طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نما مدرن و نحوه ایجاد خلاقیت در نما ساختمان

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 28 اسفند 1400 در ساعت 16 : 28 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نما را می توان قسمت مهمی از ساختمان دانست که باعث شناساندن و معرفی ساختمان در وهله ی اول به دیگر افراد می شود . در واقع هر رهگذر و عابری می تواند نمای یک ساختمان را ببیند به همین علت لازم است که به طراحی نمای ساختمان ها توجه زیادی شود . برای طراحی نما سبک های مختلف بسیاری وجود دارد و نکته ای که حائز اهمیت است این است که هر سبک نیز دارای ویژگی های مختلف زیادی است . همچنین با توجه به پیشرفت تکنولوژی و بیشتر شدن خلاقیت معماران در تمامی این سبک ها می توان کارهای فوق العاده ی زیادی انجام داد . از جمله سبک هایی که امروزه از محبوب ترین سبک ها در سرتاسر می باشد سبک مدرن را می توان نام برد . این سبک به دلیل ویژگی هایی که دارد دست معماران را برای طراحی بیشتر از دیگر سبک ها باز گذاشته است و به همین دلیل کارهای خلاقانه ی بیشتری را در این سبک می توان مشاهده نمود .

 نما-مدرن-4

خلاقیت در نمای مدرن :

  • استفاده از طراحی پانچ پلیت در نما

پانچ پلیت ها در واقع ورق های فولادی و پروفیل هایی هستند که دارای استفاده های مختلفی در صنایع گوناگون دارند . حال از جمله خلاقیت هایی که معماران سبک مدرن در طرح های خود توانسته اند ایجاد کنند استفاده از این عنصر در طراحی نمای ساختمان می باشد . به وسیله ی پانچ پلیت ها می توان باعث شد تا نوری ملایم و شکل دار وارد محیط شده و جلوه ای خاص به محیط داخلی ببخشد . نوری که از میان سوراخ های این پلیت ها وارد می شود شبیه نوری است که از میان شاخه های درختان به یک فضا می تابد و به همین دلیل می تواند حس خوشایندی برای افراد داشته باشد .

  • استفاده از متریال هایی مانند آجر

آجر از جمله متریال هایی است که هم دارای قدمت بسیاری بوده و هم آثار معماری فاخر زیادی در طول تاریخ با آن ساخته شده اند . از جمله ویژگی های این متریال این است که معماران سبک مدرن در طراحی نما توانسته اند از آن به طوری خلاقانه استفاده نموده به طوری که دیگر متریالی قدیمی و تکراری به شمار نیاید . از جمله کارهایی که می توان با این متریال انجام داد تا نمایی خاص داشته باشیم طرز چیدن آجرها در کنار یکدیگر است . آجرچینی سبک های مختلفی دارد و روز به روز با توجه به خلاقیت معماران سبک های بیشتری نیز پدید می آید . از جمله کارهای دیگری که معماران با این متریال انجام می دهند استفاده از آن و بافت و سوراخ های آن برای ایجاد سایه بان در تراس ها و پنجره ها و تاباندن نورهای خاص به داخل فضا می باشد . همچنین آن ها در بعضی از طرح ها این آجرها را از ساختمان به پیاده رو کشانده و باعص سیال تر شدن ساختمان شده اند .

  • رنگ آمیزی خاص ساختمان

در ابتدا در سبک مدرن فقط از رنگ های خنثی استفاده می شد اما با گذشت زمان و بسط دادن این سبک معماران توانستند از رنگ های دیگری نیز در نما استفاده کنند . البته همچنان ایجاد هارمونی در طراحی نما مدرن مطرح است و این نکته هرگز نباید نادیده گرفته شود . از جمله خلاقیت هایی که معماران انجام داده اند استفاده از رنگ های تند و تیزی در نما مدرن از جمله قرمز ، زرد ، آبی ، صورتی و ... در نمای ساختمان ها می باشد که باعث شاخص تر دیده شدن آن ها و بخشیدن یک حس جالب به جلوه ی بصری شهر می باشد . البته فقط به این گونه نیست که سیمان و بتنی بزنن و رنگی به آن بدهند بلکه بسیاری از معماران از ترکیب چند فکر خلاقانه توانسته اند این کار را انجام دهند . برای مثال در نمای یک ساختمان می توان از پانچ پلیت های رنگی استفاده نمود و با یک تیر دو نشان را زد .

 

  • استفاده از متریال چوب برای نما

چوب به طور کلی در سبک مدرن محبوبیت زیادی دارد و زیاد مورد استفاده قرار می یگرد . اما چیزی که آن را خلاقانه می کند این است که می توان از آن به شکل های مختلف بهره برد و دست طراح و معمار برای استفاده از آن باز است . بعضی از طراحان توانسته اند با همین متریال تکراری و عادی که مورد استفاده ی افراد زیادی قرار گرفته است طرح های خلاقانه ی زیادی را خلق نمایند و به اجرا در بیاورند .

  • استفاده از تکنولوژی در نما

یکی دیگر از نکاتی که در سبک مدرن امروزه بسیار قابل مشاهده است استفاده از تکنولوژی و یا صفحه های نمایش در طراحی نمای ساختمان های بسیار بزرگ است . برای مثال ساختمان هایی که دارای کاربری های خاص و یا بزرگ هستند مانند نمایشگاه و فروشگاه یک برند ماشین خاص ، می توان نمای آن را با تکنولوژی طوری طراحی نمود که عکس و یا ویدیوی ماشین های متخلف آن برند روی ساختمان بیافتد . حتی می توان به وسیله ی نور کاری کرد که نمای ساختمان ها بسیار خاص تر و با شکل و رنگ متفاوتی بنظر برسد .

  • و ...

 نما-مدرن-3

ویژگی های اصلی و پایه ی سبک مدرن در طراحی نما چیست ؟

هر سبک با توجه به تاریخ و اقلیم و دیگر ویژگی هایی که با توجه به آن پدید آمده است دارای ویژگی های مختلفی می باشد . سبک مدرن نیز با توجه به نیاز سریع به ساختمان و حذف پیچیدگی ها و جزییات غیر ضروری ساختمان ها پدید آمده است به همین دلیل روی سادگی تاکید بسیاری دارد . به همین دلیل از ویژگی های این سبک می توان به سادگی در کنار زیبایی ، استفاده از تعداد متریال و رنگ به صورت محدود ، عدم استفاده از تزیینات و عناصر بی استفاده ، استفاده از حجم های مکعبی و ... اشاره نمود .

چرا طراحی نما دارای اهمیت بسیاری می باشد ؟

همانطور که گفتیم نخستین چیزی که انسان از یک ساختمان می بیند نمای آن است . با توجه به چگونگی نما درمورد آن و ارزش و چگونگی داخل آن قضاوت می کند . به همین دلیل لازم است که به طراحی نما اهمیت داده شود تا هم به ارزش ساختمان افزوده شود و هم افراد بتوانند قضاوتی نسبتا درست درباره ی آن داشته باشند .

در طراحی نما به چه نکاتی بایدتوجه نشان داد ؟

در طراحی نما مانند طراحی هر چیز دیگری باید یکسری نکات را در نظر گرفت . در ابتدایی ترین قیمت باید بودجه ی کارفرما را مد نظر قرار داده و با توجه به اقلیم و آب و هوای منطقه ، فرهنگ شهر ، بافت محله ، جلوه ی بصری شهر ، قوانین شهرداری در ساخت و ساز ، سلیقه ی کارفرما و از همه مهمتر کاربری ساختمان را در نظر گرفت و با توجه این نکات نمای ساختمان را طراحی نمود . برای مثال نمی توان هیچگاه نمای یک ساختمان که در بندرعباس واقع می باشد را مانند نمای یک ساختمان که در شهر رشت می باشد طراحی نمود . همچنین هرگز نمای یک ساختمان با کاربری مسکونی نباید مانند نمای یک ساختمان با کاربری تجاری باشد . در غیر اینصورت ساختمان ها بی هویت خواهند شد و حتی اگر نمایی زیبا هم داشته باشند عملکرد درستی نخواهند داشت . پس باید تمامی این موارد را در طراحی نما دخیل نمود ، تاییده ی کارفرما و سپس تاییده ی شهرداری را گرفت و سپس نما را با توجه به بودجه ی کارفرما به اجرا درآورد .

 نما-مدرن-2

کلام آخر

شرکت معماری هیرادانا که دارای تجربه ی زیادی در زمینه ی طراحی نما در تمامی شهرهای ایران می باشد می تواندبا توجه به نیاز و کاربری ساختمان شما و شرایط محیطی و بودجه ی شما نمایی را طراحی کند که به تایید شهرداری رسیده و به راحتی و بسیار سریع آن را به اجرا در بیاورد . شما می توانید با مهندسین شرکت معماری یک ارتباط مفید برقرار کرده و پس از دریافت مشاوره در خصوص پروژه تان از کمک و خدمات آن ها بهره مند شوید . از طریق شماره 09125754921 و یا بخش واتساپ موجود در سایت با ما در تماس باشید .

9 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات