طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ویژگی های سبک سنتی در معماری

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 12 خرداد 1400 در ساعت 12 : 4 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی داخلی در معماری از زمان های بسیار دور در فرهنگ ایرانی جای داشته است و آثار خلق شده توسط معماران بزرگی در تاریخ و گذشته این مرز و بوم هنوز هم جلوه گری می کنند . سبک سنتی در طراحی داخلی یاد آور هنر معماران اصیل ایران زمین بوده است و تداعی گر خاطرات نوستالژیک در ذهن بینندگان .

خلوص و صداقت نهفته در لابه لای معماری سنتی سبب جذابیت آن در طی زمان شده است . امروزه شاید در طراحی دکوراسیون داخلی از سبک های مدرن و کلاسیک استقبال بیشتری می شود اما هنوز استفاده از یک فضای سنتی اصیل ، شیرینی خاص و دلچسبی برای افراد به همراه دارد . میزان علاقه به این سبک در بعضی افراد به حدی است که سبک انتقالی را برای طراحی دکوراسیون منزل خویش بر می گزینند و بخشی از فضای در اختیار خویش را به طراحی داخلی سنتی اختصاص می دهند .

ویژگی های سبک سنتی در معماری

ویژگی های سبک سنتی در معماری

سبک سنتی در معماری نیز مانند سایر سبک های موجود در این زمینه از ویژگی های خاص و منحصر به فردی برخوردار است . بارزترین مشخصه این سبک استفاده از چوب در فضا است . کاربرد چوب های طبیعی که دارای نقوش ظریف و زیبا هستند در این سبک طراحی جایگاه والایی دارند . این سبک معماری بسیار منعطف بوده و به راحتی با سایر عناصر و المان های موجود در محیط هماهنگ می شود . وجود شباهت زیاد بین مبلمان و خطوط در فضا از دیگر مشخصه های این سبک طراحی معماری است. پارامترها و مولفه های به کار گرفته شده در سبک سنتی کاربردی بوده و از نظر زیبایی شناسی نیز در سطح بالایی قرار دارند .

در دکوراسیون داخلی به سبک سنتی از نقطه کانونی استفاده می شود و بعد از انتخاب کانون مورد نظر ، سایر المان ها در تقارن با این نقطه چیده می شوند. نقطه کانونی در طراحی به سبک سنتی می تواند یک المان فاخر در محیط ، شومینه ، یک مبل بزرگ و یا عناصر دیگری از این دست باشد.

رنگ در معماری داخلی سنتی

در معماری سنتی تنوع رنگ موجود در یک فضا قابل توجه است . در این شیوه طراحی ، برای دیوارها از رنگ های خنثی استفاده می شود و سایر المان های موجود در محیط را از طیف رنگ های قوی و پر انرژی انتخاب می کنند . بهره گیری از لوازم سنتی با رنگ های زیبا ، جذابیت فضا را دو چندان می کند .

پارچه در معماری داخلی سنتی

ویژگی های سبک سنتی در معماری

در سبک معماری سنتی پارچه های متفاوت و جذابی به کار گرفته می شوند . این پارچه ها اغلب مات بوده و طرحی گلدار دارند . البته از سایر طرح های پارچه نیز می توان در این سبک طراحی داخلی استفاده نمود به عنوان مثال طرح بته جقه یکی از طرح هایی است که محبوبیت زیادی داشته و استفاده از آن از گذشته تا به امروز بسیار متداول بوده است . همچنین پارچه های سنتی بسیار گران قیمت بوده و بیشتر از مخمل ، ابریشم و ترمه در طراحی اصیل استفاده می شده است .

لازم است پیش از اقدام به تغییر یا بازسازی دکوراسیون منزل ، میزان بودجه در اختیار مشخص شود و سپس المان های مورد نیاز تهیه شود تا برنامه ریزی درستی برای طرح ریزی و اجرای دکوراسیون داخلی سنتی صورت گیرد .

اکسسوری در معماری داخلی سنتی

یکی از نوستالژیک ترین پارامتر موجود در دکوراسیون سنتی که هنوز نیز المانی پر طرفدار و محبوب محسوب می شود ، کرسی است . پشتی ها ، مخده های بزرگ جهت نشستن و لم دادن از دیگر عناصر و اکسسوری هایی است که در دکوراسیون داخلی سنتی به چشم می خورد و جذابیت و گیرایی زیادی برای مخاطبان دارد . انواع دیوارکوب ها که عتیقه بوده و نایاب هستند و ظروفی از جنس سفال که قدمت دیرینه دارند ، از دیگر لوازمی هستند که در معماری سنتی یافت می شوند .

مبلمان منبت کاری شده و خاتم کاری شده ، پرده هایی که با استفاده از سرمه دوزی زینت داده شده اند ، عناصر فاخری هستند که در دکوراسیون داخلی سنتی حضور دارند . اکثر مولفه هایی که در بالا به آنها اشاره شد ، هنر دست بانوان ایرانی بوده است که برای برخورداری از آنها باید مبالغ بالایی هزینه شود .

ویژگی های سبک سنتی در معماری

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات