طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

سبک های کلاسیک اروپایی در معماری و طراحی داخلی

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 3 خرداد 1400 در ساعت 13 : 59 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در دهه های گذشته تنوع سلیقه و گرایش در دکوراسیون داخلی فضاها از خانه گرفته تا فضای کار و طراحی دکوراسیون اداری طراحان داخلی را بر آن داشته تا به تمامی سبک های موجود در طراحی داخلی بیشتر از هر زمان دیگر آشنا باشند تا راهکارهای پیاده سازی آن در مقیاس ها و فضاهای مختلف را به خوبی پیدا کنند .

ولی امروزه در کنار تمامی  گرایش های مدرن و پست مدرن موجود ، انواع سبک کلاسیک اروپایی و همچنین زیر مجموعه های آنها مانند سبک های فرانسوی و ایتالیایی پا به عرصه ظهور در معماری و دکوراسیون داخلی گذاشته اند و با استقبال چشمگیری مواجه شده است .

  • تاریخچه سبک کلاسیک

کلاسیک ، معماری دهه های ۱۷ تا ۱۹ در اروپا می باشد که دارای زیبایی خاص  و جزئیات منحصر به فردی می باشد .

طراحی داخلی کلاسیک در معماری مملو از پیچیدگی ، وسایل آنتیک  ، تقارن و رنگ های غنی است که از مهمتر  ویژگی های این سبک می باشد.این سبک به علت جزئیات بسیار زیاد و تزئینات خاص خود یادآور فضاهای شاهانه و مجلل است .

ما باید به خاطر داشته باشیم که استفاده از آن مناسب کدام دسته از فضا می باشد و چه پیش نیازهایی را پیش روی معماری و طراحی داخلی قرار می دهد .

این سبک به علت داشتن زرق و برق خیره ‌کننده و چشم نواز چالش های زیادی را به دنبال داشته که می‌توان  به انتخاب مصالح و متریال ها اشاره کرد .

سبک های کلاسیک اروپایی در معماری و طراحی داخلی

متریال انتخابی در سبک کلاسیک در معماری مواردی با رنگ های روشن و تزئینات براق طلایی و نقره ای که پوشش دیوار کف و سقف را به خود اختصاص می‌دهند می باشد . این رنگ ها نور را در فضا بیشتر انعکاس می دهد و فضا پس از آن دلباز تر و بزرگتر به نظر می رسد ولی باید به مقیاس فضایی که طراحی دکوراسیون داخلی در آن صورت می گیرد توجه داشته باشید ( این سبک برای فضاهای کوچک توصیه نمی‌شود ) و میزان استفاده از تزیینات و جزئیات باید به وسیله طرح داخلی تعیین و کنترل شود .

ویژگی های سبک کلاسیک

سبک های کلاسیک اروپایی در معماری و طراحی داخلی

پس از مصالح ، مبلمان و فرم کلی الحاقات فضا نیز بسیار با اهمیت است و اگر در صورت کلی در نظر داشته باشیم که ویژگی های بارز این دسته از الحاقات را عنوان کنیم باید یادآوری کنید که فرم های منحنی از برجسته ترین ویژگی های این سبک می باشد .

مبلمان ها هم مانند دیگر الحاقات دارای فرم های منحنی با حکاکی ها و شکاف های تزیینی میباشند که بسیار جذاب هستند ولی بسیار سخت تمیز می شود و تمیزکاری خانه ها و فضاهای زندگی امروزه یکی از مهمترین فاکتورها در زندگی بشمار می‌آید .

  • گرایش های سبک معماری کلاسیک

معماری گوتیک یکی از استعداد های رایج این سبک می باشد که در آموزش طراحی داخلی و تربیت دکوراتیو ها و معماری داخلی آینده دارای جایگاه مخصوصی می باشد که انواع شاهکار های آن را در ایتالیا و فرانسه مشاهده دنبال کرد .

سبکی سر شار از نور ، رنگ ، نقش ، ویترای و تزئینات که ویژگی خاص آن را به گرایش بی نظیر تبدیل کرده و این سبک با استفاده از شیشه های رنگی با تکنیک ویترای بازی نور را در فضای داخلی برای شما به وجود می‌آورد .

البته در انتخاب این روش باید در نظر داشته باشید که فضاهایی با مساحت زیاد و سقف های بلند مناسب این گونه گرایش می باشند زیرا رنگ های تیره و شیشه های پرکار فضا را در صورت کوچک بودن کوچک و دلگیر می ‌کنند .

  • سبک باروک

سبک باروک یکی از پرکاربردترین استعدادها در آموزش طراحی داخلی می باشد که خاستگاه آن فرانسه است .

 سبک باروک اوایل قرن ۱۸ تا پایان قرن ۱۸ در کشور لاتین پا به عرصه ظهور گذاشت وبه علت اینکه از معنای کلمه باروک به معنای مروارید نامنظم و ناصاف و پر پیچ و تاب برمی آید صاحب نظران و متفکران  بر این باورند که باروک شاخه‌ای از معماری کلاسیک می باشد که به غایت بی نظم و دارای تزییناتی در حد زیاد است .

  • ویژگی های سبک باروک

    سبک های کلاسیک اروپایی در معماری و طراحی داخلی

سبک باروک سبکی است که به معنای کلاسیک کلمه تناسبات رعایت نشده و حق تقدم  تصمیم گیری با طراح داخلی و حس هنرمند  می باشد .

سبک معماری باروک دارای حرکت ، جنب و جوش می باشد که کاملاً با سکون و بی تحرکی معماری کلاسیک اصیل مخالف است .

در معماری و طراحی داخلی باید توجه کنیم که ترکیب اجزا به صورت پیچیده و تنظیم آنها بر اساس مراکز زیاد را در نظر بگیریم .

فضاهای طراحی شده به سبک باروک دارای معماری بسیار زیبا می باشد و دارای ابهت و شکوهی خارق العاده است . مجسمه سازی و نقاشی در طراحی داخلی در این فضاها  باعث شده که به فضا رنگ و بوی تازه و زیبایی بخشیده شود .

سبک های کلاسیک اروپایی در معماری و طراحی داخلی

بعد از باروک سبکی به نام (رو کوکو)  آمد که البته ویژگی آن تزیینات بسیار زیاد با رنگهای روشن می باشد .

  • سبک کلاسیک جدید

     سبک های کلاسیک اروپایی در معماری و طراحی داخلی

کلاسیک جدید در طراحی داخلی با توجه به تنوع سلیقه و سبک و به دنبال آن ویژگی های زمانه مدرن سبکی جدید به حساب می آید که ویژگی‌های بارز معماری کلاسیک را با رویکردی جدید و معاصر  نشان می دهد .

در طراحی این گرایش به علت پیوند دو سبک و در نظر گرفتن سلیقه های گوناگون به صورت همزمان دارای جایگاه ویژه ای می باشد .

در سبک نئوکلاسیسم یا سبک کلاسیک جدید ویژگی های اصلی حفظ شده و عناصر مدرن را در خود جای می‌دهند و گرایشی تلفیقی از جدید و قدیم نشان می دهد .

6 / 10
از 3 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات