طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو چیست ؟

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 18 بهمن 1400 در ساعت 11 : 53 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

امروزه به دلایل بیماری ها و شرایطی که در سرتاسر دنیا پدید آمده است دکوراسیون داخلی بیش از پیش دارای اهمیت شده است و تقریبا می توان گفت اکثر افراد در همه جا تمایل به داشتن یک طراحی دکوراسیون داخلی منحصر به فرد که بتواند نیازهای مختلف آن ها را برطرف کند و زیبا هم باشد ، پیدا کرده اند . این امر که امروزه به ظاهر هر چیزی اهمیت زیادی داده می شود و افراد ظاهر را در ابتدا دیده و به صورت ناخودآگاه مورد قضاوت قرار می دهند نیز در بالا رفتن اهمیت طراحی دکوراسیون داخلی بی تاثیر نیست . در واقع دکوراسیون را می توان به طور کلی هنر و علمی دانست که باعث در کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلف مخصوص یک فضا به شیوه ای که در بهترین حالت خود هم از نظر زیبایی و هم از نظر بهره وری فضا باشند ، می شود . می توان اینطور گفت که داشتن یک دکوراسیون داخلی مناسب سبب بالا رفتن کیفیت فضایی فضای مورد نظر شما می شود و می تواند باعث خوشحالی شما نیز بشود .

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو چیست ؟

سبک های مختلف در دکوراسیون داخلی :

در طراحی داخلی و دکوراسیون سبک های مختلفی وجود دارد که هر یک از این سبک ها بر گرفته از فرهنگ ، تاریخ و یا اقلیم و ... خاصی می باشند و کم کم به دیگر کشورها نیز آمده و رواج یافته اند . از جمله ی این سبک ها می توان به سبک کلاسیک ، سبک مدرن ، سبک مینیمال ، سبک نئوکلاسیک ، سبک روکوکو ، سبک شرقی و ... اشاره نمود . باید دقت کنید که هر یک از این سبک ها دارای ویژگی های منحصر به فردی می باشند و برای رسیدن به آن سبک در دکوراسیون داخلی فضای خود باید تک تک آن ویژگی ها را در روند طراحی و اجرا رعایت کنیم و مورد توجه خود قرار دهیم .

تاریخچه ی سبک روکوکو

این سبک اولین بار در کشور فرانسه در قرن هجدهم مورد استفاده قرار گرفت . این سبک را می توان سبکی دانست که به دنبال اغراق و غرق شدن در لذت ها و خوشی های دنیوی و زندگی می باشد . در واقع بعضی از افراد این سبک را سبکی مجلل و زنانه دانسته اند . چرا که سبک روکوکو در ابتدا به دلیل علاقه ای که همسر پادشاه وقت فرانسه داشت پدید آمده است . به همین دلیل می توان در این سبک نوعی هیجان و زنانگی را مشاهده نمود . اگر بخواهیم از تفاوت های سبک باروک با سبک روکوکو بگوییم می توان گفت که سبک باروک سبکی مجلل و باشکوه است اما سبک روکوکو در عین حال باشکوه بودن سبکی می باشد که بسیار صمیمی و گرم است .

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو چیست ؟

ویژگی های سبک روکوکو در طراحی دکوراسیون داخلی :

  • استفاده از رنگ های پاستلی و روشن

همانطور که گفتیم این سبک روحی ظریف و زنانه در خود دارد و به همین دلیل می توان گفت اغلب از رنگ های روشن و پاستلی مانند سفید ، آبی روشن ، صورتی ، هلویی ، زرد ، مرواریدی و ... استفاده می کند . این رنگ ها را می توان در رنگ دیوارها ، مبلمان و عناصر مختلف مشاهده نمود که به فضایی هاله ای زیبا و ملایم را می دهند .

  • استفاده از مصالحی ظریف و خاص

این سبک نیز از آن دسته سبک هایی است که از انواع مصالح طبیعی در دکوراسیون داخلی استفاده می کند . از جمله ی این مصالح می توان به چوب ، پارچه های زیبا و ظریفی مانند ابریشم ، مخمل و یا حتی ساتن ، انواع شیشه ها و کریستال ها ، فلز و ... اشاره نمود . ترکیب این عناصر با یکدیگر سبب ایجاد فضایی زیبا ، شفاف و در عین حال باشکوه شده است که شما را وادار به مکث و تماشای این فضا می کند .

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک روکوکو چیست ؟

  • استفاده از عناصر تزیینی زیاد

سبک روکوکو را می توان یکی از جمله سبک هایی دانست که از عناصر تزیینی زیادی استفاده می کند و هر جا را که نگاه کنید می توانید حداقل یک عنصر تزیینی مشاهده کنید . انواع آینه ها ، انواع نقاشی ها ، مجسمه ها و حتی انواع جعبه های تزیینی ، ساعت ها و بعضی شمعدانی ها نیز از جمله ی عناصری هستند که در سبک روکوکو به عنوان عناصر تزیینی در فضاها مورد استفاده قرار می گیرند و باعث بخشیدن جلوه ای خاص به فضاهای مختلف می شوند .

  • استفاده از نقاشی های الهی و اساطیری

از جمله تصاویر و نقاشی هایی که در قاب ها و تابلوهای این سبک می توان مشاهده نمود و حتی گاهی روی سطوح مختلف نیز آن ها را می کشند می توان به نقاشی الهه ها ، خدایان و اساطیر مختلف غرب اشاره نمود که باعث وهم انگیزی فضا می شود و شکوهی غربی به فضا می دهد .

  • توجه به تقارن

سبک روکوکو که ریشه ی آن را شاید بتوان در سبک هایی مانند طراحی داخلی کلاسیک پیدا نمود نیز به تقارن و نظم اهمیت ویژه ای می دهد . البته در این سبک از طرح های منحنی و گرد و ... هم استفاده می شود اما با این حال باز باید توجه نمود که همین اشکال نیز باید به صورت قرینه و منظم قرار بگیرند . می توان گفت در این سبک نیز همه چیز باید در سر جای خود قرار بگیرد تا تعادلی در فضا ایجاد شود و منظم بنظر برسد .

  • استفاده از فضاهای مخفی

استفاده از فضاهای مخفی مانند اتاق های مخفی ، کمدهای مخفی ، جعبه های مخفی و هر چیزی که باعث پر رمز و راز رسیدن فضا بنظر برسد ، در این سبک طرفدار دارد و جزیی از آن می باشد . این کار باعث وهم انگیزتر شدن فضا می شود و آن را خاص تر نشان می دهد . از طرفی از آنجایی که گفتیم این سبک توسط همسر پادشاه مورد استفاده قرار گرفته است می توان گفت که حتما چیزهایی برای پنهان کردن وجود داشته است و به همین علت این مشخصه از ویژگی های این سبک شده است .

  • استفاده از مبلمان راحت ولی شیک

مبلمان و صندلی ها در این سبک اغلب دارای راحتی خاصی می باشند که البته این راحتی شیک بودن و لوکس بودن آن ها را زیر سوال نمی برد . پایه های آن ها اغلب در سبک روکوکو گرد می باشد و همچنین از روکش هایی برای آن ها استفاده می شود که از جنس های مربوط به این سبک دوخته شده اند و باعث نرمی و لطافت و در عین حال شیک بودن آن می شوند .

  • استفاده از گچبری

برای دیوارها و سقف در سبک روکوکو اکثرا از گچبری هایی ظریف استفاده می شود که نشان دهنده ی اهمیتی است که این سبک به تزیینات و در عین حال جزییات هر چند کوچک می دهد و همچنین نشان دهنده ی تمایلی است که به نشان دادن شکوه و جلال در کنار ظرافت دارد . از این جهت طراحی داخلی کلاسیک و روکوکو شباهت زیادی با یکدیگر دارند .

  • و ...

کلام آخر

همانطور که در مطالب بالا مطالعه کردید ، دکوراسیون داخلی دارای اهمیت زیادی می باشد و روز به روز نیز به این اهمیت به دلایل مختلف افزوده می شود . لازم بودن یک دکوراسیون داخلی خوب فقط برای فضاهایی مانند خانه نمی باشد و بلکه فضاهای اداری و تجاری و ... نیز امروزه به لزوم استفاده و داشتن طراحی دکوراسیون داخلی پی برده اند . برای داشتن یک طراحی دکوراسیون داخلی خوب که نتیجه ی مثبت برای شما داشته باشد و تاثیر آن را مشاهده کنید باید از متخصصین این زمینه کمکم بگیرید . شرکت معماری هیرادانا یکی از جمله شرکت هایی می باشد که در زمینه های مختلف معماری و دکوراسیون مانند طراحی داخلی ، دکوراسیون اداری ، طراحی ویلا ، طراحی نما ، بازسازی ساختمان ، طراحی داخلی کلاسیک و ... تجربه های زیادی دارد و دارای کارنامه ای پربار می باشد . شما می توانید با سپردن پروژه ی خود به مهندسین و طراحان این شرکت با خیالی راحت منتظر نتیجه ی رضایت بخش آن بمانید .

3 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات