طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

پتینه در لغت به چه معناست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | جمعه 21 آبان 1400 در ساعت 14 : 38 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

کلمه ی پتینه در لغت به معنای یکجور خوردگی در فلز زیبای مس است که به رنگ سبز ایجاد می شود .

پتینه کاری چیست و چگونه صورت می گیرد ؟

در زمینه های مختلف هنر ، پتینه کاری به منظور کهنه کردن ظاهری اجسام و انواع کارهای هنری صورت می گیرد و با این کار به آن ها جلوه و سبک خاص و زیبایی می دهد و این کار به وسیله ی انواع رنگ های روشن و تیره و ... و مهارت ها و وسایل مختلف صورت می گیرد . هنر پتینه کاری در واقع جدای از کهنه نشان دادن عناصر مختلف و خاص کردن آن ها ، باعث بعد پیدا کردن آن ها به وسیله ی ایجاد سایه روشن با رنگ های مختلف نیز می شود . درواقع می توان گفت در این هنر از رنگ ها برای به وجود آوردن بافت های مختلف و زیبا استفاده می شود .

تاریخچه ی پتینه کاری :

اولین باری که مشخص شد می توان از این هنر در محصولات تولید شده توسط مس استفاده نمود و جلوه ای متفاوت به آن ها داد توسط مردی در هزاره ی سوم قبل از میلاد بود . بعد از آن در رنگ های مختلف از این هنر در مس استفاده شد . ریشه ی وجودی و اصلی هنر پتینه کاری را می توان در ایتالیا دانست . اگر به کاخ ها و قصرهای قدیمی ایرانی و اروپایی به خصوص انگلیس و ایتالیا دقت کنیم متوجه استفاده از این هنر در زمان های قدیمی و در این کاخ های زیبا می شویم . امروزه هم می توان گفت که استفاده از هنر پتینه کاری در دکوراسیون داخلی در یکسری سبک ها دوباره رواج پیدا کرده است و طرفداران زیادی را برای خود دست و پا کرده است .

پتینه در لغت به چه معناست ؟

انواع روش های پتینه کاری در دکوراسیون داخلی

v   پتینه کاری روی سقف با انواع نقاشی های کلاسیک :

این نوع از پتینه کاری در دکوراسیون کلاسیک به دلیل ظرافتی که دارد و دقتی که باید صرف آن بشود هزینه ی نسبتا زیادی را شامل می شود ولی خب از آنجایی که سبکی خاص است و جلوه و زیبایی زیادی را به خانه و فضای شما می بخشد م توان گفت ارزشش را دارد . از جمله ی نقوشی که در این نوع پتینه استفاده می شود می توان به خدایان و الهه های رومی و انواع طرح های ایرانی اشاره کرد . در بازسازی منزل نیز سعی می شود تا این عناصر و هنرها زنده بمانند و حفظ شوند چرا که از ارزش زیادی برخوردار هستند .

پتینه در لغت به چه معناست ؟

v   پتینه کاری روی سطح با استفاده از رنگ های مختلف :

این نوع از پتینه کاری هم می تواند روی سقف کار شود و هم روی دیوار و به دلیل هزینه ی کمی که برای ایجاد آن استفاده می شود می توان گفت میان کارفرمایان مختلف طرفدار بیشتری دارد . چرا که هم هزینه ی کمتری صرف می کنند و هم تنوعی در فضای خود ایجاد می کنند و هم نسبت به طرح های کلاسیک سادگی دارد و با انواع سبک های دکوراسیون می تواند جور شود و هارمونی ایجاد کند .

v   پتینه کاری روی سطوح با استفاده از رنگ های کنده شده :

از این نوع پتینه کاری روی دیوار بیشتر استفاده می شود و برای اجرای آن نیاز است که ابتدا روی سطحی که قرار است کار صورت بگیرد زیرسازی انجام شود و اگر ترک و شکافی روی طح موجود می باشد به وسیله ی بتونه کاری آن را صاف کنیم و ایرادات مختلف سطح کار را رفع کنیم . در این روش از پارچه و ضربه زدن استفاده می شود و می توان با این روش پتینه ای جذاب و منحصر به فرد در طراحی داخلی خود ایجاد کرد .

v   پتینه کاری با طرح های سنگ :

همانطور که از اسمش مشخص است این نوع پتینه کاری به سطح مورد نظر شما جلوه ای مانند سنگ می دهد . این نوع از پتینه کاری برای دیوارهای داخلی و یک سری فضاهای خاص بسیار مناسب و شیک می باشد . برای به اجرا در رودن این نوع از پتینه کاری در دکوراسیون داخلی توسط شرکت دکوراسیون داخلی ، می توان از روش های مختلفی استفاده کرد . استفاده از این روش های اجرا نیازمند مهارت بوده که شما با کسب تجربه می توانید بهتر و بهتر عمل کنید . متریال های مختلفی مانند خمیر مخصوص و یا انواع رنگ ها را می توان اساس به اجرا در آوردن این نوع پتینه دانست . به هر اندازه که رنگ ها و یا مهارت و تسلط شما بیشتر باشد نتیجه ی نهایی کار هم بهتر خواهد بود و کار زیباتری تحویل داده خواهد شد .

پتینه در لغت به چه معناست ؟

v   پتینه کاری با استفاده از روش راه راه کردن :

این روش از پتینه کاری هزینه ی کمی را شامل می شود و روش اجرای آن نیز نسبتا ساده می باشد  ولی در نهایت نیز کار با ارزش و زیبا و خاصی به ما تحویل می دهد . در این روش به نوار چسب و غلطک و انواع رنگ هایی که طبق سلیقه مان است نیازمندیم که با چسباندن نوارهای چسبی روی سطح مدنظر می توان طرح راه راه را ایجاد کرد و سپس با رنگ کردن به کمک قلمو و غلطک طرح مد نظر خودتان را در طراحی داخلی فضایتان پیاده کنید . در چسباندن نوار چسب ها و چگونگی ایجاد راه راه ها شما کاملا آزاد هستید که با توجه به سلیقه تان پیش بروید .

v   پتینه کاری با استفاده از ورقه های طلا و ورقه های نقره

در این روش از پتینه کاری در سقف یا دیوار شما می توانید در اجرا در گچبری ها و یا سقف های کاذب از ورقه های طلا و ورقه های نقره استفاده کنید . برای اجرای این نوع از پتینه به قلمو ، چسب های پتینه و ورقه ی مد نظرتان نیازمندید و به این صورت که ابتدا ورقه های تهیه شده را با چسب به مقدار کافی روی سطح مدنظر میچسبانیم و سپس با کمک قلمو اضافات آن را تمیز می کنیم .

v   پتینه کاری با استفاده از پارچه

در این روش از پتینه کاری نیز مانند بسیاری از روش های دیگر نیاز است که ابتدا زیرسازی کار صورت بگیرد و تا پتینه کاری روی سطحی صاف و صیقلی انجام شود . در ابتدا رنگ و چسب های پتینه را زده و پس از آن که رنگ اولیه خشک شد با رنگ دیگر به وسیله ی پارچه رنگ دیگر را زده و به وسیله ی همان پارچه ، طرح هایی که مد نظرتان است را بوجود بیاورید .

v   پتینه کاری با استفاده از کاردک

این روش از پتینه کاری از روش های معمول پتینه کاری به شمار می رودو بیشتر برای سوحی که رنگ آن ها خشک شده است مورد استفاده قرار می گیرد . کاردک در این روش از ابزارای اصلی به حساب می آید .

v   و ...

سخن آخر

همانطور که در مطالب بالا گفت پتینه کاری یکی از روش هایی است که می توان به کمک آن جلوه ای متفاوت به سطوح مختلف فضای داخلی خانه و ساختمانتان ، مااند سقف ها و دیوار های آن ، بخشید و به وسیله ی آن تنوعی در دکوراسیون داخلی ایجاد کرد . برای انجام این کار اگر خودتان به مهارت مورد نیاز برای آن رسیده باشید می توانید امتحان کنید ولی به هرحال بهتر است که از شرکت دکوراسیون داخلی و شرکت های معماری کمک بگیرید تا بتوانند با پشتوانه به تجربه و مهارتی که دارند کار بهتر و طریف تر و دقیق تری را تحویل شما بدهند که در نهایت زیبایی بیشتری نیز دارد . شرکت معماری هیرادانا در این زمینه کارهای فوق العاده ی زیادی را انجام داده است و شما می توانید با توجه به کارنام ی موفق آن ها  در زمینه های متفاوت معماری و معماری داخلی ، کار خودتان را بهشان سپرده و از نتیجه ی کار مطمئن باشید .

9 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات