طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

سقف عرشه فولادی چیست؟

بازگشت به لیست مقالات » | چهارشنبه 11 اسفند 1400 در ساعت 11 : 29 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

سقف عرشه فولادی در واقع یک نوع روش برای اجرای سازه می باشد که امروزه از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده است . این نوع سقف به طور کلی چهار متریال را دارا می باشد که این مصالح را عبارتند از : ورق های فولادی که به عنوان عرشه می باشند ، برش گیر ، آرماتور و بتن .

بتن ریزی در سقف عرشه به صورتی انجام می شود که بسیار صاف و یکدست بوده به همین علت نیازی به پوکه ریزی و کف سازی احساس نمی شود . به همین علت سرعت زیادی در اجرا داشته و سریع برای نازک کاری آماده می شود . یکی از مزیت های این سیستم این می باشد که قالب گیری به عنوان مرحله ای پیچیده و مشکل حذف شده است . به همین علت است که سرعت اجرای اینگونه سقف بسیار بالا بوده و این اجازه را می دهد که بتوان بعد از کامل شدن شبکه های تاسیساتی بتوان به صورت یکپارچه و همزمان بتن ریزی تمامی سقف ها و تمامی طبقات را انجام داد . نصب این ورقه ها در سقف بدون جوش کاری صورت گرفته و برای آن فقط نیاز به میخ و پیچ و مهره می باشد . در بازسازی ساختمان ها برای مقاوم تر کردن ساختمان ها می توان از این سق فاستفاده نمود .

سقف عرشه فولادی چیست؟

ویژگی های سقف های عرشه فولادی :

  • سرعت بالای اجرا

با توجه به اینکه سرعت ساخت عرشه بسیار بالا بوده و همچنین می توان طبقات را با یکدیگر بتن ریزی نمود سرعت اجرای این سقف ها تا حد زیادی بالا می رود و در وقت و هزینه ها صرفه جویی می شود .

  • کنترل نمودن بارها هنگام اجرا

این ورق های فولادی حتی بدون اینکه شمع بندی شوند نیز می توانند حین اجرا بارها را تحمل کنند و مانند یک سکو برای انجام کارها عمل کنند .

  • مقاومت خوب در مقابل آتش

برای تعیین مقاومت سقف های عرشه ای در برابر حریق آیین نامه های زیادی وجود دارد . بر اساس این آیین نامه ها با توجه به سازه و مقاومت آن می توان میزان مقاومت لازم برای سقف های عرشه ای در برابر حریق را مشخص نمود .

سقف عرشه فولادی چیست؟

  • مقاومت خوب در مقابل آب و هوا

از آنجایی که این سقف ها را می توان با پوشش های گالوانیزه پوشش داد ، مقاومتشان در برابر عوامل جوی و آب و هواهای مختلف بالا رفته و نتیجتا عمر بیشتری خواهند کرد .

  • دارای زیبایی های ظاهری

این سقف ها با این که در واقع المان های سازه ای می باشند اما به این دلیل که دارای پوشش گالوانیزه بوده و فرم های مختلفی نیز از نظر ظاهری و بصری دارند جذاب و زیبا به شمار می روند . در واقع با یک پوششی که دوام زیادی دارد دارای زیبایی خاصی هم خواهد شد .

  • بهتر کردن عملکرد سقف در برابر زلزله

این سقف ها دارای یکپارچگی و استحکام بیشتری دارند . به همین دلیل می توان گفت این سیستم دارای سختی و صلبیتی در برابر زلزله بوده و احتمال آسیب را در این موقع کم می کند . چرا که این سیستم کمک می کند تا بار زلزله به المان های باربر دستی توزیع شود .

سقف عرشه فولادی چیست؟

روش اجرا و ساخت سقف عرشه فولادی :

  •  فرمینگ کردن ورق

اولین بخش از اجرای سقف عرشه فولادی را فرمینگ کردن ورق ها می توان دانست که توسط دستگاه های رول فرمینگ صورت می گیرد . این کار دقیقا مطابق با لیست و نقشه های شاپ و اندازه ای که برای پروژه نیاز است و بقیه ی پارامترهای لازمه صورت می گیرد . این مشخصات به دست مهندسین در شرکت تهیه می شود و بعد از اینکه کارفرما و مدیر پروژه آن را تایید کردند انجام گرفته و بسته بندی شده و برای انتقال و حمل آماده می شود .

  • حمل و انتقال آن ها

در مرحله انتقال برای حمل این ها روی اسکلت از جرثقیل و یا تاور استفاده می نمایند . این کار نیز با توجه به نقشه ها و همچنین کدهای محله ای که روی بسته ها نوشته شده است صورت می گیرد .

  • نصب و اجرا

بعد از آنکه ورق ها به محل پروژه و قسمت هایی که لازم است رسیدند ، باید برای نصب آن ها اقدام نمود که این نیز باید با توجه به ضوابط و دیتیل های اجرایی صورت بگیرد تا کاری دقیق در نهایت تحویل داده شود . برای مثال از جمله این ضوابط و قوانین می توان به این موارد اشاره نمود :

 

  • انتقال و همچنین اجرای این سقف باید طوری انجام شود که حین این کار آسیبی به آن وارد نشده باشد .
  • باید دقت شود که هنگام دپوی این عرشه ها بر روی هم آسیبی به هیچکدام وارد نشود و تغییر شکل ندهند .
  • اگر فاصله ای که میان تیرهای اصلی با فرعی می باشد با نقشه ها همخوانی نداشته باشد و ایراداتی در آن وارد باشد باید هنگام استفاده از عرشه هایی که طولشان بیشتر از 3 متر است از تیرهای فرعی اضافه استفاده نمود .
  • بعد از آنکه عرشه های فولادی روی اسکلت ساختمان پخش شدن نباید ضربه ای با ابزارآلات مختلف و تجهیزات به آن وارد شود وگرنه امکان تغییر شکل موجود است .
  • استفاده از عرشه هایی که دارای تغییر شکل های زیادی هستند مجاز نمی باشد .
  • و ...

انواع مختلف عرشه های فولادی :

  •  سقف های عرشه

این نوع از سازه درواقع یک صفحه بوده که روی تیرچه های سقف ادامه می یابد و باعث ایجاد یک ساختار می شود . روی آن را می توان بتن ریزی نمود . در واقع سقف عرشه فولادی را می توان بیشتر از یک سقف ساده دانست و در واقع سازه ای می باشد که باعث انتقال بارها و استحکام ساختمان میگردد . می توان گفت از این نوع سیستم برای سازه هایی که شیب دار و یا حتی دارای انحنا می باشند نیز می توان استفاده نمود .

  • عرشه های کامپوزیتی

از جمله مزایایی که این نوع سیستم دارد ، می توان به سرعت بالای آن در اجرا و همچنین صرفه جویی در هزینه و وقت اشاره نمود . این سیستم دارای کاربردهای زیادی می باشد . اما خالی از ایراد نیست و بهتر است که ایرادات جزیی آن رفع شود تا به طور کامل یک سیستم عالی برای ساختمان و سقف محسوب شود . برای مثال از این سقف ها در بازسازی ویلا و بازسازی ساختمان و طراحی به طور کلی می توان استفاده نمود .

سقف عرشه فولادی چیست؟

  • عرشه های ویژه

این نوع از عرشه ها در واقع نوعی از عرشه های فولادی می باشند که می توانند تا دهانه های بزرگتری را ساپورت نمایند . به همین دلیل استفاده از این سیستم دست طراح و معمار را برای طراحی فضاهای مختلف تا حد بسیار زیادی باز کرده و آن ها می توانند کارهای متنوع تری را طراحی نمایند . از این سیستم در طراحی ساختمان به سبک مدرن می تواند بسیار مفید واقع شود .

  • فلاشینگ عرشه

 این سیستم را می توان یک ورق قولادی با پوشش گالوانیزه دانست که به صورت دائمی روی کف برای دال بتنی قرار دارد و حتی بعد از آنکه بتن ریزی نیز انجام شد بر سر جای خود باقی می ماند .این سیستم را می توان ارزانتر ، سریع تر و همچنین مقرون به صرفه تر از قسمت های دیگر عرشه فولادی دانست . البته که باید توجه کرد فلاشینگ های عرشه باعث قدرت بیشتر سازه برای باربری نخواهند شد .

سقف عرشه فولادی چیست؟

کلام آخر

شرکت معماری هیرادانا که در واقع طراحی داخلی ساختمان و طراحی سازه و معماری و تمامی زمینه های مربوطه را انجام می دهد امیدوار است که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد . برای استفاده از خدمات این شرکت و دریافت مشاوره مربوط به انجام پروژه های خود می توانید با دفاتر و مهندسین این شرکت ارتباط برقرار کرده و بسیار سریع از خدمات آن بهره ببرید .

7 / 10
از 6 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات