طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی سالن کنسرت والت دیزنی

بازگشت به لیست مقالات » | ﺳﻪشنبه 1 مهر 1399 در ساعت 12 : 6 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در تمام دنیا معماران با ساخت بناهایی که طراحی کرده اند شناخته می شوند، طراحی بدون اصول و بی پایه و اساس  مسلماً سوژه رسانه‌ ها می ‌گردد و در مقابل نیز طراحی اصولی ، کاربردی و خلق اثری فوق العاده  باعث می شود که مردم او  را تحسین کنند.با این تعریف معمار مشهور و معروف کانادایی ، فرانک گری ، با طراحی فوق العاده بی نظیر سالن کنسرت والت دیزنی در شهر لوس آنجلس خود را به مردم تمام دنیا شناساند.

البته این اثر تنها بنای بی نظیر و فوق العاده این معمار نبوده و آثار معروف و شناخته شده دیگری مانند طراحی موزه گوگنهایم بیلبائو را نیز انجام داده است که این موزه نیز طراحی منحصر به فرد و خاص خود را دارد.

سالن کنسرت والت دیزنی در سال ۲۰۰۳ افتتاح گردید. این سالن چهارمین سالن کنسرت لس آنجلس می باشد.این سالن کنسرت 2265 نفر ظرفیت دارد.

سالن کنسرت والت دیزنی که توسط فرانک گری طراحی شده است نمونه بارزی از معماری دیکانستراکشن یا ساختار شکن می باشد.

لازم به ذکر است که بخش اکوستیک سالن کنسرت والت دیزنی دارای معماری بی نظیری میباشد که توجه همه افراد را به خود جلب می کند.

پروژه ساخت این سالن در سال ۱۹۸۷ با برگزاری رقابتی برای طراحی آن شروع شد و مفاهیم پایه و اساسی معماری این پروژه مشخص شد که به طور خلاصه شامل موارد زیر می باشد:

  1. طراحی تکمیلی بنا
  2. در نظر گرفتن یک باغ عمومی بزرگ در کنار سالن کنسرت
  3. طراحی نما ساختمان زیبا ، مجلل و عظیم
  4. طراحی فضایی بزرگ در پشت استیج
  5. طراحی یک ورودی اصلی بزرگ با قابلیت دسترسی راحت از اطراف

زمان طراحی استیج این سالن در طراحی داخلی عناصر دیگری نیز به آن اضافه شدند و همچنین برخی از عناصر را تغییر دادند که از مهمترین این تغییرات می توان به تغییر شکل  سالن و حذف یکی از  سالن های  اجتماعات و تغییر اندازه سالن  ورودی اشاره کرد. البته طراحی و اجرای این موارد ذکر شده ۱۶ سال طول کشید تا در نهایت به این شکل و فرم امروزی دست یابد.

طراحی سالن کنسرت والت دیزنی

  • نمای خارجی

در اصل  اولین چیزی که بازدیدکنندگان قبل از ورود به این سالن می بینند ورق های منحنی شکل و ضد زنگ نمای خارجی سالن کنسرت والت دیزنی می باشد. از نظر بینندگان این فولاد های منحنی شکل شبیه به بادبان های نقره ای رنگ یک کشتی عظیم می باشد که سالن‌ کنسرت این بنا را پوشش داده است.

طراحی سالن کنسرت والت دیزنی

معمار معروف، فرانک گری در ابتدا در طراحی خود قصد داشت که برای این کار و طراحی نمای مدرن از سنگ استفاده کند اما به دلیل اینکه ایجاد فرم های منحنی شکل با استفاده از سنگ کار بسیار دشوار و شاید هم غیرممکن می باشد او تصمیم گرفت که فولاد را جایگزین سنگ کند.

جالب است بدانید که تیم کاری فرانک گری به دلیل دشواری اجرای این طراحی مجبور شدند که از نرم افزار کتیا که نرم افزاری برای طراحی هواپیما است استفاده کنند.

با وجود ۳۰۰ سری قطعه به هم اتصال پیدا کرده در نمای خارجی، قطعات استنلس استیل به شکلی برش خورده و به هم وصل شدند که  نشانی از محل اتصال این  قطعات مشاهده نمی شود.

  • طراحی لابی

    طراحی سالن کنسرت والت دیزنی

فرانک گری و گروه طراحی او، دکوراسیون داخلی لابی این ساختمان را مثل اتاق نشیمن مانند شهری که نور طبیعی ،  نور تمام فضا را تامین می ‌کند تجسم کردند.

این ساختمان یک هویت مستقل دارد و همچون پل نمادینی می باشد که افراد را از زندگی عادی و روزمره شان به درون روح و قلب خود ارتباط می دهد.

این سالن تنها برای اجرای کنسرت طراحی نشده بلکه مرکز فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی نیز است.

  • طراحی نشیمن

    طراحی سالن کنسرت والت دیزنی

در این بخش 2265 صندلی به شکل شیب دار، استیج را در سالن کنسرت احاطه کره اند. و صندلی ها جوری چیدمان شدند که شنوندگان تا جایی که امکان دارد به نوازندگان نزدیک باشد و به طور کلی فضایی صمیمی را ایجاد کرده اند.

  • طراحی استیج

    طراحی سالن کنسرت والت دیزنی

در طراحی داخلی مدرن این بخش از چوب سرد رنگ آلسکا که پژواک صدا ایجاد می کند در طراحی استیج سالن استفاده کرده اند.

صحنه نمایش به شکلی طراحی شده است که در صورت نیاز می توان فضای بزرگتر برای اجرا ایجاد نمود.

  • طراحی باغ عمومی

    طراحی سالن کنسرت والت دیزنی

لیلیان دیزنی، اولین شخصی که برای اجرای این پروژه کمک مالی کرده بود عاشق باغ و باغبانی بود و فرانگری نیز از این موضوع مطلع بود بنابر این در کنار سالن کنسرت باغ عمومی بزرگی را طراحی کرد و در داخل آن نیز یک شی موزاییکی بزرگ به شکل گل رز طراحی کرد.

جالب است بدانید که این معمار معروف همراه با تیم طراحی اش بیشتر از ۸۰۰۰ کاشی و ۲۰۰ گلدان را شکستند تا بتوانند این گل رز را طراحی کنند.

 

5 / 10
از 4 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات