طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش دوم

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 5 خرداد 1400 در ساعت 11 : 29 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 در مقاله قبلی شرکت معماری هیرادانا  به معرفی برخی از ویژگی های سبک مدرن پرداختیم در ادامه این مقاله نیز به معرفی دیگر ویژگی های بارز این سبک و همچنین استفاده از معماری مدرن در ایران می پردازیم با ما همراه باشید ؛

۹- راحتی بشر در استفاده از انرژی های طبیعی:

استفاده از انرژی های طبیعی در این نوع طراحی  باعث تضمین سلامت بشر و عدم ایجاد آلودگی های نوری و دیگر موارد در این نوع طراحی می شود .

۱۰. متریال نوین

در طراحی داخلی مدرن از مصالح و متریال های استفاده می‌شود که شاید در گذشته استفاده از آنها به طوری دور از ذهن به نظر می آمد مانند استفاده از انواع خواص پلاستیک ،  سبد های سنگی یا دیگر مصالح .

در این بخش معرفی سازه های شاخص ساخته شده توسط معماری مدرن یا نوگرا در ایران پرداخته می‌شود.

  • باغ کتاب تهران نمادی از معماری مدرن

    معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش دوم

این مجموعه بزرگترین کتاب فروشی و فروشگاه کالای فرهنگی در خاورمیانه می باشد که توسط آقای مهندس سام تهرانچی طراحی و اجرا  شده است .

بام سبز ۲۲ هزار متر مربعی در این سازه و فضای مورد استفاده برای کتاب فروشی در زیر این بام باعث کاهش چشمگیری در مصرف انرژی شده اند .

ویژگی های گفته شده در مورد معماری مدرن که در بخش پیشین اشاره کردیم در این سازه به صورت حوزه دیده می شود به عنوان مثال در طراحی داخلی شیشه‌های بزرگ و سراسری در دیواره های کناری هم چنین استفاده از نور طبیعی درین شیشه ها که با زاویه طراحی شدند که باعث تابش بهینه به داخل مجموعه می شود بدین  صورت نور غیر مستقیم باعث اذیت شدن چشم استفاده‌ کنندگان نمی شوند که تمام این ویژگی‌ها در معماری مدرن که در بخش پیشین به آن اشاره کردیم مشهود است .

معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش دوم

ستون ها و تیر هایی که در بخش پیشین اشاره کردیم در این مجموعه به صورت اکسپوز یا در معرض نمایش گذاشته شده دیده می شود و شما می توانید موارد مذکور را در این مجموعه به صورت کاملا واضح ببینید .

  • پل طبیعت ، نمادی از معماری مدرن در ایران

    معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش دوم

این پل بزرگترین پل پیاده رو کشور است که بر فراز اتوبان مدرس قرار گرفته و بوستان آب و آتش و طالقانی را به هم وصل می کند  .

در این پل نمادهایی از معماری مدرن به چشم می خورد و می توان حجم بسیار زیادی از المان های ساده و بدون پوشش فولادی را در آن مشاهده کرد که  اغلب آنها شاخه‌های درخت و طبیعت را به یاد بیننده می آورد .

با توجه به اینکه نوع طراحی در این سازه طراحی مدرن است سازه ای که در حاشیه‌های این سازه قرار دارد در پل های سنتی دیده نمی شود نکته قابل توجه طراحی  نیمکت هایی است که روی آن از چند خط صاف طراحی مینیمالیستی و نوگرایی را بیشتر به چشم بیننده می رساند .

 در طراحی پل طبیعت بیشتر تلاش شده تا از دل طرح فضایی برای نشستن عابران یا کاربران ایجاد شود مانند سنگ هایی که مثل پله است یا نیمکت هایی که رهگذران و بازدیدکنندگان را دعوت به نشستن می کند .

معماری مدرن در ایران و ویژگی های آن بخش دوم

در این نوع معماری برخلاف سبک سنتی ایرانی به هیچ وجه از کاشی کاری یا مواردی که بیانگر طراحی سنتی است استفاده نشده و طرح رنگ و نوع متریالی که در کف پل طبیعت استفاده شده جوری چیدمان شده که ترکیب مصالح چوبی از سردی و خشکی سازه های فلزی و فولادی که در پل طبیعت استفاده شده اند کم کند .

به طور کلی از وظایف معمار و علم معماری این است که خواسته ها و نیازهای انسان را در حیطه این علم برآورده سازد و آنگونه که از تاریخ معماری پیداست پس از جنگ جهانی دوم ایجاد تغییرات بزرگ در زندگی و اطراف مردم به این دلیل بود که درد و رنج حاصل از جنگ و آوارگی را فراموش کنند و این امر باعث ایجاد سبکی جدید در معماری گردید .

 نیاز انسان در این دوره باعث تغییر اساسی در نوع معماری گردید و علم معماری به کمک این تغییرات آمد تا سبکی از معماری به نام سبک مدرن یا نوین که ناشی از این تغییر ها بود و موافق علایق انسانی به وجود آید  .

ایجاد سبک جدید در معماری که سبک معماری مدرن نامیده شد خود باعث زایش سبک های دیگری در دل این علم گردید که زیر شاخه های سبک معماری مدرن گردیدند با توجه به پویایی ذهن بشر و تراوش افکار هر کدام از دانشمندان علم معماری از دل این شاخه ها سبک ها و طرح های بسیار زیبایی را به جامعه و علم معماری تقدیم کردند .

هر کدام دانشمندان این رشته با توجه به ملیت و کشوری که در آن زندگی کردند و سبک‌های سنتی که پیش از گرویدن به این رشته در پیرامون خود می دیدند و همچنین با توجه به نیازهای جامعه در هر برهه‌ای از زمان اقدام به خلق آثاری کردند که در نوع خود بی نظیر بوده و این آثار در ذهن بشریت  و همچنین در تعریفاتی که از این اساتید می‌شود ماندگار خواهد بود مانند برج میلاد تهران یا برج آزادی یا باغ کتاب که هر کدام با  استفاده از اسلوب و روش‌های موجود در علم معماری زیبایی خاصی به شهر داده اند و نمادی از یک اقلیم یا منطقه شده اند .

 برای مطالعه ی سایر مقالات در خصوص طراحی ویلا مدرن ، طراحی داخلی منزل ،دکوراسیون لوکس و سایر مقالات مرتبط در حوزه ی معماری ،بازسازی و دکوراسیون به وبسایت رسمی گروه معماری هیرادانا مراجعه کنید .

6 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات