طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی دکوراسیون داروخانه باید چگونه باشد ؟

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 26 شهریور 1402 در ساعت 14 : 53 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

طراحی داروخانه

روزانه افراد زیادی به داروخانه مراجعه می کنند. از این روی طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه را می توان جزو یکی از مهم ترین و البته حساس ترین فرآیند های معماری و طراحی دکوراسیون در نظر داشت. مشاوره با طراحان و معماران و کارشناسان بهداشت و سلامت، هنگام طراحی داروخانه بسیار مهم و ضروری است. انتخاب طرح و رنگ و متریال مورد استفاده در ایجاد حس مثبت بسیار موثر است. نحوه نورپردازی، امنیت فضا، مشخص و نمایان بودن محصولات جهت سهولت مراجعین در مشاهده آنها همگی در تبدیل یک مراجعه کننده به مشتری دائم شما بسیار موثر است.

طراحی داخلی داروخانه با چوب

در ادامه بخش های ضروری در طراحی داروخانه را بررسی خواهیم کرد.

  • طراحی پذیرش داروخانه
  • سوپرمارکت داروهای موجود در داروخانه
  • فضایی جهت ارائه داروهای بدون نسخه
  • بخش داروهای نسخه اس یا تجویزی
  • بخش محصولات آرایشی بهداشتی داروخانه
  • بخش کالاهای تجهیزات پزشکی یا همان دستگاه های اندازه گیری
  • طراحی انبار داروخانه
  • طراحی فضای انتظار بیماران و مراجعین
  • بخش مشاوره دارویی
  • طراحی فضای آزمایشگاه در داروخانه
  • بخش مدیریت
  • فضای پرسنل
  • آزمایشگاه
  • بخش نمایشگاه

طراحی کانتر پذیرش داروخانه

با سوالاتی از قبیل زیر نیز با ما همراه باشید.

  • آیا مشاوره و طراحی داروخانه در هیرادانا رایگان است؟

بله. باید بدانید که در صورت اجرای دکوراسیون داروخانه تان با هیرادانا طراحی دکوراسیون داروخانه شما رایگان است.

  • ویژگی های یک داروخانه کامل 
  • متریال مناسب و تجهیزات لازم به منظور طراحی دکوراسیون داروخانه چیست؟
  • سیستم امنیتی در داروخانه
  • هزینه ی طراحی دکوراسیون داروخانه و اجرای دکور داروخانه چقدر می باشد؟

در ادامه ی این مقاله شما کاربران عزیز و محترم را با پاسخ این سوالات آشنا خواهیم کرد. هم چنین به بررسی نکاتی در خصوص طراحی داروخانه میپردازیم. شما عزیزان می توانید به جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این مقاله با شرکت دکوراسیون و معماری هیرادانا همراه باشید.

طراحی دکوراسیون داروخانه باید چگونه باشد ؟

طراحی داروخانه مدرن

طراحی داروخانه مدرن امروزه بسیار باب است و سبک مورد علاقه اکثریت ایرانی هاست. دکوراسیون مدرن داروخانه اگرچه ساده است ولی ریزه کاری های زیادی دارد که یک طراح متبحر با دقت میتواند تمام آنها را در طراحی لحاظ کند و در نهایت اجرای داروخانه دقیق و اصولی باشد. دز طراحی داروخانه مدرن استفاده از تکنولوژی حرف اول را میزند. ترکیب متریال ساده و لوکس و کاربردی و استفاده از تجهیزات مدرن. هدف در دکوراسیون مدرن داروخانه ای است که در عین زیبایی، دسترسی هرچه سریعتر به داروها فراهم شود و خدمات بهینه ارائه شود.

طراحی دکوراسیون داروخانه باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟

داروخانه را می توان جزو یکی از فضاهایی در نظر داشت که افراد با هر سن و قومیتی به آن مراجعه می کنند. از این روی طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه باید به نوعی باشد تا هر فرد با هر سلیقه ای بتواند در مدت زمان کوتاهی که در این مکان حضور دارد، احساس آرامش داشته باشد.

  • بهداشت داروخانه: اهمیت رعایت بهداشت دراین فضا یکی از مهم ترین نکاتی است که باید به آن پایبند بود. از این روی متریال های موجود باید به نوعی انتخاب شود که بتوان به راحتی برای تمیز کردن آن ها نیز اقدام کرد.
  • فضاب مناسب و متراژ داروخانه: باید متراژ به نحوی باشد که بتوان بین فضای کاری پرسنل، فضای انتظار مشتریان، فضای ذخیره سازی داروها و ... تناسب ایجاد کرد و همه چیز مرتب باشند نه در هم.
  • طراحی سیستم های ذخیره سازی اصولی: مهم ترین نکته جهت نگهداری داروها و سایر لوازم محل ذخیره سازی آنهاست تا از خراب شدن یا آسیب دیدن آنها جلوگیری کرد. همچنین باید کشوها و قفسه ها توسط سیستم های ردیابی یا برچسب گذاری علامت گذاری شوند تا دسترسی راحت به داروها در کوتاه ترین زمان فراهم شود.
  • ارگونومی داروخانه: فضاهای کاری کارکنان باید کاملا راحت باشد و نیز صندلی ها،میز ها و سایر لوازم از برندی معتبر و با کیفیت باشند تا کارکنان در راحت ترین حالت بنشینند.
  • حفاظت از داروها: سیستم های امنیتی، اعلام سرقت، دوربین ها و سیستم های کنترل دسترسی باید همگی نصب و صحت کار آنها دائما چک شود.
  • قوانین حفظ داروها و رعایت استاندارد ها: قوانین مربوط به ذخیره سازی داروها، دسترسی به داروها توسط اشخاص، تهیه مطبوع لازم همگی باید در یک طراحی داروخانه بی نقص در نظر گرفته شوند. استاندارد هایی مانند GMP و USP لحاظ شود. اگرچه در بعضی کشورها باید رعایت شود و قانون است.
  • دسترسی به اطلاعات: سیستم ها و مانیتور هایی جهت ارائه دائمی نکات بهداشتی و نیز اطلاعاتی از داروهای مختلف و نحوه استفاده داروها و رعایت دستورالعمل ها جهت ارائه دائمی اطلاعات به بیماران.

طراحی داروخانه لاکچری با بهترین متریال

متریال مناسب در طراحی و اجرای داروخانه

سطوح ضد عفونی 

جهت ارائه نمونه سطوح استیل ضد زنگ، چوب دارای قابلیت ضد عفونی، کاشی ها و سرامیک های ضد باکتریال، لینولئوم ضد باکتری و حتی موکت های ضد باکتری پیشنهاد میشود. کفپوش ها باید ضد لغزش و دارای قابلیت شستشو باشند. 

سیستم های تهویه مطبوع  داروخانه

هوای داخل داروخانه باید مدام و کاملا قوی تهویه شوند تا از انتقال هوای آلوده و بیماری جلوگیری شود. از انجایی که ممکن است در زمان شیوع بیماری خاص و افزایش مراجعین به داروخانه ها، آنها فضای بیشتری را داخل داروخانه بمانند، پس بهتر است تهویه مطبوع داروخانه را جدی بگیرید.

سیستم های فیلتراسیون آب

آب باید دائما تسویه شود تا آب مصرفی در تهیه یک سری محصولات و سوسپانسیون ها کاملا تمیز و تصفیه شده باشد.

دکور داروخانه با هیرادانا

سیستم های ضد حریق

این سیستم شامل سیستم های خاموش کننده، جعبه های اطفای حریق و آژیر ها باشد تا در صورت آتش سوزی هشدار دهد تا ایمنی کارکنان و داروها رعایت شود.

سیستم مدیریت عفونت

دستگاه های ضد عفونی کننده دست و صورت و حتی میز و صندلی ها، ماسک و دستکش، مدیریت زباله های پزشکی و رعایت دفن و دور ریزی آنها در این بخش قرار میگیرند.

سیستم دفع ضایعات خطرناک

ضایعات خطرناک باید با رعایت بهداشت دفع شوند تا از آسیب به محیط جلوگیری کنند. این سیستم شامل دور اندازی مواد شیمیایی و داروهای منقضی شده و خطناک است که کمک به دفع اصولی آنها میکند.

طراحی سیستم امنیتی داروخانه

دوربین های امنیتی CCTV 

برای بررسی قسمت های مختلف و ضبط ویدیو آنهاست. که با ماندگاری ویدیو و نمایان شدن آن در گوشی مدیریت در هر لحظه از شبانه روز قابل بررسی است.

سیستم های کنترل دسترسی

جهت تنظیم سطح دسترسی و محدود کذدن دسترسی پرسنل به بعضی بخش های داروخانه است.

سیستم های ضد سرقت

به کمک سنسور ها با هرگونه تلاش جهت نفوذ و ورود به داروخانه به صدا در میاید

طراحی کانتر و یا پیشخوان داروخانه

می توان کانتر و یا پیشخوان را جزو مهم ترین بخش های داروخانه در نظر داشت. پیشخوان باید در محل ورود به داروخانه طراحی شود. نحوه طراحی دکوراسیون پیشخوان داروخانه باید طوری باشد که مراجعین در لحظه ورود متوجه آن باشند. میتوان از بروشور ها و پوستر های جذاب نیرز استفاده کرد. این قسمت باید به نوعی طراحی شود صاحبان که در اوقات و ساعات شلوغی با مشکل رو به رو نشوند. پس باسد مکانی جهت انتظار مراجعین در نظر گرفت.

قسمت پذیرش، صندوق و تحویل دارو باید از یکدیگر جدا باشد تا مشتریان در اوقات شلوغی دچار مشکل نشوند. از طرفی با تفکیک این فضاها از یکدیگر، دقت در انجام کار نیز بالا خواهد رفت و داروهای مشتریان با یکدیگر جا به جا نخواهد شد. برای ارتباط بهتر چهره به چهره لازم است ارتفاع کانتر را بر اساس استاندارد های موجود طراحی کنید.

متریال خوب در اجرای دکوراسیون داروخانه

رنگ ها در دوراسیون داخلی داروخانه چه میزان اهمیت دارند؟

رنگ ها در هر جایی حضور دارند. انتخاب رنگ مناسب می تواند تاثیر بسیار زیادی در زیبایی و بزرگی محیط داشته باشد. در طراحی دکوراسیون داروخانه عموما از رنگ های روشن نظیر سفید و یا کرم استفاده می شود. اولین دلیل استفاده از رنگ سفید این است که بتوان در صورت بروز کوچک ترین آلودگی و کثیفی برای تمیز کردن آن اقدام کرد. از طرف دیگر استفاده از رنگ سفید آرامش زیادی را با خود به همراه دارد. از این روی افراد در هنگام تهیه دارو می توانند آرامش زیادی از محیط دریافت کنند. استفاده از رنگ های روشن در فضاهای کوچک نیز انتخاب بسیار هوشمندانه ای می باشد. زیرا فضا را تا حد چشمگیری بزرگ تر نشان می دهد. شما می توانید از رنگ های روشن در هر جایی از فضا نظیر میز کانتر، کفپوش، قفسه ها و .... استفاده کرد.

دو رنگ معمول تر در طراحی داخلی داروخانه نیز رنگ های سبز و آبی میباشند که به عنوان رنگ های اصلی استفاده میشوند و در کنار رنگ های فرعی خاکستری و طوسی و قهوه ای فضا را جذاب تر میکنند.

نصب قفسه ها برای نگه داری داروها

نصب قفسه جهت سهولت کار هم برای پرسنل و هم مراجعین مهم است. بهتر است به منظور ایجاد نظم بهتر، داروهای مرتبط را کنار هم قرار دهید. نصب قفسه پروسه ای کاملا تخصصی است. از این روی لازم است برای اجرای آن به سراغ شرکت های معماری بروید. شرکت معماری هیرادانا گزینه ی بسیار مناسبی به این منظور برای شما عزیزان می باشد.

متریال شیشه و چوب را می توان جزو یکی از محبوب ترین ها به منظور طراحی قفسه در نظر داشت. چوب ممکن است هزینه ی بیشتری به نسبت شیشه به این منظور داشته باشد.

برخی از داروها شرایط خاصی برای نگه داری دارند از این روی لازم است برای تهیه ی یخچال های مخصوص نیز اقدام کنید.

طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه مدرن

نورپردازی محیط و اهمیت آن

نورپردازی محیط باید به نوعی باشد که کارکنان به هنگام تحویل دارو و یا نسخه خوانی با مشکل رو به رو نشوند. می توان برای ایجاد نور بهتر بالای قفسه های داروها از چراغ های مخصوص به این منظور استفاده کرد. برای بهتر دیده شدن داروها و جزئیات و نیز نسخه ها، نور داخل داروخانه باید به حد کافی باشد. هرگونه اشتباه در خواندن نسخه ها اشتباهات جبران ناپذیری ایجاد میکند. میتوانید از ترکیب نور طبیعی و مصنوعی با هم استفاده کنید.

اختصاص دادن فضایی برای فروش محصولات بهداشتی و آرایشی

در بسیاری از داروخانه های سطح شهر، علاوه بر فروش دارو، موارد آرایشی و بهداشتی نیز به فروش می رسد. بهتر است این قسمت را از فروش داروها جدا کنید. زیرا برای خرید این نوع از محصولات به زمان بیشتری احتیاج است از این روی از ایجاد ازدحام در محیط جلوگیری کرده اید. شما می توانید از استند های مخصوص و یا قفسه به منظور نگه داری از این نوع وسایل استفاده کنید.

سبک محبوب در طراحی دکوراسیون داروخانه

دکوراسیون مدرن را می توان جزو یکی از محبوب ترین ها در نظر داشت. بهتر است به منظور طراحی دکوراسیون داخلی نیز از این سبک پیروی کنید.

دکوراسیون مدرن در عین زیبایی و ساده بودن، تمامی ویژگی های مورد نیاز یک سبک استاندارد را نیز دارا می باشد.

در دکوراسیون مدرن استفاده از رنگ های روشن نظیر سفید رایج می باشد. همین نکته را می توان یکی از ویژگی های مثبت دکوراسیون مدرن به منظور استفاده در طراحی داروخانه در نظر داشت.

طراحی داروخانه کوچک

شما عزیزان می توانید به منظور طراحی دکوراسیون داروخانه با متراژ پایین، از قفسه های دیواری به این منظور استفاده کنید. این سبک از قفسه ها فضای بسیار کمی را اشغال می کند. 

دیزاین داخلی داروخانه

درب و اهمیت آن در بهداشت داروخانه

داروخانه جزو یکی از فضاهای بهداشتی و درمانی محسوب می شود. از این روی نظافت آن باید رعایت شود. شما کاربران گرامی می توانید به این منظور از درب های چشمی و یا هوشمند استفاده کنید. با این کار هم تا حد زیادی به دکوراسیون مدرن نزدیک خواهید شد و هم تا حد چشمگیری بهداشت محیط را رعایت کرده اید و در این روزهای کرونایی تماس دست را به حداقل رسانده اید.

قرار دادن فضایی برای استراحت

شما عزیزان می توانید در صورت وجود فضای کافی، قسمتی از داروخانه را به منظور استراحت و نشستن مشتریان اختصاص دهید. ممکن است برخی از مشتریان شما در داروخانه سالمند و دارای نقص جسمانی باشند. از این روی قرار دادن یک دست مبل راحتی در این فضا از واجبات محسوب می شود. بهتر است فضای استراحت را در حاشیه ی داروخانه قرار دهید تا افراد بتوانند در آرامش استراحت کنند.

شما می توانید از مبلمان راحتی با جنس چرم به این منظور استفاده کنید. هم چنین بهتر است از رنگ های روشن مانند سبز، سفید و ... به کار بگیرید. قرار دادن تلویزیون و یا یک موسیقی آرام و مجله هایی جهت مطالعه نیز عالی است.

دکوراسیون مدرن داروخانه در تهران

طراحی سقف داروخانه

در بسیاری از داروخانه ی بزرگ سطح شهر، بر روی سقف داروخانه نیز نقش های گوناگونی طراحی شده است با این کار علاوه بر ایجاد ظاهری زیباتر، آرامش بسیار زیادی به مشتریان القا می شود. البته بیشتر در دکوراسیون کلاسیک از سقف های دکوراتیو استفاده میشود. امروز بیشتر از دکوراسیون مدرن و مینیمال در دکور داروخانه استفاده میشود.

هزینه ها در طراحی دکوراسیون داروخانه به چه عواملی بستگی دارد؟

قطعا هر چه قدر متراژ یک فضا بزرگ تر باشد، هزینه های نهایی نیز بیشتر خواهد شد. از این روی می توان مهم ترین فاکتور را در تعیین هزینه ها متراژ یک بنا در نظر داشت. هزینه ی نصب قفسه ها نیز بر اساس متراژ تعیین می شود. مصالح مورد نیاز که عمدتا چوب یا شیشه است نیز هزینه ی جداگانه ای با خود به همراه دارد. و در کل ما در هیرادانا بعد از طراحی کامل و تایید طرح داروخانه توسط کارفرما، یک براورد قیمت دقیق بابت اجرا انجام میدهیم و قبل از اجرا هزینه کامل اجرای طرح داروخانه از صفر تا صد را به کارفرما اعلام میکنیم تا بتواند برنامه ریزی های مالی خود را انجام دهد. شما عزیزان می توانید به جهت تخمین قطعی هزینه ها با شرکت معماری هبرادانا مشورت کنید.

بازسازی داروخانه

از آنجایی که هیرادانا تخصصی کار بازسازی ساختمان قدیمی انجام میدهد پس نیاز است که جهت بازسازی داروخانه قدیمیتان با ما همراه باشید. ما بعد از برداشت و رولووه و طراحی فضای شما، شروع به عملیات تخصصی بازسازی با تطابق 100 درصدی با طرح شما میکنیم. یک سال ضمانت کامل نیز جهت اجرای طرح ارائه خواهیم کرد.

دکوراسیون داروخانه

کلام آخر:

در این مقاله از شرکت دکوراسیون و معماری هیرادانا شما عزیزان را با طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه و ویژگی های آن آشنا کرده ایم. شما عزیزان به جهت دریافت مشاوره در زمینه ی معماری و یا طراحی دکوراسیون می توانید با مشاورین ما در شرکت معماری هیرادانا ارتباط برقرار کنید. از طریق سایت در قسمت پروژه ها از نمونه کارهای هیرادانا بازدید فرمایید و جهت مشاوره آنلاین و یا تعیین وقت مشاوره حضوری اقدام کنید.

7 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات