طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری معبد آب اثر تادائو آندو

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 20 مهر 1399 در ساعت 11 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )
  • معبد آب

در قسمت شمال شرقی جزیره آواجی ، در بالای تپه ای مشرف به خلیج اواساکا معبد آب قرار دارد. در واقع این معبد بخش اصلی معبد هومپوکوجی می‌باشد که متعلق به فرقه شینگون است.

به این تصویر که فردی در برکه نیلوفر آبی فرو می رود دقت کنید . آندو به این روش راه حلی معمارانه پیدا کرد تا بهشت آیین بودایی رادراین دنیا متجسم سازد. او در ذهن خود تصوری داشت که آن گذر از حوضچه نیلوفر آبی و رسیدن به تالاری بزرگ بود .

این تصویر و نمادی بسیار عام  و انعطاف پذیر می باشد.

برکه نیلوفر آبی

تصور ما از بهشت تقریباً چنین مکانی است البته موضوع  اصلی طراحی داخلی این بود که این احساس را منتقل کند  و این فضای  فوق‌العاده را برای بیننده به تصویر بکشاند.

معبد آب در اصل  قسمت اصلی معبد هومپوکوجی است که به شاخه نیناجی از فرقه شینگون متعلق میباشد.

نیلوفر آبی در آیین بودایی، نماد دستیابی به نور شاکا در سانسکریت : ساکیامونی،  از اسامی بودا می باشد. این معبد نشان دهنده آرزوی آندو برای ساختن فضایی است که در پوششی از نیلوفر آبی همه موجودات زنده و بودا به خواب روند.

برکه نیلوفر آبی

تصویری پر از هیجان و زیبایی که آندو در جوانی دیده بود  برایش خاطره شده بود  تصویری که او در هند دیده بود. پرنده ای که بر سر میمون نشسته بود و میمونی که برگرده ی  اسبی سوار شده بود ، دنیایی که در آن همه ی موجودات زنده ، انسان ها و حیوانات و طبیعت در کنار هم زندگی می کنند مکانی که در آن مرگ و زندگی و عالم  دنیوی و معنوی شکل دهنده ی یک مجموعه ی کاملا هماهنگ و یکپارچه هستند.

ابتدا او یک حوض به شکل بیضی به قطر  ۱۳۰ فوت و قطر کوچک ۹۸ فوت در بالای تپه بنا کرد و بعد از آن برشی درمرکز حوضچه قرارداد ، سپس پلکانی به سمت پایین در آن طراحی کرد. لحظه ای که از پله ها پایین می رویم مانند این است که در ژرفای حوضچه فرو می رویم و بعد به تالار شنگرفی ( قرمز روشن ) می رسیم که این طور تصور می‌شود که گویی متعلق به جهان دیگری است .

شکل هندسی معبد

 طراحی داخلی مدرن این تالار اینگونه است که اتاق دایره ای  به قطر ۴۶ پا در داخل اتاق دیگری به  ابعاد ۵۷ در۵۷ فوت طراحی شده است.

 در بخش دکوراسیون داخلی اتاق دایره ای شکل  با حائلی مشبک و ستون های منظم دارای  مقطع مربعی شکل  به دو حریم بیرونی و درونی تقسیم شده است و خلق مجدد نوعی آرایش فضایی باستانی هماهنگ با آیین  فرقه شینگون محسوب  می شود .

داخلی تالار

توالی فرم ها به شکل های هندسی بیضی ، دایره ، مربع و شبکه ، باعث تمرکز بیشتر ما در هنگام نزدیک شدن به مقدس ترین مکان های معبد می گردد . 

حوضچه ای به شکل بیضی و تالار شنگرف در زیر آن ، به وسیله ی یک راه دسترسی بسیار زیبا و چرخنده( حالت طواف مانند) با یکدیگر مرتبط می شوند.

هنگام بالارفتن از تپه ی سرسبز و زیبا و مسیری پر از شن های سفید، به دیواری مستقیم خواهیم رسید،  این دیوار کاملا بارز و روشن  دریای آبی را از آسمان  جدا می کند و به شکل قابی زیبا برای لذت بردن از تماشای منظره های پیرامون می باشد.

مسیر معبد آب

 پس از گذشتن از این دیوار، دیوار دیگری با شیبی ملایم ما را عمیق تر وارد فضا می کند و مسیر پوشیده از شن سفید به سمت کنار دیوار های خمیده و راست قلمروی ارتباطی است بین جهان معنوی و دنیای زندگی روزمره و در زیر آسمان و میان دیوارهای زیبا تاثیر خوبی بر بیننده می گذارد.

از دیوار خمیده می ‌گذریم و پس از پیچیدن در گوشه آن یکدفعه  با حوضچه نیلوفر آبی رو به رو می شویم یعنی بعد از دریا و آسمان نوبت به حوضچه نیلوفر آبی می رسد و همین تماشای مکان های غیر مشابه ، احساس انتظاری در ما به واسطه دیدن این فضا ها ایجاد می شود تا پیوسته بر این فکر و اندیشه باشیم که دیگر با چه چیزهای شگفت انگیز جدیدی رو به رو خواهیم شد . با همین حس  انتظار می باشد که ناگهان در میانه حوضچه به کام آب فرو می رویم.

در  حقیقت معبد آب تلاشی است برای نمایش  زیبای زمانی و بیان مکانی از گذر زندگی عادی و روزمره  به سمت قلمرو معنویات .

طراحی داخلی ساختمان تالار به گونه ای است که زمانی که نور آفتاب  درحال غروب به سمت پنجره های غربی تالار زیرزمینی است ،  فضای شنگرفی ، قرمز روشن و درخشنده ای به خود می گیرد و در عین ایجاد فضایی زیبا و فوق العاده فضایی بسیار فراتر از زندگی دنیوی ما ایجاد می نماید.

طراحی داخل معبد آب

همچنین شما عزیزان میتوانید با رجوع به بخش مقالات سایت شرکت معماری هیرادانا مقالات بیشماری را در خصوص آثار و معماران بزرگ جهان و همچنین اصول طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی و بازسازی ساختمان را مشاهده و مطالعه نمایید .

 

 

 

7 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات