طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ساختمان ژرژ پمپیدو و معماری هایتک

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 7 مهر 1399 در ساعت 12 : 17 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

در این مقاله ما قصد داریم به اثری شگفت انگیز که حاصل همکاری دو معمار بزرگ ایتالیایی با نام های رنزو پیانو و ریچارد راجرز می باشد سری بزنیم ، بنایی که از بزرگ ترین مراکز فرهنگی دنیا به حساب می آید و از نظر تعداد بازدید کننده ، عنوان سومین بنای پر بازدید را در فرانسه ، پس از موزه لوور و برج ایفل به خود اختصاص داده است. این اثر خارق العاده که ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو می باشد در دهه هشتاد میلادی چهره پاریس را برای همیشه تغییر داد و با توجه به خواسته ی رئیس جمهور فرانسه ، یعنی ژرژ پمپیدو در شهر پاریس توسط این دو معمار توانا و ماهر طراحی و اجرا شد. همچنین این دو معمار سبکی را در اروپا ابداع کردند که با نام های – تک یا تکنولوژی بسیار پیشرفته شهرت پیدا کرد و این بنا آغاز گر و معرف این سبک جدید در معماری معاصر غرب شد. برای آشنایی بیشتر با این ساختمان شگفت انگیز همراه ما در شرکت دکوراسیون داخلی هیرادانا باشید و این مقاله را از دست ندهید.

طراحی نمای شگفت انگیز

ساختمان ژرژ پمپیدو و معماری هایتک

در طراحی نمای ساختمان مجموعه ای از دودکش ها ، لوله ها ، کانال های تاسیساتی ، تیرها ، آبگردان ها ، ستون ها ، راه پله ها و پله های برقی دیده می شوند که با این کار استفاده ی حداکثر برای طراحی داخلی فضای درون بنا ایجاد شده است. البته برخی منتقدان نمای این ساختمان را مانند نمای یک پالایشگاه نفت در مرکز شهر و برخی آن را شبیه به انسانی که دل و روده اش بیرون از بدن قرار دارد ، تشبیه کرده اند.

به طور کلی پلان آزاد و تعریف مکانی انعطاف پذیر برای برگزاری عملکرد فرهنگی و ایجاد مکانی برای تبادل اطلاعات ، از ایده های اصلی طراحی این پروژه بوده است.

استفاده از رنگ های مختلف برای مشخص کردن هر سیستم با نقش متفاوت

ساختمان ژرژ پمپیدو و معماری هایتک

با به کار بردن رنگ های متنوع برای هر سیستم مکانیکی و سازه ای که در طراحی نمای این ساختمان دیده می شوند ، نقش متفاوت آن ها مشخص شده است. به طور مثال در دکوراسیون داخلی پله ها و آسانسور آن نقره ای رنگ ، سیستم تهویه آبی ، سیستم لوله کشی و اطفا حریق سبز و بزرگ ترین سیستم تهویه آن با استفاده از رنگ سفید رنگ آمیزی شده اند.

طراحی مسیر های حرکتی بر روی نمای ساختمان

ساختمان ژرژ پمپیدو و معماری هایتک

یکی از راه های ارتباطی ساختمان مرکر ژرژ پمپیدو ، راه پله ای برقی و زیگزاگی شکل است که به صورت باکس لوله ای بزرگ بر روی نمای غربی قرار گرفته و منظره ای بسیار زیبا و شگفت انگیز را از شهر پاریس برای بازدید کنندگان از این ساختمان ، به نمایش می گذارد. همچنین این راه پله برقی که زیر آن با رنگ قرمز رنگ آمیزی شده است ، یکی از المان های شاخص این طراحی نمای مدرن محسوب می شود که تا بالای ساختمان کشیده شده و برای حرکت در درون بنا به کار می رود. این لایه لایه کردن ، شفافیت و نمایش حرکت در بنا از ویژگی های جذاب ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو به شمار می رود که در نهایت زیبایی طراحی شده است و در نتیجه ، حرکت در ساختمان را در جلوی چشم بینندگان به نمایش می گذارد.

سایتی که در آن ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو به اجرا در آمده است تا قبل از آن پارکینگ بوده و یکی از ناامن ترین محله های پاریس به شمار می رفت تا این که این دو معمار جوان با طراحی شگفت انگیز و خارق العاده ی خود و اجرای آن کمک بسیار زیادی به امنیت و آرامش مردم این محله کردند.

ساختمان ژرژ پمپیدو و معماری هایتک

در آخر باید بگویم که طرح این دو معمار باهوش ، توانمد و خلاق در سال 1971 از میان 681 شرکننده ای که طرح های بسیار متنوعی را در مسابقه طرح ساختمان مرکز ژرژ پمپیدو ارائه داده بودند ، به عنوان برنده اعلام شد و این پیروزی باعث پیدایش سبک های _ تک شد.

با توجه به صحبت های ریچارد راجرز در مصاحبه ای که با شبکه ی بی بی سی داشته است می توان دریافت که او ساختمان را به یک گزارش کار و یا آزمایشگاه علمی تشبیه کرده  که بسیار شفاف نوشته شده است ، به گونه ای که هر محققی در هر زمان و مکان با نگاه انداختن به آن می تواند آزمایشی را به سرانجام برساند.

 

8 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات