طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

نحوه نصب و اجرای نمای ساختمان

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 24 خرداد 1401 در ساعت 0 : 3 دقیقه | نظرات کاربران ( 1 )

در این مقاله از شرکت معماری هیرادانا به بررسی نما ی ساختمان می پردازیم . نمای ساختمان را می توان به نوعی معرف شخصیت بنا دانست . از این رو لازم است در طراحی و اجرای این بخش دقت زیادی صورت گیرد . طرح باشکوه و اجرای درخور می تواند این ذهنیت را در بیننده به وجود آورد که " این ساختمان یک بنای فاخر است ."

توجه به اجرای نما علاوه بر تاثیر در جلوه ظاهری بنا در کارکرد آن در بلند مدت نیز تاثیر گذار است . زیرا در صورت احمال در این امر ، متریال به کار گرفته شده در ساخت و اجرای نما به مرور زمان و در اثر مواجه شدن با گرما و سرمای هوا ، نور خورشید و باد و باران  لق شده و کم کم از ساختمان جدا می شوند . این اتفاق ، حادثه بسیار ناگواری خواهد بود که لازم است به طور جدی از وقوع آن پیشگیری شود .

نحوه-نصب-نما-1

طراحی و اجرای نما : 09125754921

به کارگیری سنگ در نمای ساختمان

امروزه استفاده از سنگ در نما بسیار رایج و متداول است و به کارگیری از متریال های دیگری از قبیل آجر ، سیمان و موارد دیگری ازاین دست ، خیلی مرسوم نیست . از سنگ ها می توان در طراحی انواع نما استفاده کرد . استفاده از سنگ تراورتن در طراحی نمای کلاسیک سبب خلق نمای لوکس و چشمگیر می شود . همچنین می توان از انواع سنگ های موجود در طراحی و اجرای نمای مدرن نیز بهره گیری نمود .

نکته مهمی که باید در اجرای نمای سنگی لحاظ گردد ، نحوه ثابت کردن سنگ ها بر روی ساختمان است . سه شیوه مختلف برای الصاق نما به بدنه ساختمان در دسترس می باشد که باید با توجه به مجموع شرایط هر بنا ، بهترین راه برای نصب و اجرای نما گزینش شود . اجرای تر ، اجرای خشک و اسکوپ نمودن سنگ ، سه شیوه اجرای نمای سنگی هستند که در ادامه تشریح می گردند .

نحوه-نصب-نما-2

اجرای نما با دوغاب

این شیوه اجرا که به نام اجرای تر نیز شناخته می شود ، کهن ترین روش اجرای نما است که به وسیله دوغاب انجام می شود . در این شیوه سنگ های مورد نظر به صورت منظم و در محل های مورد نظر ، بر روی یکدیگر سوار می شوند و سپس در فضای بین سنگ ها و بدنه ساختمان ، دوغاب پر می شود . این شیوه قدیمی مانع از جدا شدن سنگ ها در طی زمان نمی شود و همچنین در اجرای تر امکان بازسازی ساختمان در قسمت نما و تعویض قطعات نصب شده وجود ندارد .

اجرای نمای خشک

استفاده از این شیوه برای اجرای نمای برج های بلند مرتبه رواج پیدا نمود . در این روش ابتدا سطح بدنه ساختمان شاسی کشی شده و سنگ های مورد نظر با استفاده از گیره های مخصوص وارد شیارهای موجود بر روی شاسی ها می گردند . استفاده از این روش در اجرای نمای کلاسیک کارایی ندارد و این امر تنها ایراد وارد بر این نحوه اجرا در مقایسه با اجرای تر می باشد .

نحوه-نصب-نما-3

اجرای نما با استفاده از ایجاد شیار بر روی سنگ

بهترین شیوه ای که تا کنون برای اجرای نمای سنگی عنوان می گردد ، اسکوپ کردن سنگ نما با استفاده از شیار زنی است . در این شیوه با استفاده از دستگاه سنگ ، شیارهایی بر روی قسمت پشتی سنگ ها ایجاد می شود و سپس سیم آرماتور بندی داخل این فضای ایجاد شده قرار می گیرد . در نتیجه سطح ارتباطی بین سنگ و ملات یا دوغاب افزایش می یابد و اجرای موفق تری در زمینه الصاق سنگ به وجود می آید . به کارگیری این شیوه برای اجرا در طی گذر زمان ساختمان را از نیاز به بازسازی مصون می دارد . در نتیجه هزینه های نگهداری ساختمان نیز کاهش یافته و طول عمر نمای خلق شده افزایش خواهد یافت .

نکته مهمی که لازم است متولیان ساخت ساختمان بر آن تمرکز ویژه داشته باشند ، به کاگیری نیروهای ماهر برای اجرای نمای ساختمان است . چنانچه سنگ کار ساختمان از تجربه کافی در این امر برخوردار نباشد و به عبارتی مبتدی باشد ، قطعا کیفیت اجرای نما بسیار کاهش خواهد یافت و همچنین نمای ساختمان از ایمنی کافی برخوردار نخواهد بود . لذا می توان برای پرهیز از به وجود آمدن این گونه مسائل از تکنسین های شاغل در شرکت معماری جهت همکاری برای مرحله اجرای نما دعوت به عمل آورد .

8 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
سعادتی : خیلی جالب بو ممنون
0 0
نظر شما چیست ؟
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات