طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

متروپل و علت ریزش ساختمان آن

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 28 خرداد 1401 در ساعت 9 : 46 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

متاسفانه مدتی است که همه ما اخبار مرتبط با فروریختن ساختمان متروپل آبادان را شنیده ایم . در ساعت ۱۲:۴۰ روز دوشنبه دوم خرداد ماه سال ۱۴۰۱ بخش‌ هایی از برج دوقلوی متروپل که در دست ساخت بود دچار ریزش شد و متاسفانه شاهد مصدوم شدن و جان باختن تعداد زیادی از هموطنان خود در این حادثه تلخ بودیم .

متروپل-1

در این مقاله از شرکت معماری ما قصد داریم به بررسی دقیق علت این حادثه غم انگیز بپردازیم ؛

  • مشخصات ساختمان متروپل آبادان

این ساختمان حدود ۴۵ هزار متر مربع زیربنا دارد که با تخلف ساخته شده است در واقع ابتدا قرار بود ساختمان متروپل آبادان در ۶ طبقه ساخته شود . اما در دو مرحله تعداد واحد ها و طبقات این ساختمان بدون انجام محاسبات دقیق و اصولی به ۱۰ طبقه افزایش پیدا کرد که این موضوع یکی از دلایل اصلی فروریختن این ساختمان می باشد .

این بنا دارای ۳ بر با متراژ بالا بر خیابان های اصلی آبادان یعنی بر ۵۰ متری بر خیابان امیری ( این بخش از ساختمان فرو ریخته است ) ، ۲۷ متری در خیابان سعدی و ۱۰۰ متری در فرعی ۱۳ دارد و توسط پل شیشه ای در طبقه سوم و ششم به ساختمان مترو پل ۱ متصل می شود .

بر اساس اطلاعات نوشته شده در سایت هلدینگ عبدالباقی این ساختمان دارای بخش های مختلفی از جمله صد ها واحد اداری و تجاری ، مطب پزشک ، پارکینگ طبقاتی ، روف گاردن ، کافی شاپ ، رستوران مراکشی ، فود کورت دوبلکس ، خانه کودک ، باشگاه ، هایپر مارکت ، کارواش ، سینما و …. مي باشد .

این برج های دوقلو دارای دو ساختمان متروپل یک و متروپل دو می باشد که بهم متصل می باشند .

بر اساس متون سایت این شرکت ، این سازه بتنی ضد زلزله دارای شمع های ۲۷ متری ، اجرای دهانه های ۱۶ متری کنار هم به طول ۹۰ متر بدون ستون برای اولین بار در خوزستان و اجرای سقف وافل برای اولین بار در این ابعاد و اندازه در این شهر است . همچنین طراحی نمای آن با ترکیب آجر ، سنگ و شیشه انجام شده است و نور پردازی زیبا و جذابی در آن طراحی و اجرا شده است .

متروپل-2

  • علت ریزش ساختمان مترو پل چه بود ؟

طبق نظر پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی به طور کلی سه دلیل اصلی فروریختن ساختمان مترو پل عدم توجه و رعایت اصول سیستم های مهندسی در طراحی دکوراسیون و اجرای پروژه ، بی توجهی به هشدار های مهندسان ناظر و بی توجهی شهرداری آبادان به هشدار ها و ساخت و ساز غیر اصولی و عدم بازسازی ساختمان می باشد .

  • گزارش ناظر ساختمان متروپل

طبق گزارش ناظر ساختمان متروپل آبادان این بنا طبق اصول و قواعد اجرا نشده است و پیش از این حادثه نیز پیش بینی شده بود که این ساختمان استحکام و پایداری لازم را ندارد و در معرض آسیب جدی می باشد اما بی توجهی به این هشدار ها منجر به فاجعه ای دیگر در ساخت و ساز و معماری شد .

طبق گزارش مهندس ناظر این ساختمان در برخی نقاط سازه مشکلات جدی به وجود آمده است که به شرح زیر می باشد :

خیز زیاد و بیش از حد مجاز در تیرهای مرتبط با رمپ پارکینگ که این امر باعث ایجاد پیچش در سقف های وافل و همچنین باعث ایجاد ترک های خمشی در تیر ها و پیچش در سقف شده است .

متروپل-3

ایجاد ترک در دیواره های اطراف رمپ ها که با توجه به شکل این ترک ها دلیل آن همان خیز زیاد و بیش از حد تیرهای زیرین دیوار ها است .

با توجه به افزایش تعداد طبقات در برخی از ستون ها کمانش ایجاد شده است و احتمال اینکه در آینده دیگر ستون ها نیز دچار این مشکل شوند بسیار زیاد است .

  • افزایش غیر اصولی تعداد طبقات ساختمان

همانطور که در ابتدایی مقاله نیز به آن اشاره کردیم این بنا ابتدا قرار بود در ۶ طبقه ساخته شود . اما طی دو مرحله تعداد واحدهای اداری و تجاری و همچنین تعداد طبقات این ساختمان تا ده طبقه افزایش پیدا کرد که این امر جدا از اینکه با توجه به خاک و شرایط منطقه و … غیر قانونی است ، باید با مقاوم سازی و انجام محاسبات دقیق اجرا می‌ شد که متاسفانه بدون توجه به این موارد تعداد طبقات این ساختمان به ۱۰ طبقه افزایش پیدا کرد و این امر باعث افزایش بارهای وارده به سازه ساختمان می شود که در نتیجه باعث فرو ریختن این بنا می گردد .

  • علت فروریختن ساختمان متروپل

طبق نظر کارشناسان سازه ساختمان متروپل سازه های فولادی با کف و دال بتنی می باشد .

طبق مشاهدات جوشکاری در این سازه بسیار ضعیف انجام شده است و تنها در حد خال جوش می باشد و صفحات اتصال با خط جوش های خیلی ضعیفی به اسکلت وصل شده اند که یکی از دلایل تخریب بنا به دلیل شکست همین اتصالات می باشد . در واقع با شکست یک اتصال بار ساختمان به سایر اتصالات انتقال پیدا می کند .

از دیگر عوامل تاثیر گذار در ریزش این ساختمان می توان به عیار دال های بتنی ، عدم مقاوم سازی و کاهش تعداد ستون ها و عدم توجه به مقررات مهندسی و نبود سواد و تجربه کافی در زمینه معماری و اصول و قواعد مهندسی اشاره کرد .

متروپل-4

  • اجرای سقف وافل در متروپل

در اجرای ساختمان متروپل آبادان برای اولین بار در این ابعاد در این شهر سقف وافل اجرا شده است که متاسفانه به طور کلی بدون ضابطه استفاده می شود .

  • سقف وافل چیست ؟

این سقف سقفی بتنی می باشد که دارای ظاهری شکیل است و به دلیل مزایای اقتصادی و فنی و ... که دارد مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است برای اجرای سقف وافل از قالب های وافل استفاده می کنند که باعث کاهش وزن مرده ساز می‌ گردد و نمای زیبایی در سقف ایجاد می کند .

به طور کلی از این سقف جهت کاهش بار مرده بر روی سازه استفاده می کنند و در سازه هایی که دارای دهانه های بلندی هستند این نوع سقف بسیار کاربردی می باشد با توجه به کاربرد ، سقف های وافل به دو دسته سقف یک طرفه و دو طرفه تقسیم بندی می شوند .

سقف های وافل یک طرفه اغلب در دهانه های کوتاه مورد استفاده قرار می‌ گیرد ، اما سقف وافل دو طرفه برای دهانه های بلند مورد استفاده قرار می گیرد و در اجرای این نوع سقف تیرچه عمود بر هم گذاشته می شود .

  • مزایای اجرای سقف وافل

این سقف اگر درست و اصولی طراحی و اجرا شود دارای مزایای بسیاری می باشد . از مهمترین مزایای سقف وافل می توان به ایجاد ظاهری زیبا در سقف ، نیاز به حجم بتن و فولاد کمتر در مقایسه با دیگر سبک های سقف ، قابل اجرا در دهانه های بزرگ و کوچک ، سرعت بالا در اجرای سقف ، مقاومت و ماندگاری بالا ، استفاده مجدد از قالب ها و …. اشاره کرد .

متروپل-5

شرکت معماری هیرادانا فعال در زمینه طراحی دکوراسیون ، طراحی نما ، بازسازی ساختمان و بازسازی منزل و تمامی جنبه های مرتبط با ساختمان توانایی ساخت ، طراحی و بازسازی ساختمان و بازسازی نمای کارفرمایان عزیز خود را به صوت کاملا اصولی و تضمینی بر عهده دارد تا از خطرات احتمالی که شما و عزیزانتان را تهدید میکند دور بمانید . جهت مشاهده نمونه کارها به بخش پروژه ها در سایت به آدرس www.hiradana.com   مراجعه کنید و جهت مشاوره حضوری ، آنلاین و بازدید از پروژه خود از طریق شماره 09125754921 با هیرادانا در ارتباط باشید .

7 / 10
از 7 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات