طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی نما و نحوه تناسب متریال آن با منطقه مورد نظر

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 27 دی 1400 در ساعت 12 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

یکی از مهمترین بخش های هر بنا و سازه ای نمای آن می باشد ، نمای یک بنا تاثیر چشمگیری در برداشت افراد از سطح کیفی بنا دارد . در واقع اولین و اصلی ترین مسئله ای که در هنگام ورود به یک بنا توجه افراد را جلب می کند ، نوع طراحی نمای آن است .

نمای خارجی یک بنا بیان کننده هویت آن است و باید تمام جزئیات ، متریال و نوع طراحی متناسب و با دقت طراحی و اجرا شود . یک مهندس معمار با توجه به سلیقه شخصی افراد ، شرایط اقلیمی و جغرافیایی و بافت منطقه طرح های مختلف را ارائه می دهد .

همانطور اشاره کردیم طراحی نما یکی از مهم ترین بخش های هر پروژه‌ ای می‌ باشد . بنابراین باید طبق اصول و قواعد و توسط افراد با تجربه و حرفه ای در این زمینه طراحی و اجرا گردد . به همین دلیل شرکت دکوراسیون هیرادانا کادری مجرب و حرفه ای در زمینه طراحی و اجرای نمای ساختمان در نظر گرفته است تا به این ترتیب بتواند بهترین طرح ها مطابق با سبک و سلیقه شخصی شما عزیزان طراحی و اجرا نماید و از صفر تا صد طراحی و اجرا کنار شما عزیزان باشد .

انتخاب متریال مناسب برای طراحی نمای ساختمان با توجه به عوامل مختلفی انجام می‌ شود . یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب متریال نمای ساختمان ، اقلیم و شرایط جغرافیایی منطقه ای می باشد که ساختمان در آن قرار دارد ، در انتخاب متریال باید تمام شرایط جغرافیایی و اقلیمی بررسی شود . به عنوان مثال باید دمای هوا در سردترین روز سال و گرمترین روز سال ، نوع آب و هوا و ... مورد بررسی قرار گیرد . برای مثالجهت مناطق کوهستانی و سرد ، سنگ گرانیت و یا چوب در نما مناسب نیست چون در اثر سرما ممکن است سنگ از نما جدا شود و یا چوب دچار تغییر شکل شود . 

طراحی نما و نحوه تناسب متریال آن با منطقه مورد نظر

همانطور که میدانید کشور ایران از لحاظ شرایط آب و هوایی و اقلیمی به چهار دسته یعنی اقلیم معتدل و مرطوب ( سواحل جنوبی دریای خزر ) ، اقلیم گرم و خشک ( فلات مرکزی ) ، اقلیم سرد و کوهستانی کوهستان های غربی ) ، اقلیم گرم و مرطوب ( سواحل جنوبی ) تقسیم بندی شده است که در ادامه به شرایط آب و هوایی و مصالح مناسب و پرکاربرد در هر یک از این اقلیم ها اشاره خواهیم کرد .

  • اقلیم گرم و خشک

اقلیم گرم و خشک بخش وسیعی از کشور ایران را در بر گرفته است و به دو دسته نیمه بیابانی و بیابانی تقسیم‌ بندی می‌ شود ، در این اقلیم اختلاف دمای بین شب و روز زیاد است و مهمترین ویژگی این اقلیم هوای بسیار خشک و تابش نور بالا می باشد ؛ در اقلیم گرم و خشک زمستان های سرد و تابستان‌ های گرم و خشک باعث شده است تا متریال و مصالحی که دارای ظرفیت حرارتی بالایی هستند ، برای طراحی نمای ساختمان های این اقلیم مورد استفاده قرار گیرد .

در اقلیم گرم و خشک مصالح آجر ، سنگ و چوب و ... استفاده می شود اما آجر پرکاربردترین متریال در طراحی نما در اقلیم گرم و خشک است .

برای جلوگیری از جذب نور آفتاب توسط بدنه ساختمان پیشنهاد می شود که هنگام انتخاب متریال از رنگ های تیره استفاده نکنید و مصالحی که رنگ روشن تری دارند را جایگزین آن کنید .

  • اقلیم گرم و مرطوب

این اقلیم شامل سواحل جنوبی ایران می شود . از مهم‌ ترین ویژگی‌ های این اقلیم می‌ توان به رطوبت بالا در تمامی فصول سال و اختلاف درجه حرارت کم در شب و روز اشاره کرد . شدت تابش آفتاب در این مناطق زیاد است و تابستان‌ های گرم و مرطوب و زمستان‌ های معتدلی دارد .

یکی از متریال و مصالح مناسب برای این اقلیم چوب است . به دلیل میزان ظرفیت حرارتی چوب باعث میشود تا حرارت به کندی انتقال پیدا کند . در این مناطق پوشش گیاهی و درختان بسیار کم می باشد و اغلب از چوب تنها برای پنجره درب ها استفاده می شود . برای طراحی نما در این مناطق می توانید از سنگ مثل سنگ تراورتن استفاده کنید .

  • اقلیم معتدل و مرطوب

این اقلیم شامل اطراف سواحل دریای خزر می شود که دارای آب و هوای معتدل ، رطوبت بالا ، بارندگی زیاد است و با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیمی مناطق مصالحی که دارای ظرفیت حرارتی هستند ، برای این مناطق مناسب می باشند . به دلیل آنکه نوسانات دما روزانه در اقلیم معتدل و مرطوب کم است و دیگر نیازی به ذخیره حرارت در داخل بنا نمی باشد و برای طراحی نما بهتر است از مصالح سنگین و ضخیم که باعث کاهش کوران و تهویه هوا می گردد استفاده نکنید . یکی از پرکاربردترین مصالح در این مناطق چوب می باشد .

علاوه بر چوب ، سنگ نیز یکی از گزینه‌ های مناسب برای طراحی نما و بازسازی ساختمان در این اقلیم می باشد . البته به این شرط که در مقابل رطوبت بالا این اقلیم تغییراتی در رنگ و ظاهر آن ایجاد نشود .

طراحی نما و نحوه تناسب متریال آن با منطقه مورد نظر

  • اقلیم سرد و کوهستانی

اقلیم سرد و کوهستانی شامل کوهستان های غربی که در رشته کوه های فلات مرکزی و رشته کوه زاگرس قرار دارند می شود .

از شرایط آب و هوایی این مناطق می توان به تابستان های معتدل و زمستان‌ های بسیار سرد و طولانی اشاره کرد . در این اقلیم اختلاف دمای میان شب و روز بالا است و میزان بارش در این مناطق بسیار زیاد می باشد . بنابراین پیشنهاد می ‌شود در این مناطق از متریال و مصالحی برای طراحی نمای ساختمان استفاده کنید ، که دارای مقاومت حرارتی بالا و عایق حرارتی باشد تا به این ترتیب حرارت داخل بنا حفظ شود و سرمای بیرون به داخل ساختمان نفوذ نکند .

علاوه بر آن بهتر است از متریال و مصالح استفاده کنید که دارای رنگ های تیره و گرم باشد تا به این ترتیب بتوان از حرارت تابشی آفتاب بهره گرفت و فضای داخلی ساختمان گرم شود . یکی از پرکاربردترین و بهترین گزینه ها برای طراحی نما در این اقلیم سنگ های ساختمانی می باشد . در میان انواع سنگ ها سنگ تراورتن با مقاومت بالا در برابر شرایط جوی ، تنوع رنگی ، عایق حرارتی و مقاومت نسبتا خوب در برابر انقباض و انبساط یکی از پرکاربرد ترین گزینه ها در این اقلیم میباشد .

  • آجر

از زمان گذشته تا به امروز آجر یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین متریال ها در ساختمان سازی و طراحی نما به شمار می رود .

طراحی نمای آجری دارای ظاهری بسیار زیبا و قیمت نسبتا مناسب می باشد و در برابر آتش‌ سوزی و ضربه از خود مقاومت نشان می دهد . همچنین این متریال با هنر معماری ایرانی همخوانی دارد .

  • سنگ

سنگ یکی از مقاوم ترین و پرکاربردترین متریال ها در طراحی نما می باشد . سنگ یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی نمای کلاسیک ساختمان است . این متریال در برابر رطوبت از خود مقاومت نشان می دهد و از دیگر ویژگی های آن می توان به عدم جذب گرد و غبار و تغییر رنگ ، اجرای نسبتا سریع ، مقاومت بالا و عایق حرارتی اشاره کرد .

دو گروه از سنگ های طبیعی یعنی سنگ های آذرین و سنگ های آهکی در طراحی نمای ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد ، سنگ نما باید دارای ویژگی هایی باشد تا بتواند در برابر عوامل جوی مانند باد ، باران ، آفتاب ، یخبندان و همچنین آلاینده ها مقاوم باشد . بنابراین سنگی که برای طراحی نما استفاده می‌ شود ، باید دارای ویژگی هایی از جمله مقاومت کششی و خمشی نسبتاً بالا و همچنین قابلیت صیقل و برش خوردن باشد .

سنگ ها باید متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوای هر منطقه مورد استفاده قرار گیرد . به عنوان مثال در مناطق سرد و مرطوب ، بهتر است سنگ دارای تخلخل بسیار کم باشد . در غیر این صورت ممکن است بر اثر یخبندان شکسته و متلاشی شود .

از پرکاربردترین سنگ ها در طراحی نما ، می توان به سنگ گرانیت و تراورتن اشاره کرد .

طراحی نما و نحوه تناسب متریال آن با منطقه مورد نظر

  • چوب ترموود

ترموود یکی از پرکاربرد ترین و مقاوم ترین چوب هایی می باشد که در بازسازی نما مورد استفاده قرار می گیرد ، تنوع اندازه و رنگ ترموود از مهمترین ویژگی‌ های این متریال است که یک امتیاز مثبت برای این متریال محسوب می شود . علاوه بر آن در برابر شرایط جوی مختلف از خود مقاومت خوبی نشان می ‌دهد و یکی از بهترین گزینه ها برای طراحی نمای مدرن می باشد ‌.

این نوع متریال می‌ تواند در ترکیب با دیگر متریال ها مانند فلز و سنگ نمایی فوق العاده متفاوت و زیبا ایجاد کند .

9 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات