت زیادی به فرهنگ زندگی آن ها داشته و از ویژگی ها و مشخصه های زندگی آن ها برای دکوراسیون بوهو الهام گرفته شده است. در ادامه با شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا همراه باشید.

سبک-بوهو-1

 ویژگی های سبک بوهو

سبک بوهمیان نیز مانند دیگر سبک های معماری دارای ویژگی های منحصر به خود می باشد که با این ویژگی ها می توان آن را از دیگر سبک ها تمیز نمود که عبارتند از:

انتخاب رنگ در این سبک

به طور کلی یکی از مهمترین مواردی که در اجرای سبک بوهو باید به آن توجه بسیاری شود انتخاب رنگ عناصر مختلف می باشد. در سبک بوهو یا بوهمیان در انتخاب رنگ بیشتر از طبیعت الهام گرفته می شود. رنگ هایی مانند آبی، سبز، قهوه ای، سفید و ... رنگ های پر طرفدار در سبک بوهمین می باشند. درواقع با این رنگ ها می توان حس و حالی زنده و هنری را به فضا بخشید و باعث زیباتر شدن فضا شد. یکی از جمله ویژگی های منحصر به فرد سبک بوهو همین است که می توان از رنگ های مختلف در کنار هم و بدون محدودیت استفاده نمود و دکوری زیبا را پدید آورد.

پالت هایی با رنگ های متنوع

سبک بوهو سبکی طراحی شده با استفاده از رنگ های روشن و ترکیب طرح های مختلف می باشد. کلمه بوهو  اغلب به افرادی اطلاق می‌شود که از نظر اجتماعی بر خلاف عرف جامعه عمل کرده و یا به اصطلاح هنری می باشند. در بازسازی منزل لوکس به سبک بوهو هدف ایجاد فضایی آرام و مملو از جذابیت های بصری می باشد. به طور کلی پایه و اساس این سبک سادگی می باشد و برای این کار نیز می توانیم از یک رنگ ثابت برای طراحی داخلی دیوار اتاق خواب خود استفاده کنید. البته استفاده از رنگ‌ های خنثی نیز گزینه مناسبی میباشد و با استفاده از آنها می توان بدون ایجاد شلوغی در فضا طرح‌ ‌های مختلفی در کنار هم ایجاد کرد. یک ایده دیگر این است که برای پایه از یکی از رنگ های خنثی استفاده کنید و بعد فضا را با استفاده از رنگ های دیگر اشباع کرده تا یک هارمونی جذاب در محیط ایجاد شود.

سبک-بوهو-2

اکسسوری ها و عناصر تزیینی

اکسسوری ها جزء جدایی ناپذیر سبک بوهو می باشند. از آنجایی که خانه های سبک بوهو به طور کلی شبیه خانه کولی ها بوده، دارای عناصر تزیینی بسیاری در قسمت های مختلف می باشد. البته باید توجه داشته باشید که استفاده از عناصر تزیینی نباید به گونه ای باشد که باعث شلوغ شدن فضا شود بلکه باید باعث زیبایی آن شود و به همین علت خرید وسایل سبک بوهو، تخصص و مهارت می خواهد.

یکی دیگر از جمله عناصر تزیینی که در سبک بوهمیان محبوبیت زیادی دارد مکرومه می باشد. مکرومه ها آویزه هایی می باشند که با استفاده از نخ های رنگ روشن بافته شده و در قسمت های مختلف خانه به عنوان عناصر تزیینی می توانند استفاده شوند. امروزه با استفاده از هنر مکرومه بافی می توان پرده و شال مبل و ... نیز درست کرده و در منزل خود استفاده نمود.

سبک-بوهو-3

 استفاده از گیاهان

برای ایجاد فضایی آرام تر، گیاهان انتخاب مناسب و مقرون به صرفه می باشند. علاوه بر آن گیاهان به سادگی با دکوراسیون هماهنگ شده و حال و هوای تازه ای به فضای اتاق می دهند. در یک اتاق طراحی شده به این سبک آویزان کردن گیاهان یکی از بهترین گزینه هایی می باشد که می توان انجام داد. در این سبک می توان از یک سبد ساده حصیری تا یک گلدان پر زرق و برق برای گیاهان استفاده کرد. زیر سبک بوهو با حصیر بسیار زیباتر میشود.

سبک-بوهو-4

مبلمان و تزیینات آن ها و به کار گیری مبلمان کوتاه و کم ارتفاع

جالب است بدانید که در طراحی داخلی به سبک بوهو می توانید از مبلمان استفاده نکنید چرا که این سبک تاکید خاصی روی استفاده از مبلمان ندارد. اگر هم بخواهید از مبلمان استفاده کنید بهتر است بدانید که مبلمان بزرگ و کلاسیک و یا مبلمان استیل در سبک بوهو جایگاهی ندارند.

در این سبک بیشتر از مبلمان راحت با پارچه های طرحدار و یا کنفی استفاده می شود. به طور کلی سبک بوهو به دور از تجمل می بوده و به سادگی و راحتی اهمیت بیشتری می دهد. همچنین در این سبک می توان به تزیین مبلمان پرداخت که اصولا این کار با استفاده از کوسن های رنگی، پتوی مبل طرحدار و ... صورت می گیرد.

 ممکن است برای شما کمی عجیب به نظر آید اما در این سبک هر چقدر مبلمان به زمین نزدیک تر باشد فضای شما به سبک دکوراسیون بوهو نزدیکتر می باشد. به عنوان مثال می توان از  مبلمانی که دارای پشتی کوتاه هستند و بر روی آن ها تعداد زیادی کوسن قرار دارند استفاده کنید. علاوه بر آن در کنار آن میتوانید از پاف های بزرگ استفاده کنید.

سبک-بوهو-5

 انتخاب فرش ها

در خانه هایی که به سبک بوهمیان دکوراسیون می شود اصولا به جای پارکت و لمینت از فرش برای پوشش کف استفاده می شود. فرش ها در این سبک دستباف بوده و به شکل گلیم، قالیچه های رنگی و یا جاجیم می باشند. اگر خانه شما دارای پارکت می باشد می توانید با استفاده از فرش های گلدار و رنگی قستمی از آن را بپوشانید تا گرما و صمیمیت مورد نظر سبک بوهو به خانه شما منتقل شود.

صندلی های راحتی

بخش جدا نشدنی سبک دکور بوهمیان صندلی راحتی می باشد. درواقع همانطور که بیان شد این سبک به راحتی اهمیت بسیاری می دهد و به همین دلیل در این سبک حتما می توان صندلی های تک بسیار راحت را در قسمت های مختلف خانه مانند بالکن، اتاق خواب و حتی نشیمن مشاهده نمود. همچنین ننوها نیز در سبک بوهمیان بسیار پرطرفدار می باشند که اصولا در تراس استفاده می شوند.

دوری از مینیمالیسم

در طراحی داخلی به سبک بوهو باید از طرح‌ های مینیمالیسم دوری کنید. به عنوان مثال در این سبک نمی توان زیاد از پارچه‌ های خیلی ساده استفاده کرد و یا اینکه یک فضایی را کاملاً خالی گذاشت. اما برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب می تواند کمی از این شلوغی کم کرد.

استفاده از رنگ های روشن

به‌ طور ناخودآگاه زمانیکه نام این سبک به گوش میرسد اغلب  رنگ های روشن به ذهن می آید. برای طراحی یک فضای لوکس به این سبک می توان از رنگ های بنفش، صورتی، نارنجی و سبز استفاده کنید. رنگ  تنالیته جواهرات نیز به راحتی با سبک بوهو هماهنگ می شود. به عنوان مثال می توان برای طراحی فضای اتاق خواب، تخت خواب مراکشی به رنگ تیره و یک روتختی رنگ روشن استفاده کرد و به این گونه یک تضاد بسیار جذاب در فضای اتاق ایجاد کرد.

سبک-بوهو-6

المان های طبیعی

به طور کلی سبک بوهمین با طبیعت دوست بوده و به همین علت در تلاش است تا آسیبی به آن نرساند. از طرفی همانطور که گفته شد این سبک به نوعی سبک کولی ها نیز به شمار می رود و به همین علت می توان آثار مختلفی که نشان دهنده طبعیت می باشند را در فضای خانه مشاهده نمود. برای مثال در این سبک از گیاهان در طراحی داخلی منزل به وفور استفاده می شود.

سبک-بوهو-7

استفاده از وسایل قدیمی

سبک بوهمیان معتقد است که می توان از وسایل کهنه و دست دوم با کمی سلیقه و خلاقیت وسایلی جدید و زیبا و کاربردی پدید آورد. به همین علت می توان در خانه هایی که به این سبک دکور شده اند وسایل چوبی و فلزی زیادی را مشاهده نمود که دست دوم بوده و دوباره در حال استفاده می باشند. این به خانه سبکی کلاسیک و نوستالژیک و هنری می دهد که زیبایی آن را دو چندان می کند.

 متالیک و آینه ها

 اگر قصد طراحی یک اتاق با دکوراسیون مدرن به این سبک را دارید و میخواهید فضای شما روشن تر و بزرگتر به نظر آید ، پیشنهاد ما این است که از وسایل استفاده کنید که دارای سطح آینه ای یا متالیک هستند.

آینه را می توان یکی از محبوب ترین المان های تزیینی در سبک بوهو به شمار آورد. اصولا با استفاده از مکرومه و یا حصیر برای آینه ها قاب هایی طبیعی درست کرده و آن را به دیوارهای خود آویزان می کنند تا تاثیر آن روی زیبایی و صمیمیت فضا بیشتر شود.

متریال محبوب در سبک بوهو کدام است؟

در سبک دکوراسیون بوهمیان بیشتر از هر چیزی از پارچه استفاده می شود. دراقع اغلب عناصر استفاده شده در فضا دارای پارچه بوده و این سبک حتی در عناصر تزیینی و دکوراتیو نیز از پارچه استفاده می کند. هنر گلدوزی، جاجیم بافی، آینه کاری، سوزن دوزی و ... همه و همه در این سبک جایگاه ویژه خود را دارند. همچنین می توان گفت در کنار پارچه از فلز نیز در این سبک به وفور استفاده می شود به طوری که بسیاری از عناصر فلزی می باشند.

سبک بوهو مدرن چیست؟

در این سبک از ترکیب اکسسوری های مدرن با اکسسوری های دیزاین بوهو، میتوان سبک بوهو مدرن را خلق کرد که برای علاقه مندان به این دو سبک، بسیار دلپسند خواهد بود.

جهت طراحی منزل خود به سبک بوهو و بازدید و مشاوره رایگان با هیرادانا با ما در ارتباط باشید :09125754921

9 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات