طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

ساختمان مسکونی روزن اصفهان

بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 29 دی 1399 در ساعت 12 : 24 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 در این مقاله از  شرکت بازسازی و دکوراسیون داخلی هیرادانا به بررسی ساختمان مسکونی روزن اصفهان می پردازیم که برنده جایزه A'Design Award 2020 شده است .

معمار: مهندس حامد جعفری

تیم طراحی: آزاده گمینیان

تاریخ اجرا: شروع ۱۳۹۵ ش و پایان ۱۳۹۷ شمسی

مساحت: ۶۲۰ مترمربع

مجری: جناب مهندس شفیعی و جناب مهندس جعفری

معماری ایرانی در شهر زیبای اصفهان به شکل بارزی نمود پیدا کرده است و آثار با ارزش تاریخی و سنتی بسیار زیادی در این شهر طراحی و ساخته شده‌اند در کنار این بافت ، بافت فرسوده شهری نیز قرار گرفته است که سطح بسیار گسترده‌ای از شهر را به خود اختصاص داده است مانند خیابان مصلی که با پیشینه غنی که در انتهای یکی از محورهای شمالی _ جنوبی و در نزدیکی تخت فولاد در شهر اصفهان قرار گرفته است و شامل مسجد ، تکیه آرامستان و کاروانسراها می باشد اغلب ساختمان های مسکونی داخل این بافت در کوچه های باریک و با مصالح بومی اما غیر فنی و نامرغوب و مساحت کم ساخته شده اند .

ساختمان مسکونی روزن اصفهان

ساختمان های نوساز از لحاظ معماری و شهرسازی ناهمگون و یا بی هویت بوده اند ، ساختمان سابق این پروژه مسکونی نیز یکی از همین ساختمان ها بوده است و از آنجایی که فرما خود در نوجوانی در خانه‌ ای سنتی با تمام خصوصیات آن از جمله محرمیت ،حیاط و باغچه های زیبا زندگی کرده بود در پی طراحی بازسازی ساختمان شاخص و مدرن و امروزی و با هزینه ساخت در حد معمول و مناسب بود .

 از طرفی دیگر او دو واحد از ساختمان را برای سکونت خود و دو واحد دیگر را برای فروش و عرضه قرارداد و باید بنا  دارای جذابیت های بصری  برای فروش بود بنابراین چالش های طراحی و ایده پردازی همراستایی و همخوانی این دو هدف شناسایی و مورد تحلیل قرار گرفتند .

  • طراحی پلان و نما

    ساختمان مسکونی روزن اصفهان

 طراحی پلان های پروژه مطابق با ضوابط شهرداری آن منطقه با حداکثر تصرف و سطح اشغال طراحی شده اند .همچنین در طراحی نما مدرن نیز با توجه به اقلیم شهر اصفهان ابتدا پنجره ها و سطح نور گذر مطابق با استانداردها و با نرم افزار شبیه ساز مشخص گردیده و برای حفظ محرمیت با استفاده از اشکال مختلف بر روی پوسته قرار داده شدند .

 جهت ممانعت از دریافت بیش از حد پرتو خورشید از سایه بان ها استفاده شده و با طراحی و نرم افزار شبیه ساز اکوتکت راستی‌ آزمایی شدند و برای آن قابلیت متحرک سازی هم به شکل دستی و هم خودکار و مجهز به سنسور ردیاب خورشیدی در نظر گرفته شده است  و اجزای آن به شکلی پیش‌بینی و طراحی شده‌اند که جهت حفظ محرمیت و عدم دید مستقیم به کار گرفته شود و برای ایجاد حسی خاطره ساز و سنتی برای بازی با سایه و ایجاد سطحی نیمه شفاف از آجرچینی پروخالی استفاده کرده اند .

 جهت جلوگیری از ایجاد یکنواختی در فرم و طراحی نما و همچنین متمایز شدن از ساختمان های مجاور خود و ایجاد فلاور باکس ها در بازشو ها ،بیرون زدگی هایی ساده و به صورت پویا و مدرن و قابل درک طراحی شده اند .

 با توجه به بافت ساختمان و همجواری آنها با ساختمان های تاریخی از مصالح بومی همچون آجر ،چوب و سنگ برای   اجرای این پروژه در نظر گرفته شده است و در نهایت با توجه به کمبود سرانه سبزینگی در بافت و همچنین جهت حفظ درختچه ای با قدمت حدود ۴۰ سال با انتقال پوشش گیاهی به جلوی تراس ها و باز شو ها و همچنین طراحی بام به عنوان حیاتی سبز با استفاده از آبنما و حوضچه، با هدف افزایش تعاملات اجتماعی ،پروژه در مرحله نهایی طراحی و سپس برای اجرا قرار گرفت .

 برای دکوراسیون داخلی این پروژه با طراحی طاقچه و رکوردر در اتاق نشیمن و اتاق خواب مستر اتفاقات و تحرک های اجرا شده  در طراحی نمای خارجی ساختمان در طراحی داخلی تداوم یافت و یک حس سنتی با یک فضای مدرن همگون سازی گردید .

ساختمان مسکونی روزن اصفهان

5 / 10
از 2 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات