طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

وید چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 2 فروردین 1401 در ساعت 15 : 6 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

وید که یک کلمه ی انگلیسی می باشد به معنی خالی می باشد . درواقع ویدها یک فضای باز در چند طبقه از ساختمان می باشند و به صورتی است که از تمام طبقات می توان به وسیله ی وید طبقه همکف را مشاهده نمود . استفاده از این فضا در طراحی ساختمان ها و طراحی ویلا برای دلبازتر و بزرگتر دیده شدن فضاها می باشد . درواقع در طراحی ویلا طراحی وید هنگامی صورت می گیرد که یک نیم طبقه روی طبقه ی همکف و یا اصلی ساختمان طراحی شده باشد . اصولا این نیم طبقه دارای ارتفاع کمتری بوده و به فضاهای خصوصی و یا نیمه خصوصی و حتی تفریحی متعلق می باشد . برای بعضی ساختمان ها مانند ساختمان های تجاری نیز وجود وید باعث وجود ارتباط میان تمامی طبقات می شود .

برای انجام دکوراسیون داخلی ویدها با توجه به اینکه در کدام قسمت ساختمان طراحی شده اند و عملکرد آن ها چیست می توان از عناصر مختلف استفاده نمود . گاهی وید برابری می کند با فضاهای عمومی مانند هال و ... ویلا و می توان با مبلمان معمولی ویلا آن را دیزاین نمود . گاهی وید در فضایی قرار دارد که می توان آن را تبدیل به گلخانه ، فضایی برای مطالعه یا فضایی برای نشستن نمود . به هر حال باید از آنجایی که این فضا فضایی خاص محسوب می شود با کیفیتی درخور و مناسب آن را دکوراسیون نمود تا به آن جلوه ای زیبا بخشیده شود .

 طراحی-ویلا-51

مزایا و ویژگی های طراحی وید :

ویدها نیز مانند دیگر فضاها در صورت استفاده و طراحی دارای مزایا و معایب و ویژگی هایی می باشند و برای آنکه بتوانیم استفاده ی بهتری از این فضا داشته باشیم بهتر است که از ویژگی های مختلف این فضا آگاه باشیم . از جمله ویژگی هایی که این فضا دارید عبارتند از :

  • به وجود آوردن محلی برای جمع شدن

با توجه به این که این فضا اصولا یک فضای مرکزی خواهد بود می تواند گزینه ای مناسب برای طراحی نشیمن و یا چیدمان مبلمان در آنجا باشد تا افراد خانواده بتوانند با همدیگر یا با دوستان خود زمانی را در آنجا بگذرانند . این فضا ا=می تواند با گیاهان نیز دکور شود و حسی تازه و جذاب را منتقل کند .

  • ایجاد حسی متفاوت در این فضا با فضاهای دیگر

از آنجایی که این فضا دارای جذابیت بضری و فضایی متفاوتی با دیگر فضاهای خانه و ساختمان به شمار می رود و همچنین چیزی غیر معمول بوده که در همه ی ساختمان ها وجود ندارد حسی خاص و منحصر به فرد را به ویلا و ساختان منتقل می کند و برای افراد مطلوب می باشد . اصولا دکوراسیون داخلی ویلا در این قسمت به طوری منحصر به فرد و خاص می باشد .

  • ایجاد یک فضای دلباز در مرکز به صورتی که فضا را شفاف جلوه می دهد .

وجود فضاهای باز در اسختمان ها باعث بزرگتر ، با شکوه تر و شفاف تر دیده شدن آن ها می شود به همین علت در طراحی ساختمان های بزرگ و مجلل و یا دکوراسیون مدرن ویلاها از این فضاها به وفور استفاده می شود . از جمله ی این فضاهای باز ویدها می باشند که باعث بلندتر و دلبازتر دیده شدن فضا می شود .

  • بالا رفتن دید در فضا

به دلیل اینکه یک فضای باز در ساختمان وجود دارد و این فضا در تمام طبقات قابل مشاهده می باشد دید کلی در فضا بیشتر می شود . به صورتی که در هر طبقه ای می توان طبقه ی همکف و اتفاقاتی که در آن می افتد را به طور واضح و طبقات دیگر را نیز به صورت حدودی مشاهده نمود . این امر در ساخت ویلا باعث جذابیت شده و در طراحی پاساژها و بیمارستان ها و ساختمان های عمومی بزرگ باعث ایجاد یک ارتباط مناسب و مفید میان طبقات می شود .

طراحی-ویلا-52

  • دریافت نور طبیعی در تمامی فضاها و روشن تر شدن ساختمان

رساندن نور طبیعی به تمام فضاهای ساختمان همیشه برای طراحان معضل بوده است و استفاده و طراحی ویدها می تواند این مسئله را تا حد زیادی رفع کند . طراحی ویدها سبب می شود تا فضاها به طور کلی از روشنایی بیشتری برخوردار باشند . حتی در بعضی از ویلاها و ساختمان ها از لوسترهای بزرگ در سقف وید استفاده می کنند که حالتی با شکوه و مجلل به ساختمان می بخشد .

  • ایجاد فضایی برای تهویه و بهتر شدن گردش هوا در ساختمان

از آنجایی که ویدها دارای عرض مناسبی بوده و ارتفاع زیادی دارند و کل فضای عمودی ساختمان را در بر می گیرند می توانند گردش هوایی مناسب را در تمامی ساختمان ایجاد کنند . این کار باعث تهویه مناسب فضا نیز شده و هوایی مطبوع و خوب در تمام فضا در گردش خواهد بود . به همین دلیل استفاده و طراحی این فضا در ساختمان های بزرگ توصیه می شود .

  • و ...

تفاوت های میان وید و آتریوم :

ویدها نیز فضاهایی می باشند که مانند آتریوم ها در تمامی فضاها طراحی می شوند اما تفاوت عمده ی این دو فضا با یکدیگر در سقف آن ها می باشد . سقف آتریوم ها در بام به صورت شیشه ای می باشد و به صورت کامل نورگیر می باشد . اما ویدها دارای این چنین سقفی نبوده و سقف آن ها مانند سقف دیگر قسمت های ساختمان می باشد . این نکته را می توان بارزترین و مشخص ترین ویژگی متفاوت این دو فضا دانست . از جمله تفاوت های دیگری که ویدها با آتریوم ها دارند در این می باشد که دیوار دو رآتریوم ها اصولا شیشه ای بوده و این حس را به شما القا می کند که یک فضای جدا می باشد . این در صورتی است که ویدها اصولا دارای دیوارهای سرتاسری و کامل نبوده و اغلب فقط از نرده هایی به عنوان محافظ در ارتفاعات برای جدا سازی آن از دیگر فضاها استفاده می کنند . به همین دلیل ویدها حس جدا بودن از فضا به افراد منتقل نکرده و جزیی از کلیت فضا محسوب می شود .

وید در ساختمان های معروف :

  • وید در خانه چرخان

این خانه از جمله شاهکارهای معماری مدرن ایران می باشد . وید در این خانه در قسمتی قرار دارد که هر که از بالا به پایین نگاه کند یک کف چوبی با مبلمان را مشاهده می کند . این نشان از هوشمندی این معمار برای طراحی این فضا داشته تا افراد از فضای وید بهترین استفاده را ببرند . همچنین نکته ی دیگری که در طراحی این وید بسیار حائز اهمیت است این است که این وید دقیقا در بالای قسمتی از خانه که چرخان می باشد قرار گرفته است .

از دیگر ویژگی ها و مزایای طراحی وید در ساختمان ها چه می باشد ؟

همانطور که گفتیم ویدها دارای مزایای زیادی می باشند که در این مقاله به یکسری از این ویژگی ها اشاره شد . از دیگر ویژگی های این فضا می توان به بیشتر شدن درک افراد نسبت به دسترسی ها و چگونگی فضا ، بهتر شدن درک افراد نسبت به طبقات مختلف، تقسیم بهتر فضاها و ... اشاره نمود .

 طراحی-ویلا-53

کلام آخر

شرکت معماری و دکوراسیون هیرادانا با تهیه ی این مقاله امید دارد تا اطلاعات شما درمورد فضاهای مختلف ساختمان ها بالا رفته و برای طراحی ویلا و ساختمان خود از فضاهای مختلف به خلاقانه ترین روش ها استفاده کنید . همچنین شرکت معماری هیرادانا با تجربیات فراوان خود در زمینه ی طراحی ویلا و دکوراسیون داخلی ویلا و بازسازی و مشاوره و ... توانایی ارائه دادن این خدمات را به بهترین شکل به شما دارد . شما می توانید با برقراری ارتباط با دفتر و یا مهندسین این شرکت با توضیح پروژه ی خود از مشاوره و خدمات گوناگون این شرکت بهره ببرید . کارنامه ی موفق مهندسین شرکت هیرادانا تضمین کننده ی رضایت شما در نهایت تحویل گرفتن پروژه تان می باشد . با ما از طریق شماره 09125754921 در تماس باشید .

9 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات