طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معماری داخلی بناهای ایرانی

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 10 دی 1398 در ساعت 9 : 58 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معماری ایرانی جز معماری های اصیل است که قدمتی دیرینه به قدمت تاریخ بشر دارد و جز سبک های معروف در سطح جهان شناخته میشود . ایران سرزمینی است که معماری و هنر در آن به اوج شکوفایی خود رسید و طی قرن ها توسعه و تکامل یافت . استفاده از مصالح باارزش ، طراحی بناها با حفظ اصول و هندسه های منظم و با قاعده ، حضور عناصر مذهبی و اقلیمی و باغ های ایرانی و ... همه از ویژگی ها و مشخصه های سبک معماری ایرانی هستند .  معماری ایرانی را میتوان از زوایای گوناگون مانند بازسازی منزل در شرکت معماری و طراحی داخلی  هیرادانا بررسی کرد . در این مقاله سعی داریم با تکنیک ها و روش های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی منازل ایرانی بیشتر آشنا شویم .

متریال های پر کاربرد در بناهای ایرانی

چوب : از عناصر مهم در بناهای ایرانی به شمار میرود . استفاده از چوب ابتدا برای تزئینات به کار برده میشد . کندن چوب و خراطی و منبت کاری بر روی در های ورودی ساختمان و اجرای سقف ها از گذشته جز هنر های معماران ایرانی بوده است . امروزه نیز برای طراحی مبلمان های فضاهای داخلی ساختمان از چوب استفاده های بسیاری میشود .

آجر : میتوان آجر را مهم ترین عنصر معماری در بناهای ایرانی نام برد . به دلیل بومی بودن این متریال و تطابق و هماهنگی با اقلیم گرم و خشک ایران استفاده از این متریال در بناهای ایرانی به وفور یافت میشود . آجر این قابلیت را دارد که هم در نمای بیرونی ساختمان حضوری چشم گیر داشته باشد و هم بوسیله آن دکوراسیون داخلی زیبا و جذابی را برای خانه ها ایجاد کرد .

گچ بری

معماری داخلی بناهای ایرانی

گچ بری در بناهای ایرانی از زمان ورود اسلام به ایران کاربرد بیشتری پیدا کرد . گچ بری برای سبک های دکوراسیون داخلی سنتی و کلاسیک باعث بوجود آمدن دکوراسیون لوکس و نقش های زیبایی در جداره ها ، دیوار ها و به خصوص سقف خانه ها شده است . گچ بری بغیر از استفاده در فضاهای مسکونی ، در فضاهای مذهبی ، مدارس و خیلی از کاربری های دیگر نقش اساسی را ایفا میکند .

کاشی کاری

استفاده از کاشی در بناهای ایرانی به دو صورت بوده است . اولین مورد استفاده از کاشی به صورت کامل که برای دکوراسیون دیوار ها و کف خانه ها استفاده میشده است و در فضاهایی مانند فضای نشیمن ، طراحی دکوراسیون آشپزخانه  ، سرویس بهداشتی و حمام ها ، حضوری فعال و چشم گیر داشته است . دومین مورد استفاده از کاشی شکسته که برای تزئین کردن و جلوه دادن به محیطها و خلق آثار هنری در فضاهای مسکونی استفاده میشده است . تنوع طرح ، نقش و رنگ کاشی ها باعث شده است که هنر کاشیکاری در بسیاری از بناهای ایرانی در فضاهای بیرونی و درونی ساختمان ، فضاهایی لوکس و دلنشین را به وجود آورد .

شیشه های رنگی

معماری داخلی بناهای ایرانی

شیشه های رنگی یکی از جذاب ترین ایده ها و طرح ها در معماری بناهای ایرانی به شمار میرود . در و پنجره های ارسی خانه های قدیمی و سنتی با استفاده از این شیشه های رنگی تزئین میشده اند و در طول روز با تابش نور خورشید بر روی این شیشه ها فضاهایی رنگی و شاد را در دکوراسیون داخلی منزل به وجود می آورد که هر فرد با حضور در این محیط ها احساس لذت و شادابی را کسب میکند و هم چنین بتوانند از فضا احساس آرامش را به دست آورد .

نقش مبلمان در معماری بناهای ایرانی

مبلمان در معماری ایرانی

فرش و گلیم : هنر فرش بافی و گلیم جز هنرهای سنتی و کهن ایرانیان است که رابطه نزدیکی با معماری داخلی بناهای ایرانی دارد . فرش جز عناصری است که در هر سبکی از مدرن گرفته تا کلاسیک کاربرد دارد و بوسله ی آن میتوان فضاهایی مطبوع و ممتاز را ایجاد کرد . هنر فرش بافی ایرانی به قدری وسیع است که میتوان انواع و اقسام طرح ها ، نقش ها و رنگ ها را در تنوع فرش های ایرانی مشاهده کرد که به همین علت میتوان مطابق با هر سلیقه ای از فرش در دکوراسیون داخلی منازل استفاده کرد .  گلیم نیز به عنوان عنصری تزئینی نقشی جالب در بناهای ایرانی دارد .

اشیا سنتی : عناصر معماری و اشیا سنتی ایرانی بسیار متنوع و پر کاربرد است و میتوان در طراحی دکوراسیون داخلی از آن ها استفاده های گوناگونی کرد و فضاهای داخلی را بوسیله ی آنها تزئین کرد و آراست .

10 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات