طراحی، نظارت و اجرای پروژه های لوکس معماری، بازسازی،طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی
02144274146 - 09125754921
برای تماس کلیک کنید 09125754921

دکوراسیون مطب ها و کلینیک ها باید چگونه باشد ؟

بازگشت به لیست مقالات » | شنبه 16 بهمن 1400 در ساعت 21 : 26 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مطب را می توان یکی از جمله فضاهایی دانست که روزانه در ارتباط با افراد زیادی می باشند و آدم های زیادی از آن عبور کرده و یا با آن برخورد دارند که اغلب این افراد دارای شرایط خاصی می باشند . به همین دلیل دکوراسیون داخلی آن دارای اهمیت بسیاری می باشد . یکی از تخصص های شرکت دکوراسیون و معماری هیرادانا به طور کلی می توان گفت دکوراسیون عملی است که باعث در کنار هم قرار گرفتن عناصر مختلف در یک فضا شده و در نتیجه باعث شیک تر دیده شدن آن فضا و بالا رفتن کیفیت فضایی آن می شود . همچنین روز به روز به اهمیت داشتن یک طراحی دکوراسیون داخلی خوب افزوده می شود . چرا که ظاهر همه چیز دارای اهمیت بیشتری شده است و همچنین فضاهای مختلف با کاربری یکسان زیادی وجود دارد که کیفیت فضایی آن ها می تواند روی نظر مشتریان و افراد برای انتخاب آن فضا تاثیر بگذارد . به همین دلیل از آنجایی که مطب یک فضایی است که بیماران و افراد زیادی به آن رفت و آمد کرده و از طرفی مطب های زیادی وجود دارد که می تواند مشکل افراد را حل کند . علاوه بر مهارت پزشک ، کیفیتی که فضای مطب دارد نیز می تواند روی نظر بیماران و ... تاثیر بگذارد .

 دکوراسیون مطب ها و کلینیک ها باید چگونه باشد ؟

فضاهای مورد نیاز مختلف در یک مطب :

برای آن که یک مطب از نظر فضایی بتواند نیازهای مختلف بیماران را رفع کند ، باید یک سری فضاهای مختلف را دارا باشد که البته با توجه به مساحتی که کل مطب دارد یکسری از این فضاها در الویت بوده و بودن آن ها و بزرگ بودنشان اهمیت بیشتری دارد و حتمی است .

  • فضای انتظار

فضای انتظار را می توان از اصلی ترین فضاهایی که در یک مطب حتما باید وجود داشته باشد و دارای کیفیت بالایی باشد دانست . فضای انتظار درواقع به فضایی می گویند که بیماران و همراهان آن ها هنگام منتظر بودن برای رسیدن نوبت ویزیتشان در آنجا مانده و وقت خود را می گذرانند . به همین علت لازم است که این فضا دارای مبلمانی راحت و مساحت کافی باشد تا هم بیماران را به اندازه ی کافی در خود جای دهد و هم احتمال خستگی این افراد را بکاهد . بهتر است که در طراحی دکوراسیون داخلی این فضا نکاتی را رعایت کنید تا آسایش و آرامش بیماران بیشتر حفظ شود . این می تواند نکته ای تاثیر گذار در ذهن آن ها باشد .

دکوراسیون مطب ها و کلینیک ها باید چگونه باشد ؟

  • فضای استراحت

فضاهای استراحت یکی از جمله فضاهایی می باشد که وجود آن به رفاه منشی و دستیاران می تواند کمک بسیاری کند و در نتیجه راندمان کاری آن ها را بالا می برد . این افراد هنگام خستگی می توانند به استراحتی کوتاه در این فضا پرداخته و انرژی خود را دست آورده و به سر کار خود برگردند .

  • فضای نگهداری کودکان

فضای نگهداری کودکان و یا اگر خود آن ها بیمار باشد ، فضای انتظار آن ها ، می تواند فضایی تاثیر گذار در یک مطب باشد . به این گونه که وجود این فضا هم از هرج و مرج و شلوغی داخل فضای انتظار اصلی می کاهد و هم استرس کودکان را با در کنار هم قرار دادن و مشغول کردنشان کم می کند . این فضا می تواند باعث آسایش والدین و آرامش کودکان شود و آن ها را در مواجه با پزشک خود مطیع تر و صبورتر کند . همچنین جلوه و تاثیر خاصی در کیفیت فضایی مطب داشته و می تواند تاثیر بسیار مثبتی روی بیماران بگذارد .

  • فضای درمانی

وجود یک فضای درمانی کوچک در هر نوع دکوراسیون مطب می تواند کمک کند تا افراد کمتر وقتشان گرفته شده و فشار و قند و یا تزریق هایی که نتیجه ی آن ها سریع باید تعیین شده و به پزشک نشان داده شود را در همانجا انجام دهند . مهم است که این فضا به گونه ای باشد که حریم زنان و مردان هنگام انجام این فعالیت ها حفظ شود و خیالشان در این باره آسوده باشد . در این صورت هم وقت پزشک و هم وقت بیماران کمتر گرفته خواهد شد و نتیجه زودتر مشخص خواهد شد .

  • اتاق منشی و دستیاران

اتاقی مخصوص برای منشی و دستیاران که در آن دستگاه ها و مدارک مهم نگهداری می شود ، می تواند بخشی مهم از دکوراسیون مطب باشد . این فضا باید به گونه ای باشد که کارمندان بتوانند به آن دسترسی داشته و به راحتی مدارکی را که نیازمند آن هستند را پیدا نمایند . در این صورت کار بیماران خیلی سریع تر راه خواهد افتاد .

  • و ...

 

نکات قابل توجه در طراحی دکوراسیون مطب :

  • ترکیب رنگ ها به صورت مناسب

برای دکوراسیون مطب از آنجایی که گفتیم مطب باید فضایی آرامش بخش و آرام باشد ، بهتر است که از رنگ های ملایم و خنثی استفاده شود تا هیجان ، استرس و انواع حس های مختلف را به بیماران القا نکند . رنگ هایی مانند سفید ، بژ ، کرم و ... در کنار یکدیگر می توانند فضایی زیبا ، ساده و شیک را پدید بیاورند که بسیار آرامش بخش نیز می باشد . همچنین اینگونه رنگ ها کمک می کند تا فضای شما بزرگتر از انچه که هست جلوه دهد . همچنین از نظر روانشناسان رنگ آبی و سبز ملایم نیز می توانند رنگ های مناسبی برای مطب باشند . چرا که هم حس تازگی در خود داشته و هم باعث آرامش محیط می شوند . انتخاب رنگ مناسب با نوع مطب و نیازمندی های روانشناسی مراجعین آن از مهارت های شرکت دکوراسیون میباشد .

دکوراسیون مطب ها و کلینیک ها باید چگونه باشد ؟

  • توجه به نوع نورپردازی

نورپردازی در مطب ها باید به گونه ای باشد که از القای حس اضطراب به آن ها جلوگیری کند . برای مثال باید به این نکته که نورپردازی نباید به صورت مستقیم بوده و بلکه باید به صورت مخفی و غیر مستقیم باشد توجه نمود . همچنین رنگ نورها باید به گونه ای باشد که باعث التهاب و حس بد نشود و از رنگ های روشن تر و ملایم تر برای نورپردازی استفاده نمود تا باعث ایجاد آرامش و سکون در فضا بشود .

  • انتخاب کفپوش مناسب

در فضاهایی که پر از رفت و آمد افراد مختلف می باشد ، مهم است که کفپوشی مناسب استفاده شود . کفپوش ها علاوه بر اینکه تاثیر زیادی روی زیبایی و جلوه ی محیط می گذارند می توانند روی پاکیزگی محیط نیز تاثیر زیادی بگذارند . از آنجا که یک مطب فضایی درمانی محسوب می شود و افرادی که با آن سر و کار دارند بیمار می باشند این پاکیزگی نیز بیشتر اهمیت پیدا می کند و علاوه بر تمام این دلایل به طور کلی افراد جذب فضاهایی می شوند که پاکیزه بودن آن ها مشخص است . کفپوش مطب باید به گونه ای باشد که قابلیت لک بری سریع داشته باشد تا بتوان سریع آن را تمیز کردن و همچنین برای کمتر معلوم بودن آلودگی ها بهتر است از کفپوش هایی با رنگ های تیره برای پوشش کف استفاده شود .

  • توجه به نوع صندلی ها و مبلمان

از آنجایی که افراد در فضای انتظار ممکن است مدت طولانی ای را منتظر مانده تا نوبت ویزیتشان برسد بهتر است که صندلی ها و مبلمانی که در این فضا به منظور نشستن بیماران استفاده می کنید دارای استاندارد بوده و راحت و نرم باشند تا به دلیل نشستن طولانی مدت باعث خستگی و کلافگی یا درد بیشتر این افراد نشود . این نکته می تواند یکی از دلایل تاثیر گذار در بالا رفتن یا پایین آمدن کیفیت فضایی یک فضا باشد و در طراحی دکوراسیون مطب باید به آن دقت نمود .

  • انتخاب یک سبک مناسب برای دکوراسیون مطب

باید دقت نمود که برای داشتن یک فضای زیبا و بهره ور نمی توان هر عنصری را به هر شکلی در هر جا قرار داد . لازم است که تمامی عناصر و مبلمان انتخابی دارای هماهنگی کامل بوده تا باعث چشم نوازتر و منظم دیده تر شدن مطب شود . به همین دلیل قبل از طراحی داخلی مطب حتما باید از یک سبک مشخص استفاده کرده و تمامی عناصر و .. را طبق آن سبک طراحی نمایید .

  • و ...

 

 دکوراسیون مطب ها و کلینیک ها باید چگونه باشد ؟

کلام آخر

شرکت دکوراسیون و معماری هیرادانا یکی از جمله شرکت های مطرح در سطح کشور در زمینه های مختلف معماری مانند طراحی نما ، بازسازی منزل ، دکوراسیون داخلی ، دکوراسیون اداری و ... می باشد و شما با تکیه بر تجربه ی مهندسین و طراحان این مجموعه می توانید پروژه ی خود را به آن ها سپرده و خیالتان از نتیجه ی عالی و با کیفیت آن راحت باشد .

 

10 / 10
از 1 کاربر
ارسال نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :

سایر مقالات