طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

معرفی معروفترین معماران معاصر ایران بخش اول

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 4 ارديبهشت 1400 در ساعت 12 : 45 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله از گروه معماری هیرادانا به معرفی معروف ترین معماران معاصر ایران می پردازیم .

از هوشنگ سیحون تا حسین امانت معماران به نام ایران

در سالروز تولد شیخ بهایی ، انجمن مفاخر معماری ایران مراسمی را در روز سوم اردیبهشت بر پا کرد و قرار بر این شد که این روز به نام روز معماری نامگذاری گردد .

این مراسم در سال بعد نیز تکرار شد و در سال۱۳۸۵ که سیدهادی میرمیران در تاریخ ۲۹ فروردین که چشم از جهان فرو بست و از پیشنهاد دهندگان این مراسم بود ، متولیان این امر تصمیم گرفتند تا این مراسم هرساله در سوم اردیبهشت تکرار شود .

 در سال ۲۰۰۹ نیز از سوی سازمان جهانی یونسکو این تاریخ  به نام سال بزرگداشت شیخ بهایی نام نهاده شد ، و در نتیجه از سال ۱۳۸۸ به بعد روز سوم اردیبهشت به طور رسمی روز معماری در ایران پذیرفته شده است .

 تقویم اصلی ایران این روز را به نام روز معماری به ثبت رسانده ، هر سال این مراسم و همایش هایی در رابطه با معماری یا بزرگداشت معمار آن در مجامع هنری و علمی ایران و همچنین مجامع فرهنگی برگزار می شود .

قدمت هنر معماری بر کسی پوشیده نیست و در ایران مانند سایر هنرهای ایرانی  متاثر از فرهنگ اسلامی شده اند .

 کشور ایران دارای معماران خلاق هنرمندانی برجسته در رشته معماری است که امضای خاص آنها در معماری خودشان مشهود است و حتی در آن سوی مرزها هم توانستند شهرت خود را گسترش دهند .

 بسیاری از آنها در خارج از مرزها نیز طرح هایی جذاب را اجرا کردند و در پی آن موفقیت های چشمگیری نیز به دست آورده اند ، مانند مهندس هوشنگ سیحون و داریوش بوربور یا بهرام شیردل و سرکار خانم لیلا عراقیان که معماری جوان و خوش ذوق است.

به گرامی داشت روز معمار در این مطلب بنا را بر آن گذاشتیم  تا با چند نفر از معروف ترین معماران ایرانی معاصر که طراحی داخلی و معماری فوق العاده ای را از خود بر جای گذاشته اند را ارائه دهیم. با ما همراه باشید؛

• هوشنگ سیحون مرد بناهای ماندگار

معرفی معروفترین معماران معاصر ایران بخش اول

وی در روز سی و یکم مرداد سال ۱۲۹۹ در تهران به دنیا آمد با اینکه خانواده اش اهل موسیقی بودند ولی او  در صدد این بود که تحصیلاتش را در رشته معماری ادامه دهد .

هوشنگ سیحون پس از اخذ مدرک معماری از دانشکده معماری هنرهای زیبای دانشگاه تهران برای ادامه تحصیل و پیشرفت به پاریس رفت .

مشهور بودن مهندس سیحون به مرد بناهای ماندگار ایران به این دلیل است که او بنای مفاخر ایران را طراحی نموده است .

وی در کارنامه کاری خود طراحی آرامگاه نادر شاه افشار درمشهد ، طراحی آرامگاه ابوعلی سینا در همدان ، طراحی آرامگاه کمال الملک نقاش معروف وشعر پرآوازه خیام در نیشابور، بازسازی و طراحی آرامگاه فردوسی شاعر بزرگ پارسی زبانان در استان خراسان رضوی  شهر توس ، ساخت و طراحی آرامگاه کلنل محمدتقی خان پسیان و همچنین احداث ساختمان قدیمی بانک سپه در میدان توپخانه تهران را دارد .

معرفی معروفترین معماران معاصر ایران بخش اول

هوشنگ سیحون افزون بر معماری به نقاشی از روستاها و مناظر طبیعی نیز علاقه خاصی داشت و در مدت زندگی نمایشگاه های بیشماری در ایران و خارج از ایران برپا کرد .

 در سال ۲۰۱۲ به عنوان یکی از چهره‌های بزرگ فرهنگ و ادب ایران موفق به کسب جایزه بیتا شد . هوشنگ سیحون در پنجم خرداد ۱۳۹۳ در شهر ونکوور کشور کانادا چشم از جهان فرو بست .

لازم به ذکر است  به دلیل طراحی بناهای یادبود مفاخر ایرانی او به مرد بناهای ماندگار معروف است .

•        داریوش بوربور پدر شهرسازی نوین

معرفی معروفترین معماران معاصر ایران بخش اول

وی متولد شهر تهران و در تاریخ هفتم اردیبهشت ۱۳۱۳ به دنیا آمده است .

بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی در ایران به منظور ادامه تحصیل به انگلیس رفت و سپس دیپلم خود را از کالج کمبریج ونیز مدرک  کارشناسی در رشته معماری و کارشناسی ارشد شهرسازی را از دانشگاه لیورپول و دکترای معماری را از دانشگاه ژنو دریافت کرد .

داریوش بوربور پدر شهرسازی نوین ایران است .

 وی در سال ۱۳۴۵ شورای عالی شهرسازی ایران را پایه گذاری نمود و تاکنون طرح های جامع شهری از قبیل طرح جامع سراسری کرانه دریای خزر ، منطقه آبادان خرمشهر و منطقه نوشهر چالوس را ارائه کرده است .

از درخشان ترین آثار او طرح نوسازی پیرامون حرم مطهر امام رضا و طرح بازار رضای مشهد است .

کسب جایزه بین المللی مرکوری طلایی ایتالیا در سال ۱۳۵۴ خورشیدی و قرار گرفتن در لیست ۵۰ نفره معماران  برجسته جهان از جمله جوایز کسب شده توسط داریوش بوربور است .

شما می توانید مقالات دیگری را در زمینه ی طراحی داخلی کلاسیک ، طراحی داخلی منزل و دکوراسیون اداری و سایر مقالات مرتبط مطالعه کنید .

 

 

9 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات