طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

آشنایی بیشتر با ویژگی های نمای کامپوزیت

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 28 مرداد 1398 در ساعت 17 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از بیشترین استفاده هایی که از ورقه های کامپوزیتی و در اصل آلمینیوم کامپوزیت میشود در صنعت ساختمان سازی است ، در ابتدا از این متریال برای کاهش وزن و بارهای مرده ای که بر سازه ساختمان وارد میشود استفاده شد زیرا دارای وزن بسیار سبک تری نسبت به دیگر متریال ها هستند . و برای طراحی و اجرای آنها در نما نیازی به استفاده از ملات و چسباننده های سنتی نیست  . طراحی و اجرای نمای ساختمان با کامپوزیت دارای محاسن و ویژگی های بسیاری است . و این ویژگی ها باعث شد که از کامپوزیت در دیگر بخش های ساختمان غیر از نما و در دیگر صنایع هم استفاده های گوناگونی شود . حال ما در این مقاله سعی میکنیم نگاهی به محاسن و معایب طراحی و اجرای نمای کامپوزیت بیاندازیم تا شما عزیزان بیشتر با این نوع از طراحی نمای مدرن آشنا شوید .

1. وزن بسیار پایین و پایین آوردن بارهای مرده بر روی سازه

یکی از اصلی ترین مسائل در ساختمان ها وزن و بارهای های مرده ای است که بر سازه ساختمان وارد میشود که هر چه وزن ساختمان بیشتر باشد در مقابل زلزله مقاومت پایین تری دارند و زودتر دچار صدمه میشود . و متریال های رایج نما مانند نما آجری ، نما سنگ و شیشه ها وزن بسیار بالایی دارند که در زمان زمین لرزه احتمال شوتینگ و پرتاب این متریال ها به بیرون بسیار محتمل است علاوه بر این مصالحی که به شکل سنتی این متریال ها را به نما میچسبانند دارای وزن بیشتری را به سازه تحمیل میکند . در همین راستا جدیدا در ساختمان های با ارتفاع بالا و برج ها کمتر از مصالح سنگی و سنتی به دلیل معایب و وزن بالای آنها استفاده میشوند . از همین رو ورقه های کامپوزیتی بیشتر مورد توجه کارفرمایان قرار میگیرند به این دلیل که دارای وزن بسیار پایینی هستند و بار خیلی کمتری را به ساختمان وارد میکنند و همچنین در زمان های اضطراری مانند زلزله از چسبندگی بالایی برخوردار هستند و اگر طراحی و اجرای نما کامپوزیت به درستی انجام شود هیچگونه نگرانی در اتفاقاتی مانند زلزله وجود ندارد .

2. پایین آمدن هزینه ها

ورقه های آلمینیومی و کامپوزیت نسبت به سنگ های با مرغوبیت بالا مانند گرانیت و نماهای شیشه ای قیمت بسیار پایینی دارند  و انتخاب این نوع از طراحی و اجرای نما اقتصادی تر است . علاوه بر قیمت پایین متریال هزینه نصب و اجرای نمای کامپوزیت هم به دلیل این که میتوان این ورقه ها را در کارگاه به راحتی برش داد و آماده کرد بسیار پایین تر از دیگر سبک های نما است . مسئله دیگر سرعت بالای اجرای نما کامپوزیتی است که هزینه های بالاسری را به شدت کاهش میدهد . همچنین این متریال دارای کمترین پرت متریالی است که میزان ضرر مالی را بشدت کاهش میدهد .

3. انواع فرم ها و اشکال

ورقه های آلمینیومی و کامپوزیتی به راحتی فرم و شکل های مختلف را به خود میگیرند و میتوان با ابزار های معمولی و صنعتی به راحتی آنها را برید ، خم کرد و به فرم دلخواه خود رساند . حتی کارگرها و تکنسین های اجرایی با کمی دانش و تجربه میتوانند به راحتی با این متریال کار کنند .

4. عدم محدودیت در طراحی

محصولات کامپوزیتی و آلمینیومی را میتوان در ابعاد ، فرم ها و اشکال و رنگ های بسیار متنوعی میتوان تهیه کرد . یک شرکت طراحی و اجرای نمای ساختمان خواهان این است که طرح های مورد نظر خود را به بهترین شکل اجرا کند و ورقه های کامپوزیتی به راحتی میتوانند تمام فرم های هندسی و معماری مانند منحنی ها ، چند وجهی ها ، کمان و قوس ها و ... را به خود بگیرند .

حال شاید این سوال برای شما پیش اید که تغیر شکل و فرم ورق های کامپوزیت باعث تغییر کیفیت ، بافت ، رنگ و یا دوام در این محصولات نمیشود ؟ در جواب باید گفت که با توجه به ماهیت این گونه از متریال ها با تغییر شکل و فرم هیچگونه تاثیرات مخربی بر شکل ظاهری مانند رنگ و کیفیت و دوام آنها ندارد . و این مسئله از ویژگی ها و مزیت های عالی نماهای کامپوزیت است .

5. تنوع رنگی بالا و ثبات رنگی

ورق های کامپوزیت دارای طیف گسترده ای از رنگ و طرح هستند . و با استفاده از مواد و روغن هایی در انتهای کار که بر روی آنها مانند رزین  کشیده میشود این محصولات را در مقابل افتاب مقاوم میکند و به هیچ عنوان رنگ رفتگی در این محصولات دیده نمیشود . همچنین این محصولات هیچ بازتاب نوری و رفلکتی ندارند و نسبت به شیشه های رفلکت باعث خیرگی و زدگی چشم نمیشوند .

همچنین باید اشاره داشته باشیم نماهای کامپوزیتی که با لایه های محافظ مانند pvdf پوشش داده میشوند علاوه بر مقاومت بالایی که در برابر اشعه های مضر خورشید مانند uv دارند در مقابل باران های اسیدی هم از دوام و کیفیت بالایی برخوردار هستند .

6. عدم نیاز به شست و شوی همیشگی

یکی دیگر از محاسن نمای کامپوزیت عدم جذب گرد و خاک و الودگی های محیطی است . لایه های محافظی که بر روی نما ساختمان کشیده میشود از انباشتگی الکتریسیته ساکن در ورقه های کامپوزیت جلوگیری میکند که این امر باعث میشود که در هنگام گرد و خاک این آلودگی ها جذب نما نشوند و نما را از جلوه اولیه خود خارج نکنند . حتی در صورت جذب کمی از آلودگی در زمان اولین باران تمام این کثیفی از سطح نما پاک میشود و دوباره نمای کاملا تمیز و درخشان برای شما باقی میماند .

7. سازه و استراکچر سبک و ساده

برای سازه وفریم بندی نما کامپوزیت از استراکچر های آلمینویمی و یا آهنی استفاده میشود . که هر کدام از این گزینه ها را میتوان در شکل و فرم های مختلف طراحی و اجرا کرد و جزییات مختلفی بر روی آنها پیاده نمود . و ورقه های کامپوزیتی را میتوان با توجه به اسراکچر و نوع متریال آن ، فرم و جزییاتی که برای آن طراحی کرده اید  تهیه نمود و هیچگونه محدودیتی در این مورد گریبان گیر شما نمیشود .

8. تعمیر و ترمیم راحت نما

سیستم ورقه های کامپوزیتی به گونه ای است که میتوانید به راحتی آنها را در صورت خرابی و ایجاد مشکل تعویض نمایید و هر یک از پانل ها را به صورت جداگانه از نما خارج کنید بدون اینکه نیاز به فرایند سخت و پیچیده ای وجود داشته باشد و یا مجبور شوید برای بازسازی و تعمیرات ساختمان و نمای یک پانل بخش عمده ای از نما را تخریب و یا جداسازی کنید . همچنین هزینه پایین  تعویض و یا تعمیر این پانل های کامپوزیتی از مزیت های بخصوص و حائذ اهمیت این نوع از طراحی نما مدرن است .

9. عایق مناسب در برابر حرارت و صوت

ماهیت و بافت ورقه های کامپوزیتی به گونه ای است که باعث میشود سرعت حرکت امواج صوتی با برخورد به آنها به شدت کاسته شود که این امر باعث کاهش انرژی صوتی و در نهایت عدم رسیدن آلودگی های صوتی به داخل ساختمان میشود .

همچنین در ورقه های کامپوزیتی از ماده پلی اتیلن استفاده میشود که ظرفیت حرارتی این نما را بالا میبرد  و در نتیجه باعث کنترل و مدیریت مناسب انرژی در فضاهای داخلی  میشود که کاهش مصرف انرژی را برای ساختمان به دنبال دارد .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات