طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی کافه اسپریس و تغییر کاربری آن

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 15 دی 1399 در ساعت 12 : 38 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

این کافه در واقع  فضای کوچکی می باشد  که دارای ۲۸ متر مساحت می باشد و طراحی آن توسط هومن بالازاده در سال ۱۳۹۱ آغاز گردید . این کافه زیبا  در خیابان نجات الهی و در کناره فروشگاه های صنایع دستی واقع است . این بنا در سال ۹۳ افتتاح شد و به عنوان یکی از پاتوق های دنج و دلنشین در این منطقه شناخته شد .

  چیزی نگذشت که این کافه به دلیل طراحی داخلی مدرن جذاب و خیره کننده اش در همان سال در مجله معماری و ساختمان معرفی گردید پس از آن کافه اسپریس خیابان ویلا توانست برنده جوایزی از جمله : در سال ۲۰۱۵ برنده جایزه  آرکی تایزر نیویورک  در زمینه پروژه های داخلی و  در سال ۲۰۱۶ در بخش پروژه های بازسازی شده مسابقات آسیا نیز انتخاب گردید در همان سال برنده جایزه پروژه منتخب وینر برگ نیز شد .

کافه اسپریس

 این کافه از معدود کافه هایی میباشد که توانسته بدون ایجاد هیچ تضادی با فروشگاه‌های اطراف خود که اکثرا فروشگاه های صنایع دستی می باشند ، بدرخشد .

  • طراحی کافه اسپریس

در طراحی نما در بافت سردر از آجر استفاده شده است که همخوانی کامل  با این منطقه و همچنین رنگ های شاخص صنایع دستی  دارد یکی از نکات مهم در طراحی دکوراسیون مغازه ایجاد تنوع بصری در فرم می باشد در حقیقت در یک کافه کوچک با انتخاب این کانسپت ،درک و حس و حال حاضرین در ارتباط با طراحی فرم این پروژه نکته مهمی محسوب می شود که با  پس و پیش نشاندن و تغییر ترکیب رنگ  آجر ها ایجاد شده است .

 

 با توجه به در اختیار داشتن فضای کوچک در این پروژه آجرها به ابعاد  کوچکتر یعنی  به اندازه ۵*  ۵ * ۵ سانتی متری تقسیم شده و یک طرف آنها را به رنگ آبی فیروزه ای درآوردند.  تمام این آجر ها با لایه بهداشتی ضد باکتری پوشانده شده اند و جداره فیروزه ای رنگ آجرها رو به جنوب قرار گرفته شده اند و با هندسه ای  یک پارچه از پیاده رو شروع و به داخل کافه ادامه می یابد .

  • تغییر کاربری

 تراژدی از آنجایی آغاز می شود کافه دیگر به خاطره ها می پیوندد و این کافه دنج و دوست داشتنی کاربری متفاوتی پیدا می کند و با وجود تمام موفقیت هایی که در زمینه معماری و طراحی داخلی کسب کرده بود فضایی متفاوت از تعریف اولیه خود تغییر یافت. البته شاید از نگاه برخی از افراد تغییر کاربری موضوع چندان مهمی به نظر نیاید زیرا امروزه بسیاری از فضاها و ساختمان ها تغییر کاربری داده اند و دیگر این موضوع یک مسئله عادی در میان مردم می باشد اما باید گفت که تغییر کاربری این کافه دارای چند جنبه متفاوت می باشد.

کافه اسپریس

بدیهی است که کافه اسپریس طبق اصول و مبنای  شرایط منطقه و نوع کاربری و چنین استانداردهای طراحی و اجرا شد و توانست موفقیت های زیادی را کسب کند و مطمئنا تغییر کاربری چنین فضای ارزنده‌ ای و تبدیل آن به یک فروشگاه قطعاً در تضاد با تعریف اولیه معماری ان می باشد.

 این بنا پیش از عملیات بازسازی ساختمان ، بنا یک سقف کوتاه  و دارای  یک و نیم طبقه کوتاه  بود اما بعد نیم طبقه آن تخریب شد تا ارتفاع آن از سطح همکف بلندتر شود .

  •  نورپردازی

 نورپردازی این پروژه توسط چراغ های به کار گرفته شده در شکاف ها و در میان فاصله آجرها اجرا شده است که از معماری سنتی ایرانی به زبان مدرن الهام گرفته شده و طراحی گردیده است و به دلیل وجود بافت آجری پوشش فضا امکان نورپردازی به این صورت ایجاد شده است که توانسته جلوه ای خاص و متفاوت به فضا ببخشد .

کافه اسپریس

 در نورپردازی ترکیبی از لامپ و پلکسی گلاس در نظر گرفته شده است تا در آینده نصب و تغییر مکان آن ها به راحتی و به صورت دستی انجام گیرد .

  • مواد و مصالح

 یکی از مواد و مصالح که در طراحی دکوراسیون داخلی این کافه مورد استفاده قرار گرفته است چوب تیره رنگ می باشد که در کفپوش، مبلمان و همچنین پوشش دیوار پشت آشپزخانه می توان آن را مشاهده کرد .

8 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات