طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

هر آنچه در رابطه با روف گاردن فشره و نیمه فشرده لازم است بدانید

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 4 خرداد 1400 در ساعت 11 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

با توجه به گسترش آپارتمان نشینی و عدم تناسب بین جمعیت ساکن در شهرها و سرانه فضای سبز در اختیار ، اجرای روف گاردن در شهرها به خصوص شهرهای بزرگ روند رو به رشدی داشته است . بام سبز علاوه بر زیباسازی شهر و کمک در بهبود کیفیت هوا ، در مصرف بهینه انرژی نیز بسیار مفید و موثر است . امروزه استقبال از این طرح در میان مردم بسیار افزایش یافته است و در بیشتر ساختمان ها از یک باغ بام یا روف گاردن استفاده می شود .

روف گاردن ها انواع مختلفی دارند که باید با توجه به شرایط هر ساختمان و بازسازی ویلا و طراحی آن ، نوع مناسب برای آن سازه انتخاب و اجرا شود . در انتخاب نوع روف گاردن عوامل متغییری دخیل هستند . برای گزینش درست روف گاردن برای هر بام باید اطلاعات جامعی در رابطه با انواع بام سبزها داشت.

هر آنچه در رابطه با روف گاردن فشره و نیمه فشرده لازم است بدانید

طراحی روف گاردن

برای طراحی روف گاردن برای هر پشت بام ، در گام نخست باید نوع ایده آل بام سبز که تناسب دقیقی با فضای در اختیار دارد انتخاب شود . انواع مختلف روف گاردن را می توان در سه گروه دسته بندی نمود . هر بام سبز طراحی شده در یکی از دسته های روف گاردن گسترده ، فشرده و نیمه فشرده قرار می گیرد .

هر آنچه در رابطه با روف گاردن فشره و نیمه فشرده لازم است بدانید

آشنایی با بام سبز گسترده

هر آنچه در رابطه با روف گاردن فشره و نیمه فشرده لازم است بدانید

روف گاردن گسترده یکی از انواع بام سبز است که مورد اقبال عمومی قرار گرفته است. این روف گاردن محبوب ، علاوه بر تامین جلوه بصری برای پشت بام ، دوست محیط زیست هم محسوب می گردد و با ایجاد تاثیر مثبت در کیفیت هوای شهر و کاهش آلودگی هوا به وسیله ایجاد اکسیژن در محیط ، شاخص ها ی کیفیت هوا را بهبود می دهد . روف گاردن گسترده مناسب برای بام های بزرگی است که سطح صافی داشته و به عبارت بهتر مسطح هستند . استفاده از این مدل بام سبز برای پشت بام هایی که دارای شیب کم هستند نیز امکان پذیر است .

عمق خاک در روف گاردن گسترده کم است و از وزن کمتری نسبت به سایر انواع بام سبز برخوردار است . در نتیجه برای اجرای بام سبز در ساختمان هایی که تنها بازسازی و دکوراسیون شده اند و نوساز نیستند کاربردی و مناسب هستند . گیاهانی که در این روف گاردن ها مورد استفاده قرار می گیرند از نوع گیاهان کویری هستند . گیاهانی که برگ های گوشتی دارند نیز برای استفاده در اینگونه بام ها ایده آل هستند . گیاهانی که دارای ریشه های عمیق هستند در این نوع بام سبزها جایی ندارند و به طور کلی در روف گاردن های گسترده تنوع گیاهی خیلی محدود خواهد بود .

آشنایی با بام سبز فشرده

روف تاپ یا روف گاردن فشرده نوع دیگری از بام سبز است که در آن عمق خاک از روف گاردن گسترده بیشتر است. در نتیجه امکان کاشت گیاهانی که ریشه آنها در حدود 20 الی 30 سانتی متر است در این مدل بام سبز فراهم است. تنوع گیاهانی که در روف تاپ به کار گرفته می شود در سطح قابل قبولی است و کاربران دست بازتری برای انتخاب گیاهان مورد علاقه خود و طراحی دکوراسیون بام سبز دارند . تنها باید از کاشت گیاهانی که ریشه مهاجم داشته و به پشت بام آسیب می زنند ، اجتناب شود .

در روف تاپ ها غالبا از طراحی و اجرای مسیری برای پیاده روی استفاده می شود و نورپردازی حرفه ای در این گونه از بام ها سبب ایجاد فضایی دلنشین و رمانتیک برای کاربران خواهد شد . روف گاردن فشرده  عموما به سبک طراحی داخلی مدرن اجرا می شود و بیشتر حالت پارک را به کاربر القا می کند .

هر آنچه در رابطه با روف گاردن فشره و نیمه فشرده لازم است بدانید

آشنایی با بام سبز نیمه فشرده

نوع سوم روف گاردن معروف به بام سبز نیمه فشرده است . این نوع روف گاردن در حقیقت ترکیبی از دو سبک فوق الذکر است . روف گاردن های نیمه فشرده هزینه طراحی و ساخت قابل قبولی دارند . برای بهره گیری از این مدل روف گاردن بهتر است کار طراحی و اجرا به شرکت معماری سپرده شود تا علاوه بر ایجاد نتیجه مطلوب و دلخواه ، نکات اصولی نیز در پیاده سازی روف گاردن به خوبی رعایت شود . تعداد گیاهانی که در روف گاردن نیمه فشرده به چشم می خورد بیشتر از دو نوع بام سبز عنوان شده در بالا است و این امر تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت کار نهایی دارد .

برای مطالعه ی سایر مقالات منتشر شده در خصوص طراحی ویلای مدرن ، دکوراسیون مطب ، دکوراسیون اداری و طراحی نمای ساختمان اعم از نمای مدرن و کلاسیک به وبسایت رسمی هیرادانا مراجعه کنید .

6 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات