طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نمای سبز ساختمان

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 12 آذر 1399 در ساعت 13 : 34 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نمای سبز نمایی است که بخشی یا تمام آن دارای پوشش گیاهی است. نماهای سبز گرمای کمتری را جذب و از دست می­دهند. گیاهان همچنین با تبخیر به خنک­تر نگه داشتن آب و هوای محله یا شهر کمک می­کنند. طراحی نما با استفاده از پوشش گیاهی عمودی در حال حاضر مورد توجه است. برای قرن ها از گیاهان رونده خاصی مانند پیچ گلیسین و مو و ... برای تزئین نمای ساختمان استفاده می­شده است. اخیراً در شهرهای بزرگتر از این پوشش گیاهی برای اهداف بیشتری استفاده می­شود، مانند جذب ریزگردها و کمک به خنک شدن شهر. مزیت آن این است که فضای کمتری را در یک منطقه شهری که قبلاً به شدت مورد استفاده قرار گرفته است اشغال می­کند. نباید فراموش کرد که یک گیاه رونده که بتواند در یک بازه چند ساله ساختمانی پنج طبقه را پوشش دهد، برای سالم ماندن ریشه­هایش به فضای کافی احتیاج دارد. گیاه به فضای زیادی در روی زمین احتیاج ندارد، اما فضای کمی در زیر زمین مورد نیاز است.

سه نوع پوشش گیاهی را می­توان درنظر گرفت:

نماهای سبز ساختمان

  1. گیاهان رونده، که با استفاده از پیچک، ساقه­های بهم بافته یا مکنده بالا می­روند.
  2. گیاهان رونده که نیاز به سازه­ای دارند که در جلوی دیواره قرار گرفته و روی آن می­توانند رشد کنند و بالاروند.
  3. گیاهان آویزان که از گلدان های روی سقف یا بالکن رشد می­کنند (این گیاهان به مراقبت بیشتری نیاز دارند: کود، آب و محافظت در برابر سرما).

بحث های زیادی پیرامون جوانب مثبت و منفی نمای سبز وجود دارد. اکنون که تأثیرات مثبت آنها در رابطه با نقش آنها در کاهش دمای شهر و جذب ریزگردها مشخص شده است (اگرچه این امر بسیار نسبی است)، اعتراضاتی هم  به این نما می­شود از جمله: بحث رطوبت، آسیب به ساختمان­ها و آزارهای ناشی از حشرات و آفات

گیاهان همیشه سبز می­توانند در واقع از ساختمان در برابر باران شدید محافظت کرده و دیوارهای ساختمان را خشک نگه دارند. با این حال، ساختمانهایی که به دلیل نقص در ساخت و ساز یا بازسازی ساختمان آسیب دیده اند، می­توانند در اثر پوشش گیاهی بیشتر آسیب ببینند، زیرا از تبخیر رطوبت جلوگیری می­کنند.

مسئله آسیب به ساختمان توسط ریشه گیاهان رونده اغلب مورد بحث قرار می­گیرد. این نکته در اینجا قابل ذکر است که فقط اگر نما از قبل دارای ملات ترک خورده باشد با ریشه گیاه مشکل خواهد داشت. بنابراین مهم است که یک ساختمان از نظر ترک مورد بازرسی قرار گیرد و قبل از کاشت هر گونه پوشش گیاهی این موارد در بازسازی و تعمیرات ساختمان لحاظ شود. با استفاده از گیاهان رونده، ساختمان همچنین باید سالانه مورد بازرسی قرار گیرد. و کلیه ریشه ها، ساقه­ها و سایر موارد  باید از پنجره ها، ناودانها و لبه ها دور شود تا از آسیب دیدن آن­ها جلوگیری شود.

خیلی از مردم از ورود عنکبوت و حشرات از طریق پوشش گیاهی در نما به خانه­های خود می­ترسند. اگر پنجره­ها و سایر قسمت­های باز از پوشش گیاهی پاک شوند، این امر می­تواند کاهش یابد. به طور کلی پرندگان به عنوان یک مزاحم شناخته نمی­شوند. واضح است که بسته به سن و نوع پوشش گیاهی مورد استفاده میزان جانوران در یک نمای سبز دو تا سه برابر بیشتر از نمای معمولی است.

نماهای سبز ساختمان

اجرای نمای ساختمان دیوارها را از تابش مستقیم خورشید محافظت می­کند. نما گرمای کمتری جذب می­کند و در شب گرمای کمتری از خود ساطع می­کند. این گیاهان همچنین بخار آب را از طریق تبخیرشان در هوا منتشر می­کنند، که همچنین باعث افزایش اثر خنک کنندگی در مناطق اطراف می­شود. به طور خلاصه، پوشش گیاهی عمودی تأثیر معتدل کنندگی در حداکثر دمای محیط دارد. گیاهان رونده همیشه سبز مانند پیچک نیز در پاییز و زمستان از نما در برابر سرد شدن محافظت می­کنند. تعدیل دما در زمستان و تابستان می­تواند به صرفه جویی در انرژی ناشی از گرمایش و سرمایش کمک کند. گیاهان رونده همچنین می­توانند برای آلاچیق بعنوان سایه استفاده شوند.

7 / 10
از 5 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات