طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

طراحی داخلی مطب روانشناسی بخش اول

بازگشت به لیست مقالات » | یکشنبه 14 ارديبهشت 1399 در ساعت 12 : 49 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مطب روانشناسی مکانی می ‌باشد که در اغلب موارد افراد به خواست خودشان به آنجا مراجعه می‌ کند اما در برخی موارد هم ممکن است به اجبار اطرافیان به این مکان مراجعه کنند در کل به هر گونه ای که باشد طراحی داخلی مطب باید به گونه ای اجرا شده باشد که افراد هنگام ورود به آن مکان احساس آرامش کرده و از استرس و اضطراب دور باشند یعنی باید از فرم ها و رنگ های آرامبخش استفاده کنید زیرا به طور کلی مطب روانپزشک مکانی می باشد که بیماران  با وضعیت روحی یا جسمی نامطلوبی به آن مکان مراجعه می کنند بنابراین اصلی ترین هدف در طراحی داخلی مطب طراحی  فضایی است که به بیمار آرامش و انرژی را باز گرداند. در واقع در طراحی مطب روانشناس باید به احساسات مختلف مردم توجه کرد این احساسات  باید استرس یا حتی در برخی از موارد ترس بیمار را کاهش دهد.

در اولین مراجعه بیمار به مطب از لحاظ روانی فاکتورهای مختلفی از فضای داخلی اطراف بر روی اعتماد بیمار اثر می گذارد به هر اندازه ای که طراحی دکوراسیون داخلی یک مطب صمیمی تر و گرم تر باشد نه تنها حس آرامش بیشتری در مراجعه کننده ایجاد کند بلکه  باید طراحی به گونه ‌ای باشد که در بیمار ایجاد رغبت برای بازگشت و ادامه درمان در آن مطب را ایجاد کند.

  • انتخاب رنگ

انتخاب رنگ از مهمترین انتخاب ها در طراحی دکوراسیون داخلی مطلب روانشناسی می باشد زیرا رنگ تأثیر مستقیم بر روی روحیه افراد می گذارد رنگ ها باید به گونه ای انتخاب شوند که استرس را از بیماری دور کرده و محیطی آرام بخش به وجود آورند.

  • رنگ هایی که پیشنهاد می شود در طراحی داخلی مطب از آن استفاده کنید

رنگ بژ مانند بسیاری از رنگ های خنثی  اگر با دیگر رنگ های آرامبخش ترکیب شود فضای مناسبی را به وجود می آورد. قهوه ای نیز یک متمم مناسب  برای رنگ هایی با تنالیته های روشن تر به شمار می رود با این ترکیب بندی می توانید ظاهر مدرن امروزی  برای مطب خود به وجود اورید که اغلب مورد پسند بسیاری از افراد می باشد.

 چرا رنگ قهوه ای؟

طراحی داخلی مطب روانشناسی

رنگ قهوه ای ترکیبی از رنگهای قرمز ، زرد (نارنجی) و مشکی می باشد یعنی سه رنگ که گفته شد در طراحی داخلی مطب روانشناسی از آنها استفاده نکنید در واقع رنگ مشکی مقدار زیادی از انرژی این رنگها را می کاهد و در مقابل این رنگ ها نیز سردی رنگ مشکی را خنثی میکند علاوه بر این رابطه متقابل این رنگ نمادی از چوب می باشد چوب نیز در هر فضایی که قرار گیرند افسردگی را از آن فضا دور کرده و آرامش و گرمای مناسب را در فضا ایجاد می‌ کند بنابراین این رنگ در طراحی دکوراسیون مطب روانشناسی انتخابی مناسب می باشد.

طراحی داخلی مطب روانشناسی

آبی:ویژگی شاخص رنگ آبی ارام بخشی ان می باشد بنابراین این را نیز می‌ توان در ترکیب رنگی خود استفاده کرد به همین دلیل است که بسیاری از کلینیک های مدرن توسط این رنگ طراحی شده اند علاوه بر آن رنگ سبز نیز در طراحی داخلی مطب به دلیل کاهش استرس و اضطراب در اطرافیان زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ سبز علاوه بر ایجاد حس آرامش در فضا تمرکز را هم بالا می ‌برد بنابراین اگر قصد دارید فضایی  طراحی کنید که نیاز به دقت تمرکز بالاتری دارد این رنگ برای شما بسیار کارآمد می باشد در واقع یکی از دلایلی  که در اتاقهای عمل استفاده می شود همین خاصیت آن است.

رنگ سفید رنگی است که در مراکز درمانی از آن به صورت قالب استفاده می شود مانند رنگ مشکی به تنهایی یک رنگ سرد است و در مدت زمان طولانی در فضایی که همه چیز رنگ سفید باشد قرار بگیرد ممکن است بیمار کلافه  شود به همین دلیل پیشنهاد می ‌شود که این رنگ را به صورت ناخالص و با ترکیب بسیار کمی از رنگ کرم استفاده کنید کرم سردی رنگ سفید را می گیرد و فضای بهتری ایجاد می کند اما باید مقدار آن بسیار کم بوده و به چشم نیاید.

طراحی داخلی مطب روانشناسی

  • رنگهایی که پیشنهاد می ‌شود در طراحی داخلی مطب از آن استفاده نکنید

اولین رنگ که پیشنهاد می ‌شود به دلیل ایجاد انرژی و هیجان در طراحی داخلی مطب از استفاده از آن بپرهیزید  رنگ قرمز می باشد علاوه بر این رنگ زرد نیز نماد انرژی می باشد درست است که این رنگ باعث ایجاد  شادابی در فضا می‌ شود اما اگر در طراحی داخلی مطب  از این رنگ زیاد استفاده شود تنش ایجاد می کند و تنها در صورت نیاز می توان از این رنگ به عنوان یک رنگ تزیینی استفاده کرد.

رنگ مشکی نیز رنگی است که پیشنهاد می‌ شود در بازسازی ساختمان فضاهای درمانی و مطب روانشناسی زیاد از آن استفاده نشود.

این رنگ با وجود این که به فضا اصالت می بخشد اما خود یک رنگ سرد می باشد و به  دلیل تیرگی استفاده زیاد از آن ممکن است در میزان افسردگی بیمار تاثیر بگذارد.

  • بنفش تیره یا سیر

رنگ بنفش با طیف روشن باعث ایجاد آرامش در فضا می باشد اما بنفش های تند و تیره ترکیبی از این رنگ با مشکی می باشد و همان احساسی که رنگ مشکی در فضا ایجاد می کند را در محیط به وجود می آورد به همین دلیل پیشنهاد می‌ شود که استفاده از این رنگ و رنگ هایی از این قبیل مانند زرشکی یا سبز یشمی و غیره در طراحی  مطب روانشناسی بپرهیزید.

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات