طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری موزه دفینه تهران

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 21 دی 1399 در ساعت 17 : 35 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 موزه دفینه تهران برنده جایزه انجمن معماری جهانی ساختمان موزه دفینه تهران نخستین بنای پیش ساخته در ایران می باشد که در طراحی نما آن از یک قطعه قالب ریزی شده استفاده شده است . این ساختمان زیبا دارای طراحی نمای  خاص و منحصر به فردی می باشد و ظاهر متفاوت آن توجه هر فردی را به خود جلب می نماید .

پنجره های  قرار گرفته شده در دور تا دور این بنا دارای فرمی شبیه به بیضی شکل میباشد و نور طبیعی در فضای داخلی از این طریق تامین می گردد .

 این بنا پیش از انقلاب اسلامی به  سفارش یک مالک خصوصی طراحی شد اما این ساختمان افتتاح نشد  و پس از انقلاب در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت .

ساختمان موزه دفینه در استان تهران ،میدان ونک بلوار  میرداماد قرار دارد و اثری زیبا از هنر شاگردان مستقیم و غیرمستقیم معمار معروف آمریکایی فرانک لوید رایت میباشد .

طراحی داخلی این ساختمان بر مبنا و اساس فلسفه اهمیت زندگی و همچنین احترام به طبیعت و هماهنگی با آن انجام شده است. در سال ۱۹۶۹ ساختمان موزه دفینه توسط کمال کمونه همراه با  نماینده بنیاد فرانک لوید رایت در ایران و به دستور ناصر کهنیم بنا شد .

ابتدا هدف از طراحی و ساخت این بنا طراحی یک سوپر مارکت بزرگ به نام ایران سوپر ، بود اما این ساختمان در سال ۱۹۸۰ تبدیل به موزه نگهداری دفینه های تاریخی و سکه و اسکناس ها شد.  در حقیقت این موزه نخستین موزه تخصصی و دائمی اسکناس و سکه در ایران بوده است و در تاریخ هفدهم تیرماه سال ۱۳۷۶ یعنی درسال گرد حضرت محمد اداره موزه های بنیاد مستضعفان انقلاب آن را افتتاح کرد اما بعدها به عنوان یک بانک و سرانجام به دلیل وجود مشکلاتی تعطیل شد و از لحاظ ساختاری تقویت گردید و این بنا مورد  بازسازی قرار گرفت .

در واقع پروژه طراحی داخلی این ساختمان، پروژه ای جهت ساخت موزه دفینه تهران و یا یک پروژه بازسازی و اجرا نمی باشد بلکه پروژه احیای آن می باشد به گونه ای که بتوان به آن زندگی در خور و شایسته ای که این بنای ارزشمند از آن محروم بوده به آن بازگرداند .

موزه دفینه تهران

 بر مبنای اعلام تیم تشکیل دهنده پروژه ساختمان دفینه تهران اصول معماری سبز ،توسعه  پایدار و معماری پایدار در طراحی توجه داشته است.

طراحان در طراحی این پروژه سعی داشته اند که از مواردی جهت جلوگیری از گسترش بیماری همراه با حضور و فعالیت دانش آموزان استفاده کنند این مباحث شامل مواردی همچون طرح جدید مبلمان، طراحی دستگیره و دهانه ها ،توجه به فاصله ی اجتماعی، نکاتی مربوط به توالت و سیستم های ضد عفونی کننده می باشد‌

این ساختمان حدود ۱۱ سال پس از انقلاب اسلامی ۸ سال موزه دفینه تاریخی و در سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۵ تبدیل به تماشاگه پول شد   و پس از آن این بنای زیبا  به بانک زیر مجموعه بنیاد مستضعفین اجاره داده شد .

  • تماشاگه پول

 در تماشاگه پول از ۷۵۰ قطعه اسکناس و ۱۴۰۰ سکه و تقریبا ۲۰۰ قطعه مالی به غیر از اسکناس و سکه در فضایی به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع به نمایش گذاشته شد اما سرانجام در سال ۱۳۸۵ آثار ارزشمند آن به پارک ارم انتقال داده شد.

بخش‌ های مختلف تشکیل دهنده این فضا در  عبارت است از:

 قسمت ماقبل پول

بخش‌های مربوط به تاریخ سکه

بخش‌های مرتبط با تاریخ اسکناس

در  طراحی دکوراسیون داخلی سالن اصلی در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۸ بخش جدیدی با موضوع سکه و اسکناس کشورهای مختلف که شامل نقشه ،پرچم، اطلاعات پولی و ورزشی و همچنین واحد پول کشورها داشت به این تماشاگه با اطلاع رسانی عمومی اضافه شد .

این بنا علاوه بر سالن های نمایش دارای دیگر قسمت های جانبی نیز می باشد  که می توان به بخش هایی همچون  بانک اطلاعات، نگارخانه ،کتابخانه تخصصی، دیگر نمایشگاه های متفرقه، قسمت کتاب فروشی و چای خانه اشاره کرد.

کارشناسان و معماران در مورد این ساختمان اظهار دارند که بنای موزه  به دلیل طراحی متفاوت و خاص و اجرای بتن یک تکه اثری ارزشمند می‌باشد و باید در فهرست آثار ملی ایران ثبت شود.

 

9 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات