طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نکات طراحی نما ویلا بخش اول

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 19 تير 1400 در ساعت 10 : 48 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی نمای ویلا یکی‌ از بخش های اصلی در طراحی ویلا به شمار می رود و از اهمیت بالایی برخوردار می باشد . نمای ویلا اولین ارتباط بصری را با مخاطب برقرار می نماید و به عبارتی می توان گفت معرف کل پروژه می باشد .

در فرایند طراحی نمای ویلا حتما باید طرح و سبک ویلا نیز مد نظر باشد . سبک های گوناگونی برای نما سازی ویلاها وجود دارد از جمله طراحی نما دوبلکس ، طراحی نمای مدرن ، کلاسیک ، روستیک و … که هر کدام دارای ویژگیهای خاص خود می باشند و انتخاب آن ها بستگی به سلیقه ، میزان فضا ، موقعیت و متراژ و اندازه ویلای شما دارد .

نکات طراحی نما ویلا بخش اول

طراحی و اجرای نمای ویلا به هر سبک و فرمی که باشد ، باید هماهنگ با سبک کلی طراحی داخلی ویلا و محوطه سازی ویلا انجام ‌شود تا به صورت یک پوسته جدا و غیر مرتبط دیده نشود .

  • تفاوت طرحی نمای ویلا با سایر بنا های مسکونی

ویلاها به علت اینکه در فضای باز ساخته می شوند ، دارای پتانسیل طراحی های خلاقانه و بدون محدودیتی  در تمام وجوه می باشند و این ویژگی باعث می شود برتری ضاهری میان نمای ویلا در مقایسه با ساختمان های شهری و آپارتمان ها ایجاد شود .

نماهای آپارتمانی در شهر به علت قیمت بالای زمین و .‌.. دارای محدودیت هایی از جمله محدودیت ابعادی می باشند و باید حداکثر استفاده از فضای در دسترس در آنها صورت گیرد بنابراین در طراحی برای ما محدودیت هایی ایجاد می شود اما در طراحی ویلا بسیاری از این محدودیت ها وجود ندارد .

هدف از ساخت ویلا معمولا فراهم کردن یک محل سکونت دائمی و یا ویلایی برای گذرندان اوقات فراغت و تعطیلات در نواحی ییلاقی می‌باشد پس نمای آن مستقیما تحت تأثیر ایده های اصلی طراحی ویلا و فضا سازی های داخلی آن قرار میگیرد .

 نکات طراحی نما ویلا بخش اول

  • نکته مهم در طراحی نمای ویلا

نمای ویلا ، فعالیتهای فضای داخلی آن را بازتاب می دهد . بازشوها ، بیرون زدگی ها و تورفتگی های حجم باید مطابق با نیاز های عملکردی فضاها فرم دهی و جایگذاری شوند مثلاً در فضایی مانند اتاق نشیمن ویلا به نور زیاد نیاز داریم و وجود پنجره های بزرگ تاثیر زیادی بر طرح اصلی نما دارد .

گرافیک مطلوب ، جنبه های زیبایی شناسی نمای بیرونی ویلا را القا می دهد ، به استثنای کانسپت های ساختارشکنانه و یا ایده های خاص و ایجاد تعادل فیزیکی و بصری ویژگی مهم یک گرافیک و طرح بندی مناسب تعادل می باشد که این تعادل می تواند به صورت ساده و از طریق طراحی متقارن بوجود آید .

به عنوان مثال در طراحی متقارن جایگیری بازشو ها ، خطوط ، نوع متریال ، جاگیری بازشوها ، مکان درب ورودی ویلا ، تو رفتگی ها و بیرون زدگی ها در قالب بالکن ها و تراس ویلا کاملاً به صورت قرینه طراحی و اجرا می‌شوند .

نوع دیگر تعادل به صورت نامتقارن و با توزیع مناسب وزن بصری المان‌ها و اجزای نما می باشد مثلاً یک پنجره بزرگ کشیده را در یک سمت نما با دو پنجره کوچکتر و یا یک بالکن کشیده می توان برابرکرد .

 نکات طراحی نما ویلا بخش اول

انتخاب طراحی متقارن و نا متقارن بستگی به سبک و سلیقه شخصی شما عزیزان دارد به عنوان مثال اگر شما علاقه مند به طرح های اصیل و ایجاد فضای متقارن می باشید توصیه ما به شما انتخاب سبک دکوراسیون کلاسیک می باشد اما اگر به فضاهای ساده و ایجاد فضاهای نا متقارن علاقه مند هستید سبک مدرن گزینه مناسبی برای شما می باشد .

هماهنگی نمای ویلا با طراحی دکوراسیون داخلی ویلا ارتباط بصری ایجاد می نماید و باید هر دو به یک سبک طراحی شود .

سبک طراحی و تم ویلا فاکتور جامع و فراگیری می باشد که بهتر است به یک میزان تمام جنبه های طرح یک خانه ویلایی را در بر بگیرد .

پلان ویلای باز ، پیوستگی فضای داخل و خارج ، سادگی و روشنی فضاها شاخصه اصلی طراحی داخلی ویلای مدرن است و همین رویکرد ساده و عملکرد گرایانه باید به نمای ویلا راه پیدا کند و در قالب فرم های ساده ، خطوط مستقیم و سطوحی از تزیینات دیده شود .

طراحی نمای ویلا معرف سبک طراحی ویلا است و سهم نما در معرفی سبک و سیاق ساخت ویلا ، بسیار مشخص و چشمگیر می‌باشد و می توان گفت اولین بازخورد ایده های مختلف طراحی ویلا به واسطه نمای آن صورت می گیرد .

 نکات طراحی نما ویلا بخش اول

پس از انتخاب سبک مورد نظر ، چارچوبی تعیین می شود تا طراحی اجزا و المان های نما طبق آن طراحی شود . در مواردی سبک های ترکیبی و سلیقه ای مد نظر می باشند ، مثلاً سبک روستیک مدرن که در آن ویژگی های ویلای روستیک مانند استفاده از متریال های طبیعی و خام با رویکرد های مدرن مثل استفاده از سطوح شیشه خور وسیع و خط های ساده و انتزاعی نیز ترکیب می شود .

فضاهای نیمه محصور و واسط اجزای غیر قابل تفکیک در طراحی نمای ویلا هستند . ارتباط با قسمتهایی از ویلا و استفاده از پتانسیل های طبیعی  وجود بالکن ، تراس و عرشه ویلا را اجتناب پذیر می نماید . طراحی فضاهای نیمه باز برای شما این امکان را ایجاد می کند تا از محیط اطراف ویلا و طبیعت اطراف آن لذت بیشتری ببرید.

7 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات