طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نکاتی درباره محوطه سازی در اقلیم سرد

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 21 فروردین 1400 در ساعت 16 : 28 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله از گروه معماری هیرادانا به بررسی نکاتی درباره محوطه سازی در اقلیم سرد می پردازیم .

در اقلیم سرد طراحی محوطه در طراحی ویلا ، با شرایطی مانند بارش برف شدید و سرمای شدید هوا همراه است و نیز با محدودیت هایی در طراحی نظیر چیدمان المان های مورد نظر و انتخاب متریال مناسب رو به رو می شویم .

البته این گونه شرایط نباید مانع ایجاد عملکردی درست و صحیح و مانع ایجاد محوطه هایی زیبا شود و باید با روش هایی مناسب  و صحیح ، طرحی پیاده سازی شود که در شرایط آب و هوایی نامناسب و برفی هم بتوان از فضای بیرون و زیبایی طبیعت  لذت کافی را برد .

در طراحی داخلی و طراحی محوطه می‌توان از سبک های ساده و مینیمالیستی که  نیازمند نگهداری کمتری دارند انتخاب کنید .

نکاتی در باره محوطه سازی در اقلیم سرد

در مرحله اول به هر حال این انتخاب باید اصولی و براساس استقامت و پایداری انجام شود و نیز تا حد امکان از لحاظ هزینه به صرفه باشد .

  • به کار بردن از گیاهان بومی

نسبت به اقلیم و شدت سرمای آن منطقه پوشش گیاهی هم وجود دارد و گیاهان می توانند با سرما سازگاری یابند و رشد کنند . 

از گیاهانی به کار ببرید که در سرما رشد کنند و شکوفا شوند تا بیننده نظاره‌ گر منظره ای  لذت بخش  و زیبا باشد  .

در هوای سرد برخی از گونه‌ها ، لذت می‌برند و در شرایط برفی در حال رشد هستند و رویشان زنده می باشند  .

نکاتی در باره محوطه سازی در اقلیم سرد

در انتخاب گل و گیاه دقت کنید تا سرما آسیبی به آنها نرساند . به همین دلیل شناخت و به کار بردن از گیاهانی که در منطقه با مدت زمان طولانی وجود داشته اند و همچنین سازگاری  با شرایط آب و هوایی یافته ‌اند ، با خطر کمتری روبرو خواهد بود . 

به عنوان مثال ، درختانی همچون کاج که همیشه سبز هستند و نیز برای فضاهایی که نیاز به پوششی با ارتفاع کمتری دارند بوته های همیشه سبز مناسب هستند .

محل قرار گرفتن درختان  و فضای سبز پیرامون آن ها در محوطه علاوه بر ایجاد زیبایی و لذت بخش کردن فضا در مقابل باد های سرد  حفاظت مناسب و خوبی  به حساب می آیند .

  • انتخاب طرح ارگانیک و ساده

برای طراحی ویلا در این اقلیم ، محوطه سازی ساده در بعضی از شرایط از بهترین نوع است به خصوص اینکه در سرزمین هایی با آب و هوای سرد که زمان حضور در فضای بیرونی کم و محدود است .

المان هایی نظیر جهت تابش آفتاب و وزش بادهای نامناسب و سرد خطوط اصلی طرح بندی مشخص در محوطه را مشخص می سازد . لزومی به طراحی خیلی پیچیده و با جزئیات زیاد در خصوص شرایطی که در بالا ذکر شد وجود ندارد .

  • استفاده از مصالح مناسب

در محوطه سازی از مصالحی بکار بگیرید که در مقابل یخبندان و سرما  مقاوم باشند و با تغییرات دمایی نیازهای عملکردی ، کیفیت و ظاهر شان  دچار مشکلات نشود .

برای مثال کاشی های سنگی و بتنی که برای پیاده روها استفاده می‌شوند و همچنین به منظور کف سازی ها و سکو ها مناسب هستند باید دارای سطحی با اصطکاک بالا باشند تا باعث سر خوردن اشخاص نشوند .

یکی از سنگ های مناسبی که می شود نام برد سنگ لوح است که در برابر آب و هوای سرد مقاوم می باشد و در طیف وسیعی از رنگ سبز یشمی تا رنگ زغالی به کار می روند .

 در مورد آلاچیق ها ، نیمکت ها و نرده ها به منظور زیبایی بیشتر است . از چوب نیز می توان برای بعضی از قسمت ها استفاده کرد مشروط بر اینکه آن بافت اصلاح شده با رزین های محافظت شده در برابر سرما و رطوبت پوشیده شده باشند .

نکاتی در باره محوطه سازی در اقلیم سرد

  • انتخاب رنگ های زنده و گرم

از آنجایی که در مناطق دارای آب و هوای سرد و کوهستانی و بارش برف و هوای مه آلود که فضای ابری را ایجاد می کند .  رنگ غالب اقلیم کوهستانی و سردسیر را تشکیل می دهد که سفید یا شیری رنگ است و اگر از رنگ های گرم و زنده استفاده نکنیم این عمل باعث بی رنگی و یکنواختی در طراحی رنگ ما می شود و در نهایت به خروجی کارما حالت کسل کننده می دهد . بنابراین باید از رنگ هایی که گرم و زنده هستند مانند رنگ هایی که تنالیته قرمز و قهوه‌ای یا نارنجی دارند که خود این رنگ ها باعث روشنی و گرمی در طراحی رنگ ما  می شود بکار ببرید زیرا از کسلی و یکنواختی رنگ ها کاسته و باعث ایجاد حس شادابی می ‌شود .

 از رنگ های گرم در مناطق سردسیر اغلب در کف سازی و نورپردازی به کار برده می ‌شود .

5 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات