طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

سان روم گاردن چیست؟

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 25 دی 1401 در ساعت 13 : 56 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

سان روم گاردن چیست؟ تفاوت آن با روف گاردن

سان روم گاردن (sunroom) را می توان طرحی جدید دانست که به فضاهای بسته ای که بین فضای درون خانه و فضای بیرون خانه قرار دارند گفته می شود. این فضاها اصولا به این منظور طراحی می شود تا افراد بتوانند همزمان هم از فضای داخلی و هم از فضای خارجی خانه لذت برده و استفاده کنند. سان روم گاردن ها فضاهای بسته ای محسوب می شوند که به زیربنای کلی در طراحی ویلا و ساختمان وصل می باشند. در ادامه با شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا همراه باشید.

سان-روم-گاردن-1

در طراحی آن به جای استفاده از دیوارهای بتنی و آجری از متریال های شفاف تری مانند شیشه استفاده تا ارتباط میان فضای داخل و خارج به وجود بیاید. همچنین با استفاده از این روش می توان ارتباط انسان ها را با طبیعت و فصل ها بیشتر نمود و دیدی پانارومایی را نسبت به محوطه ای که در اطراف ویلا قرار دارد به ساکنین هدیه داد.

همچنین جالب است بدانید که در بعضی از اقلیم ها که تابش خورشید به طراحان اجازه می دهد آن ها برای سقف آن نیز از شیشه استفاده می کنند تا آسمان را نیز به فضای داخلی راه داده و باعث زیبایی بیشتر فضا و ارتباط بیشتر افراد با طبیعت شوند.

سان-روم-گاردن-2

ساختار کلی سان روم گاردن چگونه است؟

در طراحی آن در طراحی ویلا و یا بازسازی ویلا باید اهمیت زیادی به چگونگی متریال ها دارد. برای آنکه بتوان اتاقی را طراحی نمود که از هر نظر برای این فضا مناسب باشد بهتر است که از متریال هایی با کیفیت که دارای مقاومت بسیاری می باشند برای بدنه کلی و چهارچوب آن بهره برد چرا که این فضا با فضای خارجی ساختمان در ارتباط کامل می باشد. با توجه به همین نکته باید متریال هایی را استفاده نمود که در شرایط جوی و محیطی مختلف بتوانند به خوبی دوام بیاورند.

سان-روم-گاردن-3

برای طراحی سان روم گاردن اصولا از شیشه به عنوان متریال های اصلی و از دیگر متریال های ساختمانی برای چهارچوب و ... استفاده می شود. استفاده از شیشه در طراحی این فضا به منظور عبور نور خورشید و راه دادن آن به فضای داخلی می باشد. یکی از اصلی ترین متریال هایی که در طراحی آن استفاده می شود استراکچر فلزی بوده که پایه اصلی آن می باشد.

برای حفظ رفاه بیشتر افراد نیز از شیشه های دوجداره استفاده شده تا نور خورشید را مستقیما و به صورت آزاردهنده وارد فضا نکند. همچنین می توان از انواع پرده های مدرن که جمع شونده و .. می باشند در طراحی این فضا بهره برد.

سان-روم-گاردن-4

بهترین قسمت ساختمان برای طراحی سان روم گاردن کدام قسمت است؟

اینکه در کدام قسمت ساختمان در طراحی ویلا و یا بازسازی ساختمان قرار بگیرد یکی از مهمترین مواردی است که قبل از طراحی آن باید به آن توجه نمایید. درواقع شرایط اقلیمی منطقه، زاویه ای که خورشید می تابد، مناظری که سان روم گاردن به آن دید خواهد داشت و ... همه و همه از جمله مواردی که در طراحی آن و محل قرارگیری آن می تواند تاثیر بگذارد.

سان-روم-گاردن-5

  • جنوب ویلا

در مناطق شمالی قسمت جنوبی ساختمان را می توان بهترین قسمت آن برای قرار دادن سان روم گاردن به شمار آورد چرا که بیشترین و بهترین نور را دریافت می کند.

  • شرق ویلا

اگر آن را در قسمت شرق ساختمان قرار دهید اصولا در طول صبح نور کافی داشته و در بعد از ظهر سایه روی آن خواهد افتاد و در نتیجه نیازی به خنک نمودن فضا حس نخواهد شد.

  • غرب ویلا

اگر تمایل دارید تا سان روم گارن خود را در سمت غربی در طراحی ویلا قرار دهید بهتر است که به فکر طراحی سایه بان برای آن باشید چرا که در طول بعد از ظهر در این قسمت نور شدید آفتاب را مشاهده خواهید نمود.

  • شمال ویلا

در اقلیم های شمالی قرارگیری آن در سمت شمالی ساختمان می توان باعث مرطوب شدن و سرمای بیش از حد این فضا شود چرا که نور به اندازه کافی به آن نمی رسد. اما در اقلیم های جنوبی طراحی آن در بخش شمالی گزینه ای بسیار مناسب خواهد بود چرا که از گرمای فضا کاسته شده و آن را خنک خواهد نمود.

سان-روم-گاردن-6

تفاوت سان روم گاردن و روف گاردن در چیست؟

سان روم گاردن و روف گاردن از لحاظ محلی که قرار می گیرند و همچنین نوع طراحی دارای تفاوت های زیادی می باشند. روف گاردن مربوط به بخش نهایی ساختمان یعنی پشت بام آن می باشد در حالی که اصولا سان روم گاردن ها فضاهای بسته ای بوده که ابعاد کوچکی دارند و از شیشه برای ساخت آن ها استفاده می شود. سان روم گاردن ها به خانه و ساختمان متصل بوده و ارتباط آن را با فضای بیرونی بیشتر می کنند.

هدف از طراحی روف گاردن استفاده از فضای بیرونی و هوای آن است در حالی که هدف از طراحی سان روم گاردن محافظت از افراد در برابر هوای نامطلوبی است که در بیرون جریان دارد. همچنین یکی دیگر از تفاوت های این دو، نوع گیاهانی است که در آن ها استفاده می شود.

گیاهانی که در روف گاردن استفاده می شوند اغلب گیاهان مقاوم بوده در حالی که گیاهان سان روم گاردن از نوع گیاهان آپارتمانی می باشند.

سان-روم-گاردن-7

تفاوت سان روم گاردن با گلخانه چیست؟

آنها با گلخانه ها از لحاظ چگونگی فضای داخلی شباهت زیادی به همدیگر دارند. هر دوی این فضاها برای رشد گیاهان و تامین رفاه آن ها جهت رشد طراحی شده اند اما به طور کلی می توان گفت در الگوی کاربردی و هدف کلی ساخت متفاوت می باشند.

هدف اصلی گلخانه ها رشد گیاهان و نگهداری از آن ها می باشد در حالی که سان روم گاردن ها برای ایجاد فضایی آرامش بخش برای افراد خانواده در طراحی ویلا لحاظ می شود. گلخانه ها به گونه ای طراحی می شوند که شرایط برای رشد گیاهان مناسب بوده و به دلیل رطوبت بالا نمی توان طولانی در آن ماند اما سان روم گاردن ها به گونه ای هستند که می توان تمام روز را در آن سپری نمود.

همچنین اصولا در طراحی گلخانه ها از مبلمان و عناصر دکوراتیو و دکوراسیون به خصوصی استفاده نمی شود و برای استراحت گزینه ی مناسبی نیستند اما سان روم گاردن ها دارای این عناصر بوده و دقیقا فضایی مناسب و گزینه ای درخور برای آرامش یافتن و استراحت می باشند.

سان-روم-گاردن-8

مزایای طراحی سان روم گاردن در طراحی ویلا چیست؟

آن ها برای بهتر کردن جو خانه طراحی می شوند. درواقع طراحی این فضا به افراد اجازه می دهد تا ارتباط بیشتری با طبیعت داشته و نوعی آسایش زیستی را تجربه کنند. در طراحی این فضا از نور طبیعی و گیاها استفاده شده که نیازهای مختلف روحی انسان را برای آرامش یافتن تامین می کند.

همچنین با استفاده از آن ها شما می توانید انواع فصل ها را با زیبایی های منحصر به فردی که دارند مشاهده نموده و دید مناسبی به محیط اطراف خود داشته باشید. به همین علت تاثیر فوق العاده ای روی روحیه شما خواهد گذاشت.

مصالح استفاده شده در ساخت آن چیست؟

به طور کلی همانطور که متوجه شدید متریال اصلی در ساخت آن شیشه می باشد که به عنوان دیوار در قسمت های مختلف آن استفاده می شود و ارتباط میان فضای داخلی و خارجی را به وجود می آورد. برای چهارچوب کلی آن نیز از فلز و یا چوب می توان استفاده نمود که فلز می تواند گزینه مناسب تری باشد. همچنین از متریال های دیگر نیز می توان بهره برد.

نکته قابل توجه در طراحی سان روم گاردن و انتخاب متریال این است که متریال ها باید دارای مقاومت لازم را داشته باشند تا بتوانند مدت ها سرپا مانده و در هیچ شرایط جوی ای آسیبی به قسمت داخلی فضا نرسد و از افرادی که داخل آن هستند محافظت نماید.

سان-روم-گاردن-9

انواع سان روم گاردن چیست؟

انواع مختلفی سان روم گاردن وجود دارد که در نحوه دسترسی و عوامل دیگر با هم متفاوتند که بسته به سلیقه و ویژگی های فضا و کاربری ساختمان متفاوتند. به برخی از آنها میپردازیم.

اتاق چهار فصل

 این نوع قابل استفاده در هر 4 فصل خصوصا در ایران میباشد که نحوه دسترسی به آن هم از داخل و هم از خارج ساختمان امکان پذیر است و از هر دو طرف در قرار داده خواهد شد.

اتاق آفتاب

در این نوع، دسترسی فقط از داخل ساختمان امکان پذیر است و یک فضای شیشه ای به ویلا یا خانه با یک در قابل دسترس ار داخل خانه میباشد.

ایوان

در این نوع دسترسی با پنجره به بیرون امکان پذیر است.

گلخانه

فضایی ترکیبی از موارد بالا که امکان پرورش انواع گیاهان را به دلیل داشتن دما، نور و رطوبت کافی دارد.

متریال های کاربردی در سان روم گاردن:

مبلمان چوبی زیبا یا چوب پلاست که متریال چوب فضایی گرم و صمیمی فراهم میکند و با وجود رطوبت در فضا، مقاوم است.

نورپردازی با چراغ های رنگی و زیبا که در شب فضایی رویایی فراهم میکند.

گرین وال و فلاور باکس های زیبا برای زیبا تر کردن فضا و آوردن حس طبیعت در آن و حتی استفاده از کاکتوس های با دوام با گلدان های متنوع.

کفپوش های چوبی و زیبا برای گرم تر و صمیمی تر کردن فضا.

سان-روم-گاردن-10

جهت طراحی سان روم گاردن و اجرای سان روم گاردن با شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا و بازدید و مشاوره رایگان با ما در تماس باشید : 09125754921

7 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات